Proiectul, lansat în dezbatere publică de Ministerul Finanțelor, prevede o serie de măsuri care permit o mai mare flexibilitate pentru şoferi în încheierea unei poliţe obligatorii, o mai bună monitorizare a pieţei, precum şi posibilitatea unei compensări directe în cazul accidentelor care se produc pe teritoriul României.
Actualul proiect de O.U.G. a fost realizat în urma unor consultări cu asociaţiile transportatorilor şi cu societăţile de asigurare. Majoritatea propunerilor formulate de transportatori se regăsesc în documentul promovat pe site-ul MFP, arată un comunicat publicat de Ministerul Finanțelor.
O propunere vizează posibilitatea încheierii contractelor RCA pe o perioadă cuprinsă între o lună şi 12 luni, multiplu de o lună, în funcţie de opţiunea asiguratului.
De asemenea, este permisă suspendarea contractului RCA la cererea asiguratului, pe perioada în care este suspendat dreptul de circulaţie sau vehiculul este imobilizat. În cazul producerii unei daune pe perioada suspendării contractului RCA, asigurătorul este obligat la plata despăgubirii urmând să îşi recupereze suma de la persoana vinovată de producerea accidentului.
Tot la propunerea transportatorilor, a fost introdusă compensarea directă în cazul asigurărilor RCA. Persoana vătămată este despăgubită de propriul asigurător, iar acesta îşi va recupera banii de la asigurătorul persoanei vinovate.
În plus, procedura compensării directe se stabileşte prin convenţii multilaterale, încheiate între asigurătorii RCA. Convenţiile compensării directe sunt convenite în mod voluntar între asigurat şi asigurător.
Prin proiectul de O.U.G. sunt stabilite limite de răspundere acoperite prin asigurarea RCA, conform reglementărilor Uniunii Europene. Astfel, pentru prejudicii materiale produse în unul şi acelaşi accident, indiferent de numărul persoanelor păgubite, limita este de 1.000.000 de euro. În cazul vătămării corporale şi al deceselor, inclusiv pentru prejudicii fără caracter patrimonial produse în unul şi acelaşi accident, indiferent de numărul persoanelor păgubite, limita se ridică la 5.000.000 de euro.
Pentru menţinerea clasei bonus/malus, prin contractul RCA părţile pot conveni posibilitatea răscumpărării, respectiv suportarea de către asigurat a contravalorii despăgubirii corespunzătoare evenimentului. Plata se face după ce a fost achitată despăgubirea cuvenită persoanei prejudiciate. Despăgubirile pentru vătămare fizică se fac pe baza punctajului obţinut prin însumarea punctelor comunicate de Institutul Naţional de Medicină Legală şi prevăzute în reglementările ASF.
Tot la propunerea transportatorilor, asigurătorii trebuie să le pună la dispoziţie asiguraţilor, la cerere, calculul pe baza căruia a fost determinată valoarea poliţei. În caz contrar, asigurătorii pot fi sancţionaţi.
O altă măsură prevede ca, pe lângă cererea de despăgubire, să fie precizate clar documentele necesare pentru plata despăgubirii. Dacă despăgubirea nu este plătită în termen, se percep penalităţi pentru fiecare zi de întârziere.
Transportatorii au mai solicitat şi a fost inclusă în proiect posibilitatea ca ASF să le ceară asigurătorilor să notifice majorarea tarifelor, în cadrul sistemului general de control al preţurilor. Ordonanţa de Urgenţă intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial.
SURSA: Mediafax