Ministerul Educaţiei: România a primit avizul formal al OCDE în domeniul politicilor educaţionale
Ministerul Educației a anunțat sâmbătă că România a încheiat procesul de evaluare din cadrul Comitetului OCDE pentru Politici Educaționale, primind avizul formal pe 19 decembrie 2024. Această realizare marchează alinierea politicilor educaționale și a celor privind competențele din România la standardele stabilite de OCDE, conform unui comunicat oficial.
Conform documentului menționat, procedura scrisă pentru obținerea avizului formal a fost demarată la recomandarea Comitetului pentru Politici Educaționale al OCDE, după sesiunea de evaluare a României, care a avut loc la Paris pe 19 noiembrie 2024.
”În cadrul acestui exerciţiu au fost evaluate capacitatea şi determinarea României de a pune în aplicare instrumentele juridice substanţiale ale OCDE care intră în competenţa Comitetului Politici Educaţionale (EDPC), precum şi alinierea politicilor şi a practicilor în domeniul educaţiei la standardele şi bunele practici ale membrilor OCDE. Astfel, au fost avute in vedere următoarele acţiuni prioritare: calitatea programelor şi a rezultatelor, oportunităţi şi accesul egal la educaţie, precum şi consolidarea guvernanţei”, a mai transmis Ministerul Educaţiei.
OCDE a finalizat astfel evaluarea României în domeniul educaţiei şi formării
Astfel, OCDE a încheiat evaluarea României în domeniul educației și formării, iar prin intermediul unei scrisori semnate de președintele EDPC, România a fost încurajată să adopte măsuri viitoare pentru a întări leadershipul școlar, dezvoltarea învățământului dual, formarea continuă, accesul la educație de calitate în comunitățile rurale, recunoașterea învățării anterioare non-formale și informale, precum și îmbunătățirea finanțării și guvernanței în educație.
Ligia Deca, ministrul Educației, a subliniat că a fost un privilegiu să contribuie la procesul de aderare a României la OCDE, în special într-o perioadă în care se lucra la noile legi ale educației. Ea a considerat că avizul favorabil primit confirmă importanța implementării reformelor prevăzute de acest pachet legislativ.
Ministrul a exprimat convingerea că aderarea la o comunitate de țări care pune educația la baza dezvoltării sociale și economice reprezintă o oportunitate uriașă pentru România. Ea a subliniat că, alături de partenerii din OCDE, România va reuși să transforme sistemul educațional pentru a răspunde provocărilor actuale și viitoare. Expertiza oferită de OCDE și posibilitatea de a învăța de la sisteme educaționale de succes vor contribui la crearea unui sistem educațional mai echitabil și de calitate, care să răspundă așteptărilor fiecărui copil.
”A fost un privilegiu să pot contribui la procesul de aderare a României la OCDE în calitate de Ministru al Educaţiei, mai cu seamă că această perioadă a coincis cu etape din elaborarea noilor legi ale educaţiei. Acest aviz favorabil este o confirmare a necesităţii ca reformele prevăzute de acest pachet legislativ să fie implementate.
Am convingerea că apartenenţa la o comunitate de ţări care prioritizează educaţia ca bază a dezvoltării sociale şi economice este o şansă imensă pentru România. Împreună cu partenerii din OCDE vom reuşi să transformăm sistemul de educaţie pentru a răspunde provocărilor actuale şi viitoare. Expertiza pe care OCDE o oferă şi şansa de a învăţa de la sisteme de educaţie de succes vor fi un sprijin real pentru ca sistemul de educaţie din România să fie unul mai echitabil şi de calitate, aşa cum merită fiecare copil”, a transmis Ligia Deca, ministrul Educaţiei.