Senatorul PNL Ion Mihai Dumitrescu este un pionier al industriei de cablu din România, unde a intrat încă din anul 1992. El şi-a vândut în această lună compania de cablu americanilor de la UPC. Rămâne în audiovizual cu reţeaua regională de radio Minisat.

Toată lumea îi spune Mimi. Este greu de crezut, însă, că sobrul Richard Anderson, directorul general al UPC România, într-una din zilele trecute, ar fi pus mâna pe telefon şi i-ar fi spus lui Mihai Dumitrescu: „Mimi, nu vrei să te ocupi de politică şi să ne laşi pe noi să ducem mai departe cablul din judeţul Dâmboviţa?“
În realitate, senatorul Dumitrescu a spus „da“ ofertei, hotărât de data aceasta, după ce de mai multe ori a refuzat să-şi vândă compania de cablu.
La fel ca majoritatea oamenilor de afaceri, cu mulţi, mulţi bani, Mihai Dumitrescu are reţineri de a vorbi despre cum a făcut avere. Satisfacţia i se citeşte însă în priviri. Dumitrescu a investit în anul 1992, atunci când a intrat pe piaţa de cablu, la fel ca marea majoritatea pionierilor acestei industrii, în jur de 20.000 de dolari. Atât costau pe atunci echipamentul de cap de reţea, aparatele de măsură, conectorii şi colacii de cablu cu care au fost conectaţi primii clienţi. Nu existau televiziuni româneşti cu excepţia televiziunii publice iar primele canale retransmise erau Rai-urile italiene, programele germane, MTV, Cartoon şi Eurosport.
Dumitrescu a făcut un împrumut la bancă şi spune că a conectat personal, cu propriile mâini, primul său client din Târgovişte. Afacerea s-a dezvoltat apoi de la sine, organic, fiecare bănuţ din profit fiind reinvestit în extinderea reţelei de cablu, până la 28.000 de abonaţi, câţi au fost cedaţi în noiembrie 2006 către UPC.
Dumitrescu spune că un rol hotărâtor în succesul afacerii l-au avut facilităţile fiscale acordate de stat în anii ‘90 companiilor din telecomunicaţii, care în primii trei ani de activitate erau scutite de impozitul pe profit. De asemenea, până anul trecut, televiziunea prin cablu nu a plătit TVA.

În 14 ani, a investit majoritatea profitului în dezvoltarea reţelei, dar a şi trăit bine de pe urma cablului, recunoaşte Dumitrescu. El a reuşit să vândă la un preţ estimat de Capital la zece milioane de dolari (considerată confidenţială, cifra nu a fost confirmată de nici una din părţi, n.red.), fapt care plasează rentabilitatea investiţiei la un nivel comparabil cu cel al fenomenului „dot com“ din Statele Unite, unde site-uri de internet au fost vândute peste noapte cu o rentabilitate a investiţiei uriaşă. În condiţiile în care estimarea noastră este aproape de adevăr, Dumitrescu a câştigat în 2006 aproximativ 500 de dolari pentru fiecare dolar investit în 1992.
Fenomenul de concentrare a cablului a atins un punct de maxim după anul 2000, când nume ca RCS, UPC sau Astral au cumpărat cam tot ce era mai mare pe piaţă, cu precădere în zonele de mare concentrare urbană. Marele „hit“ al achiziţiilor din cablul românesc a fost dat de americanii de la UPC anul trecut, când au cumpărat al doilea mare jucător de pe piaţă, Astral Telecom.
La cei 28.000 de abonaţi ai săi, Minisat a fost dintotdeauna curtat de cei mai mari cablişti, dar Mihai Dumitrescu a rezistat tentaţiilor şi a dus mai departe construcţia reţelei sale. Ce l-a determinat pe Dumitrescu să vândă? Primul motiv în ordinea enumerării sale este… politica. De doi ani, cablistul a devenit senator PNL de Dâmboviţa, cameră a legislativului unde deţine funcţia de secretar al Comisiei de Cultură.
Motivul de „business“ invocat de Dumitrescu este legislaţia din domeniul economic, care a inclus recent prevederea care face ca după 1 ianuarie 2007 impozitul la vânzarea dividendelor să crească de la 1 la 16% pentru companiile care nu sunt listate la Bursă. La sume cu multe zerouri şi calculate în dolari, diferenţa este semnificativă. „Nu mai am vreme să mă ocup de cablu şi la bursă aş fi intrat pe un teren pe care nu-l stăpânesc, aşa că am preferat să vând“, a declarat senatorul Dumitrescu.
Pe piaţa de cablu au mai rămas patru sau cinci reţele mai mari sau de talia celei vândute de Dumitrescu. Printre acestea se numără CC Blue Telecom din Galaţi, Telemach din Piatra Neamţ sau Intex Prim din Câmpulung. Oare care va urma? 

Ce a cumpărat UPC

ReŢeaua Minisat avea în portofoliu înaintea tranzacţiei cu UPC un număr de 138 de localităţi toate situate în judeţul Dâmboviţa.
Numărul de abonaţi pe care compania cu sediul central în municipiul Târgovişte l-a cedat UPC România este, potrivit comunicatului oficial, 28.000.
Minisat oferea pe piaţa locală şi servicii de internet, reţeaua de cablu fiind pregătită, potrivit declaraţiilor lui Mihai Dumitrescu, pentru „triple play“.
Penetrarea reţelei de cablu Minisat în municipiul Târgovişte era estimată de către companie la peste 70%.
Minisat a experimentat serviciul de telefonie locală încă din anul 2003, care nu a fost însă lansat comercial.
Cifra de afaceri a Minisat în 2005 a atins 10,9 milioane de lei, cu un profit de 1,6 milioane.