La Capital TV, Sorin Minea, manager şi acţionar al producătorului de mezeluri Angst, vorbeşte despre businessul pe care îl conduce şi despre viitorul industriei alimentare din Romånia.
Nu i-a plăcut niciodată să vină la program sau să primească ordine. Aşa că Sorin Minea s-a gåndit la o soluţie: să intre în afaceri. Lucrase ca medic veterinar, o meserie pe care o făcea cu pasiune. Era totuşi nemulţumit de condiţiile în care trebuia să profeseze. Se gåndea mult la ce business avea să înceapă, dar nicio idee nu i se părea destul de bună. Asta pånă cånd, întålnind un fost coleg, a aflat că un elveţian şi-a propus să cumpere oi din Romånia. Bineînţeles, Sorin Minea nu avea oi, dar asta nu l-a împiedicat să plece în Elveţia să-l cunoască pe investitor. Ajuns acolo, a rămas şi el la fel de surprins ca şi elveţianul: străinului nici nu-i trecea prin cap să cumpere oi. Cu toate acestea, în urma discuţiilor, cei doi s-au înţeles de minune şi au hotăråt să demareze un business în Romånia. Domeniul urma să fie cel în care elveţianul avea know-how-ul: producţia de mezeluri. Banii, fireşte, au venit din ţara cantoanelor, iar Sorin Minea urma să supervizeze noul business. Aşa a apărut Angst pe piaţa romånească.
„Afacerea a debutat cu ceva foarte mic, în care s-a investit foarte puţin, şi după un an, un an şi jumătate, partenerul a venit în Romånia, am discutat, i-am spus că aici totul se dezvoltă“, a spus reporterilor Capital TV Sorin Minea. În 1992, compania a achiziţionat, în Buftea, în urma unei licitaţii organizate de Ministerul Agriculturii, o construcţie nefinalizată pentru suma de 960.000 de dolari. Aceasta a devenit sediul principal al businessului. În prezent, aici se realizează aproape toată producţia. Excepţie o fac salamurile crud-uscate, care sunt fabricate la Sinaia.
Distribuţia, motorul afacerilor cu mezeluri
Distribuţia produselor a fost una din primele preocupări ale businessmanului. Astfel, intuind dezvoltarea pieţei, Sorin Minea a încercat să aducă brandul Angst în cåt mai multe supermaketuri. În acelaşi timp, şi-a dezvoltat o reţea proprie de magazine. „A fost o idee bazată pe două lucruri: în primul rånd, orice afacere trebuie să aibă un magazin de prezentare. Apoi, am avut cåteva discuţii în Elveţia şi ştiam ce se întåmplă acolo şi ce va fi la noi, ce înseamnă supermarket şi puterea de negociere a supermarketului. Ideal este să ai circa jumătate din desfacere asigurată“, explică omul de afaceri. Apoi, ştie că, în această industrie, foarte importantă e calitatea. „Dacă ai curajul să mănånci ceea ce produci, înseamnă că e bine. Dacă tu produci, dar cumperi de la concurenţă sau faci o linie de producţie specială pentru tine, e destul de problematic. Eu deocamdată nu fac chestia asta şi nici nu mi-aş dori s-o fac vreodată“, susţine Minea. Aşa cum a fost înţelegerea, încă de la început, Sorin Minea deţine doar 20% din Angst, restul acţiunilor aparţinånd partenerului străin. Grupul romåno-elveţian a cumpărat şi 25% din acţiunile producătorului de mezeluri Discovery din Cluj.
În industria cărnii, cine nu vinde cåştigă
Sorin Minea este şi preşedintele Asociaţiei Romåne a Cărnii, iar aceasta este o garanţie că ştie tot ce se întåmplă pe piaţă. Astfel, deşi a primit numeroase oferte de cumpărare, a hotăråt să nu våndă. Motivul? „Eu nu gåndesc în bani, ci în ceea ce trebuie să fac. Dacă aş sta şi aş gåndi în bani, poate aş fi mai nemulţumit. În acelaşi timp, dacă aş gåndi numai în bani, la un moment dat, nu m-ar mai interesa ce se întåmplă“, îşi expune acesta filozofia de business. Timpul liber, şi-l dedică familiei, prietenilor şi celor două mari pasiuni: vånătoarea şi scuba diving-ul. „Nu îmi doresc mai mult decåt am nevoie şi nu-mi place să arunc în toate părţile cu bani pentru a cumpăra chestii inutile. Am rămas la perechea mea de blugi pe care-i ador, am cåteva costume pe care nu le port niciodată. Îmi plac bluzele şi tricourile şi nu înţeleg de ce trebuie să le arunc după trei luni pentru că a apărut alt model“, încheie Minea.
Subiectele emisiunii
Fabrica de bani
Sunt originale, elegante şi pline de culoare. Bijuteriile – fantezie, lansate la începutul secolului trecut de celebra Coco Chanel, au coboråt de-a lungul anilor de pe podiumurile caselor de modă în magazine. Au devenit astfel un adevărat business, din care cei cu imaginaţie şi talent pot scoate profituri frumoase.
Culisele economiei
De fiecare dată cånd se apropie o campanie electorală cresc pensiile. Normal, cele 5,5 milioane de pensionari reprezintă o miză pe care nici un politician nu o poate neglija, iar pentru pensionari fiecare ban primit contează. Dar nu pentru toţi. Cåţi pensionari din sistemul public, dar şi majoritatea celor cu pensii speciale (magistraţi, parlamentari şi funcţionari din Parlament, diplomaţi, militari, poliţişti), ajung să încaseze mii, sau chiar zeci de mii de lei.
Profesii si profesionisti:Marius Baragan
Cånd faci ceva cu pasiune este imposibil să nu reuşeşti. Exemplu este Marius Bărăgan, unul dintre cei mai bine cotaţi fotografi din Romånia. S-a apucat de această meserie imediat după Revoluţie. În 1998, a hotăråt să-şi deschidă propria afacere, iar în primele luni i-a fost foarte greu. Totuşi, a reuşit să încheie un contract cu o fabrică de mobilă şi, din acel moment, lucrurile s-au schimbat. În 2000 se asociază cu fratele său. Este anul în care a ajuns în Tunisia, angajat să facă un calendar. Xavier Laurent îi propune tånărului fotograf romån să colaboreze la realizarea mai multor pictoriale pentru un nou calendar. Urmează apoi alte branduri de renume precum Londa şi Tina R. Iar, de la an la an, renumele său continuă să crească. Mai multe despre povestea lui Marius Bărăgan vedeţi duminică, la „Profesii şi profesionişti“.