În primul trimestru din 2010, au fost comercializate doar 2.229 de maşini pentru transportul de marfă, cu 37,8% mai puţin decât anul trecut. Dealerii simt însă că redresarea nu este departe. Stefano Albarosa, şeful celei mai puternice companii care comercializează vehicule de transport, Cefin, consideră că piaţa pe care operează a trecut prin cea mai grea recesiune de după Al Doilea Război Mondial. Şi cifrele îi dau dreptate. În România, după creşterile spectaculoase din a
În primul trimestru din 2010, au fost comercializate doar 2.229 de maşini pentru transportul de marfă, cu 37,8% mai puţin decât anul trecut. Dealerii simt însă că redresarea nu este departe.
Conform rapoartelor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile din România (APIA), cel mai lovit segment al pieţei comercialelor a fost acela al maşinilor de 6 până la 18 tone, care a scăzut în primul trimestru al acestui an cu 53,7%. Scăderi puternice s-au înregistrat şi în zona comercialelor de până la 3,5 tone (-39,3%) şi în aceea a vehiculelor de 3,5-6 tone (-39,6%). Cel mai mic recul în acest an se înregistrează în segmentul vehiculelor de peste 18 tone (-1,2%).
Revenirea, aşteptată spre sfârşitul anului
Deşi sunt încă neîncrezători în viitorul economiei româneşti, mulţi dintre dealerii de vehicule comerciale consideră că piaţa va reintra pe un trend ascendent încă din acest an. Motivele posibilei reveniri a pieţei sunt legate în primul rând de vechimea parcului aflat în exploatare. Mai exact, după cinci ani de utilizare, este mai uşor pentru posesor să schimbe vehiculul comercial cu unul nou decât să suporte costurile de întreţinere. Conform lui Stefano Albarosa, „circa 20% din parcul auto ar trebui, în principiu, schimbat în fiecare an“.
Dealerii se mai bazează pe anunţatele investiţii în infrastructură, care ar impulsiona piaţa transporturilor. Se estimează că, odată cu aceasta, şi vânzările de vehicule comerciale se vor majora. Oficialii Cefin consideră că „o realiniere la cererea din trecut ar trebui să se petreacă în următoarele 36 de luni, chiar şi în cazul unei creşteri economice zero“. Până atunci însă, companiile care au reuşit să se adapteze rapid noilor condiţii sunt cu ochii după achiziţii: „Există firme din domeniul auto care nu au reuşit să se adapteze situaţiei economice actuale. Purtăm discuţii cu mai multe firme pe care le-am putea achiziţiona sau cu care putem fuziona“, anunţă Albarosa.
DERAPAJ
Piaţa maşinilor de transport marfă a continuat să se contracte şi în primele luni din 2010, după ce în primul trimestru din 2009 se prăbuşise cu 73,8%.