Elevii vor trebui să-și schimbe locul în fiecare modul
Elevii din România vor trebui să își schimbe locurile în bancă cel puțin o dată pe modul școlar, conform unei noi măsuri propuse de Ministerul Educației, menită să reducă discriminarea bazată pe etnie, performanțe academice sau cerințe educaționale speciale.
În teorie, schimbarea este văzută ca un pas înainte spre crearea unui mediu mai incluziv. Directorul adjunct la Colegiul Național „Mihai Viteazul” din București crede că este o idee interesantă, dar aplicabilă doar în anumite situații. Potrivit lui, inițiativa ar putea funcționa în clasele primare sau în primele clase de gimnaziu. La liceu, este însă aproape imposibil să impui elevilor să-și schimbe locul atât de frecvent.
„Este o nouă idee… interesantă… dar probabil aplicabilă punctual. Dacă ne raportăm la elevii de ciclu primar, sau poate primii ani de gimnaziu, poate fi o variantă fezabilă. Dacă urcăm spre liceu deja, nu cred că dirigintele mai are putere să impună elevului să stea în banca a doua un modul, și apoi să se mute în banca a treia de pe un alt rând.
La noi, la Colegiul Mihai Viteazul, nici nu poate fi aplicată, pentru că elevii se mută în fiecare oră în funcție de disciplina pe care o au în orar”, a explicat Alexandru Croitoru, director adjunct Colegiul Național ,,Mihai Viteazul” din Capitală, pentru cei de la Digi24.
Un specialist în educație ridică și el semne de întrebare cu privire la eficiența măsurii. Este un pat al lui Procust. Fiecare elev și profesor este diferit și are nevoile lui. A impune schimbarea locului poate crea disconfort psihologic. Știm din psihologie că elevii dezvoltă o formă de atașament față de locul în care stau. E ca acasă, fiecare are locul lui preferat, fie că e masa la care mănâncă sau partea patului.
„Ca orice pat al lui Procust, este prost. Pentru că nu poți să îi iei și să îi bagi pe toți elevii în același sistem, pe toți profesorii. Rotirea obligatorie în bănci, în condițiile în care dacă studiem un pic de psihologie, știm că există fenomenul de posesie.
Păi, eu am banca mea, eu am locul meu unde mă obișnuiesc, și să se întrebe telespectatorii dacă acasă nu au locul lor unde stau, un scaun al lor, partea patului pe care dorm, și să-mi spună cineva: dute-n partea cealaltă mâine”, a explicat acel specialist în educație.
Părinții nu sunt încântați de schimbare
Părinții nu par nici ei încântați de schimbare. Pentru copii poate fi dificil să se concentreze dacă își schimbă locul prea des, crede o mămică. O altă părere similară subliniază importanța stabilității pentru concentrare și învățare.
Ca alternativă, Ministerul Educației propune și alte aranjamente de așezare în clasă, precum organizarea băncilor în semicerc sau amfiteatru pentru a stimula interacțiunea. Totuși, rămâne de văzut cum vor reacționa școlile și cât de eficientă va fi măsura în practică.