În ţara în care multe şcoli nu au putut primi elevii în noul an şcolar pentru că fie funcţionează în clădiri cu risc seismic, fie nu au apă curentă sau curent electric, Ministerul Educaţiei visează la digitalizarea completă a învăţământului românesc. Un vis de 100 de milioane de euro.
De altfel, de la an la an, Ministerul a reluat aceeaşi idee, în pragul începerii şcolii: fiecare elev să aibă tableta lui, iar lecţiile să se fie interactive.
Mai exact, potrivit ministrului educaţiei, Remus Pricopie, "este vorba de un proiect pe fonduri structurale pentru următorul exerciţiu bugetar al UE 2014-2020, în valoare de aproximativ 100 milioane euro pentru digitalizarea
claselor de învăţământ. Declaraţiile au fost făcute la lansarea proiectului Smart Classroom, singura sală de clasă informatizată complet din România, în cinci ani de când toţi miniştri educaţiei sunt cu această promisiune pe buze, printr-un parteneriat cu o firmă privată, la care elevii studiază prin rotaţie o materie legată de succesul în carieră.
Sumele, planurile şi mai ales termenele limită sunt într-o continuă schimbare: anul trecut, fostul ministru al educaţiei Ecaterina Andronescu şi secretarul de stat în educaţie Stelian Fedorca spuneau că ministerul va începe din 2013 procesul de implementare a proiectului privind înlocuirea manualelor şcolare cu e-book-uri, proces care va costa în total aproximativ 600 de milioane de euro. Acesta spune că există fonduri europene nerambursabile în acest sens, cofinanţarea urmând a fi plătită de Ministerul Educaţiei prin Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale. Potrivit acestora prin implementarea acestui sistem se pot economisi patru milioane de euro anual, bani care se cheltuie pe retipărirea unor manuale, în mare parte nefolositoare la clasă pentru că sunt depăşite. Pe lângă faptul că ideea aceasta a fost abandonată, să ne gândim că investiţia propusă aici se va amortiza în 150 de ani.
Să revenim însă la ultimul plan: potrivit celor doi care împart portofoliul de la Educaţie şi Cercetare, Remus Pricopie şi Mihnea Costoiu, începând de anul viitor, vor intra în vigoare manualele digitale şi toate clasele I şi a II-a vor avea la
dispoziţie un videoproiector, un calculator sau un laptop şi un ecran.
"Cea mai costisitoare este această infrastructură digitală – echipamentele. Eu cred că în 4-5 ani nu o să recunoaştem clasa pentru că asistăm după mulţi ani la o schimbare fundamentală de filozofie a clasei", a adăugat Pricopie. La rândul său, ministrul pentru învăţământ superior, Mihnea Costoiu, a precizat că în scurt timp se va realiza conexiunea tuturor şcolilor la internet de mare viteză.
El a subliniat faptul că digitalizarea şcolilor nu va însemna ca elevii să studieze după documente PDF şi a spus că vor fi dezvoltate softuri educaţionale interactive.
Ministerul ar trebui să se aplece asupra unor alte probleme mai grave, cum ar fi cele semnalate de presa locală la începerea fiecărui an şcolar, cum ar fi un caz de la Dolj, unde elevii nu au toaletă decât "în fundul curţii".
Tichie de mărgăritar…
Alianța pentru o Românie Curată a dorit să afle în 2012 care este procentul de informatizare al scolilor din invatamantul preuniversitar, printre altele. Rezultatele fac ca speranțele Ministerului Educației să pară exagerate, într-un timp atât de scurt: în cele 27 de judete care au răspuns la sondajele ARC, există 7.278 unități de învățamant (școli și grădinițe), din care 5.148 sunt dotate cu calculatoare, iar 4.730 au acces la internet. "Si totuși, deși pe hârtie învățământul preuniversitar stă oarecum bine la capitolul informatizare, sunt multe județe unde școlile au fost dotate cu calculatoare, însă nu s-a reușit și instalarea internetului, facându-le practic aproape inutilizabile", notează reprezentanții ARC.