O junglă. Așa pare lumea businessului românesc. Mediul economic este ostil și, prin urmare, supraviețuirea ține doar de noroc. Atunci, ce șanse are un tânăr care dorește să înceapă o afacere în România? Dacă am zice că niciuna, ne-am înșela. Asta pentru că avem măcar un exemplu: Horațiu Țepeș, proprietarul grupului de firme Bilka. Povestea businessului său își are punctul de plecare în anul 2004, în Brașov. Încă pe băncile școlii, Țepeș decide că a venit momentul să se angajeze. Își găsește un loc de muncă la o companie slovacă și începe să lucreze. Învață repede tot ce se poate despre acoperișuri, realizează că piața românească este la început și observă multe nișe neexploatate. Așa că obține permisiunea patronului slovac să-și deschidă la Făgăraș o firmă care să se ocupe de distribuție. Cu toate că devine antreprenor, își păstrează jobul. Asta până în 2007, când Rova, compania la care lucra, este preluată de către Lindab. Renunță să mai muncească pentru alții și se concentrează pe businessul propriu. Deja se ocupa de montaj și de distribuție, așa că venise momentul următorului pas: importul. Iar schimbarea de strategie s-a văzut imediat.
„Plecând de la o cifră de afaceri de aproximativ 500.000 de euro, în 2007, am ajuns, în 2008, să ating cinci milioane de euro“, își amintește Țepeș.
Dezvoltarea ca strategie de criză
Criza a făcut ravagii pe piața românească a construcțiilor. Mulți și-au restrâns afacerile, mulți au dat faliment. Nu însă și Horațiu Țepeș, care a realizat că investițiile pot fi cel mai bun răspuns la criză. Prin urmare, a hotărât să treacă la un alt nivel și a început producția. „Ne-a ajutat profitul făcut în anul 2008 și în prima linie de producție am investit aproximativ 250.000 de euro. Aveam nevoie și de alte utilaje mici, așa că investiția totală s-a ridicat la 400.000 de euro“, explică omul de afaceri. Din momentul acestei investiții, compania a început să urce, an de an, în topul producătorilor de acoperișuri metalice. „În 2011, creșterea cifrei de afaceri a fost fulminantă și am ajuns la 11 milioane de euro, iar în 2012, am încheiat cu 16,6 milioane de euro și am constatat că suntem lideri de piață în producția de acoperișuri“, se mândrește Țepeș. Cu toate acestea, 2013 a fost cel mai bun an pentru companie. Bilka Steel a înregistrat o cifră de afaceri de 23,5 de milioane de euro, vânzările totale s-au ridicat la 3,2 milioane de metri pătrați de ţiglă metalică, iar cota de piață a ajuns la 21 de procente. Profitul net înregistrat de companie la sfârșitul anului a fost de aproape 1,3 de milioane de euro.
O afacere acoperită cu investiții
Cu toate că este lider de piață, tânărul om de afaceri își dorește mai mult. Așa că, pe lângă creștera cotei pe piața internă, începe să fie interesat și de exporturi. Prin urmare, și-a propus să-și suplimenteze producția. Iar asta se face doar cu investiții.
„La începutul anului am demarat un plan investițional cu finalizare în 2016 care se ridică la aproximativ cinci milioane de euro. Până în prezent, am investit 2,5 milioane de euro“, își explică Țepeș strategia. Cu o parte din această sumă a achiziționat și a renovat platforma Romlag Brașov, care se întinde pe o suprafață de 27.000 mp, iar restul s-a îndreptat către achiziția de noi utilaje.