Criza a afectat şi rezultatele celor mai bogaţi oameni de afaceri care au firme ce activează ca dealeri auto. Vânzările au scăzut considerabil, însă puţini sunt cei care se gândesc să-şi vândă afacerea.
De departe, cea mai mare pondere în piaţa auto locală o are ȚiriacAuto. Firmele parte a diviziei deţinute de Ion Țiriac comercializează autovehicule Mercedes-Benz, Chrysler, Jeep, Dodge, Mitsubishi, Land Rover, Jaguar, Ford şi Hyundai, toate aceste mărci înscri
Criza a afectat şi rezultatele celor mai bogaţi oameni de afaceri care au firme ce activează ca dealeri auto. Vânzările au scăzut considerabil, însă puţini sunt cei care se gândesc să-şi vândă afacerea.
De departe, cea mai mare pondere în piaţa auto locală o are ȚiriacAuto. Firmele parte a diviziei deţinute de Ion Țiriac comercializează autovehicule Mercedes-Benz, Chrysler, Jeep, Dodge, Mitsubishi, Land Rover, Jaguar, Ford şi Hyundai, toate aceste mărci înscriindu-se pe un trend descendent al vânzărilor în acest an. Scăderi a înregistrat şi Autoklass, parte a grupului Romstal, deţinut de Enrico Perini. Compania, dealer Mercedes-Benz, Chrysler, Jeep, Dodge şi Ford pentru Bucureşti, Constanţa, Ploieşti şi Sibiu, are o pondere de 15%-17% în cifra de afaceri a grupului. „În primele nouă luni ale anului, vânzările s-au diminuat cu 50% faţă de aceeaşi perioadă din 2008, de la 1.190 de unităţi la 580. Cifra de afaceri însă a scăzut «doar» cu 37%”, a spus Enrico Perini. În prezent, Autoklass are şase unităţi active (vânzări şi service), din care trei în Bucureşti, şi restul în ţară.
Scăderi cu 40%-70% ale vânzărilor
Lucrurile nu au stat mai bine nici pentru Eurial Invest, firma deţinută de Gheorghe Dolofan (93%), care este dealer exclusiv Peugeot pentru Bucureşti şi judeţele Alba, Argeş, Cluj şi Prahova. În primele trei trimestre din 2009, compania a comercializat 1.975 de unităţi, în scădere faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, când au fost vândute 4.800 de vehicule. „Valoric, la sfârşitul lunii septembrie 2009, vânzările au fost de circa 21,5 milioane de euro”, a spus Dolofan. În cadrul Rădăcini Group, controlat de omul de afaceri Ali Madadi, există mai multe firme care activează ca dealer auto: Rădăcini Motors, Rădăcini Auto Trading etc. Ponderea acestora în cifra de afaceri totală a grupului este de circa 50%. Potrivit reprezentanţilor Rădăcini Group, vânzările de autovehicule marca Opel, Chevrolet, Mazda, Suzuki, Cadillac, Hummer, Corvette şi Saab, pe care firmele menţionate le-au realizat în Bucureşti, Brăila, Braşov şi Constanţa, au înregistrat o scădere cu circa 5% mai mică decât a pieţei. Nici în restul judeţelor din ţară firmele din domeniul auto nu au avut mai mult succes în acest an.
Spre exemplu, Ecomax General Investments din Cluj-Napoca, companie deţinută de Arpad Paszkany, este dealer Opel din anul 1999, iar din 2004 comercializează şi autovehicule marca Chevrolet. „În primele nouă luni am vândut, în judeţele Cluj şi Sălaj, 189 de unităţi, din care 101 marca Opel, în scădere faţă de 631 de unităţi câte au fost anul trecut”, a spus Attila Katona, director executiv al firmei. Nicolae Dimaca, de asemenea prezent în Top 300, deţine în Constanţa o companie ce activează ca dealer auto. Pentru mărcile Opel şi Chevrolet, Expocar Trade are showroomuri în Constanţa, Călăraşi, Slobozia, Târgovişte, Râmnicu-Vâlcea şi Bucureşti, iar pentru Mazda, Suzuki şi Volvo, doar în Constanţa.
„Vânzările din primele nouă luni au scăzut cu 65% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, ajungând la 725 de unităţi. Cea mai mare pondere în portofoliul de mărci a avut-o Opel (350 de unităţi), urmată de Chevrolet (250)”, a spus Dimaca. În acelaşi trend descrescător se înscriu şi rezultatele Popeci Auto, aflată în proprietatea familiei Popeci. Aceasta este centru autorizat de vânzări şi service pentru Mercedes-Benz, pentru Dolj, Gorj, Olt, Vâlcea şi Mehedinţi. „În perioada ianuarie-septembrie 2009, am comercializat 73 de unităţi, din care 36 au fost autoturisme Mercedes-Benz. Am înregistrat o scădere de aproximativ 48% a vânzărilor, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut”, explică Constantin Popeci.
Nici în zona Moldovei, românii nu s-au mai înghesuit în acest an să-şi achiziţioneze maşini. Grupul de firme Tester Casa Auto din Iaşi, de exemplu, al cărei preşedinte şi acţionar este Bogdan Toporaş Piţigoi, a avut, în primele nouă luni din 2009, o scădere de circa 40% a vânzărilor pentru cele 10-11 mărci aflate în portofoliu.
În aşteptarea vremurilor bune
Chiar dacă, faţă de anii anteriori, profiturile dealerilor auto s-au diminuat considerabil, aceştia rămân optimişti; în aşteptarea unor vremuri mai bune, unii dintre ei chiar şi-au continuat planurile de dezvoltare. „La finele lui 2008 şi pe parcursul acestui an, am inaugurat trei unităţi noi de vânzări şi service. Investiţiile au depăşit 22 de milioane de euro”, a spus Enrico Perini. „În perioada 2010-2012, intenţionăm să mai deschidem alte patru-şase unităţi (câte două în fiecare an) în principalele oraşe din ţară, cu potenţial ridicat: Braşov, Bacău, Cluj-Napoca, Iaşi, Arad şi Timişoara. Pentru primele patru, dispunem deja de finanţarea proprie necesară”, a adăugat el. Şi proprietarul Rădăcini Group a investit în deschiderea unui showroom în Constanţa pentru mărcile Opel, Chevrolet şi Saab.