Minim istoric pe piaţa vehiculelor comerciale

În primul trimestru din 2010, au fost comercializate doar 2.229 de maşini pentru transportul de marfă, cu 37,8% mai puţin decât anul trecut. Dealerii simt însă că redresarea nu este departe. Stefano Albarosa, şeful celei mai puternice companii care comercializează vehicule de transport, Cefin, consideră că piaţa pe care operează a trecut prin cea mai grea recesiune de după Al Doilea Război Mondial. Şi cifrele îi dau dreptate. În România, după creşterile spectaculoase din a

În primul trimestru din 2010, au fost comercializate doar 2.229 de maşini pentru transportul de marfă, cu 37,8% mai puţin decât anul trecut. Dealerii simt însă că redresarea nu este departe.

Stefano Albarosa, şeful celei mai puternice companii care comercializează vehicule de transport, Cefin, consideră că piaţa pe care operează a trecut prin cea mai grea recesiune de după Al Doilea Război Mondial. Şi cifrele îi dau dreptate. În România, după creşterile spectaculoase din anii 2005-2008, a urmat un 2009 dezastruos. În primul trimestru al anului trecut, piaţa vehiculelor comerciale s-a contractat cu 73,8%, de la 13.659 de unităţi, în 2008, la doar 3.583 de unităţi. Nici anul 2010 nu a început mai bine. În perioada ianuarie-martie, dealerii de maşini pentru transportul de marfă au vândut numai 2.229 de unităţi. Actorii pieţei consideră că principalele probleme care au afectat vânzările sunt legate de nesiguranţa clienţilor în actualul mediu economic, înăsprirea condiţiilor de finanţare şi scăderea puternică a pieţei transporturilor. 

Pe lângă toate acestea, viteza cu care criza a lovit piaţa auto nu a lăsat dealerilor timp să se adapteze. Astfel, a apărut criza stocurilor din 2009, care încă îşi arată colţii. Obişnuiţi cu un rulaj al stocurilor la circa patru luni, comercianţii au trebuit să accepte  ideea că multe maşini nu pot fi vândute nici după un an şi jumătate. În goana pentru eliminarea stocurilor, comercianţii s-au văzut nevoiţi să aplice discounturi majore. În cazul Cefin, reducerile de preţ au dus la scăderea marjei din vânzări cu până la 95,7%. Ca urmare, profitul substanţial obţinut în 2008 s-a transformat în pierderi. Cu aceeaşi problemă s-au confruntat însă toţi cei care activează pe piaţa auto, nu  puţini fiind cei nevoiţi să vândă în pierdere.

Conform rapoartelor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile din România (APIA), cel mai lovit segment al pieţei comercialelor a fost acela al maşinilor de 6 până la 18 tone, care a scăzut în primul trimestru al acestui an cu 53,7%. Scăderi puternice s-au înregistrat şi în zona comercialelor de până la 3,5 tone (-39,3%) şi în aceea a vehiculelor de 3,5-6 tone (-39,6%). Cel mai mic recul în acest an se înregistrează în segmentul vehiculelor de peste 18 tone (-1,2%).

Revenirea, aşteptată spre sfârşitul anului

Deşi sunt încă neîncrezători în viitorul economiei româneşti, mulţi dintre dealerii de vehicule comerciale consideră că piaţa va reintra pe un trend ascendent încă din acest an. Motivele posibilei reveniri a pieţei sunt legate în primul rând de vechimea parcului aflat în exploatare. Mai exact, după cinci ani de utilizare, este mai uşor pentru posesor să schimbe vehiculul comercial cu unul nou decât să suporte costurile de întreţinere. Conform lui Stefano Albarosa, „circa 20% din parcul auto ar trebui, în principiu, schimbat în fiecare an“.

Dealerii se mai bazează pe anunţatele investiţii în infrastructură, care ar impulsiona piaţa transporturilor. Se estimează că, odată cu aceasta, şi vânzările de vehicule comerciale se vor majora. Oficialii Cefin consideră că „o realiniere la cererea din trecut ar trebui să se petreacă în următoarele 36 de luni, chiar şi în cazul unei creşteri economice zero“. Până atunci însă, companiile care au reuşit să se adapteze rapid noilor condiţii sunt cu ochii după achiziţii: „Există firme din domeniul auto care nu au reuşit să se adapteze situaţiei economice actuale. Purtăm discuţii cu mai multe firme pe care le-am putea achiziţiona sau cu care putem fuziona“, anunţă Albarosa.           

DERAPAJ
Piaţa maşinilor de transport marfă a continuat să se contracte şi în primele luni din 2010, după ce în primul trimestru din 2009 se prăbuşise cu 73,8%.