Devine obligatoriu în România din 2025. Ai termen 20 de zile să răspunzi. Au schimbat legea

Ministerul Finanțelor

e-TVA și e-Factura au fost amânate cu 1 an. S-a aflat ce se întâmplă cu salariul minim și plafonul de netaxare de 300 de lei. Ministerul de Finanțe a venit cu detalii importante pentru români. Ce a transmis instituția?

Ministerul Finanțelor a publicat în dezbatere publică proiectul unei ordonanțe care extinde termenele de implementare a sistemelor e-Factură și e-TVA. Ministerul a inclus și noi măsuri referitoare la salariul minim.

Ministerul Finanțelor propune extinderea termenului pentru transmiterea decontului precompletat până la data de 5 inclusiv a lunii următoare celei în care se încheie perioada fiscală. De obicei, acest termen este până la data de 25 inclusiv a lunii următoare. În cazul identificării diferențelor semnificative, acestea ar trebui transmise până la aceeași dată. Acest lucru se va face prin intermediul unei notificări de conformare.

Termen mai lung pentru transmiterea decontului precompletat

Proiectul prevede că termenul de răspuns la notificarea de conformare ar urma să fie de 20 de zile de la primirea acesteia.

„Se propune stabilirea unui termen mai lung pentru transmiterea decontului precompletat, respectiv până la data de 5 inclusiv a lunii următoare termenului legal de depunere a decontului de taxă pe valoarea adăugată, care este data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care se încheie perioada fiscală respectivă.

După identificarea diferenţelor semnificative, transmiterea acestora se realizează până la data de 5 inclusiv a lunii următoare termenului legal de depunere a decontului de taxă pe valoarea adăugată, printr-o notificare de conformare. Termenul de transmitere a răspunsului la notificarea de conformare se propune a fi de 20 de zile de la data primirii acesteia”, se arată în proiectul de act normativ publicat pe site-ul Ministerului de Finanțe.

SURSA FOTO: Unplash

Ce se întâmplă în situația în care decontul precompletat este transmis după termenul limită

Ministerul Finanțelor a spus ce se întâmplă în situația în care decontul precompletat este transmis după termenul limită de depunere a decontului de TVA. În acest caz, nu se consideră necesară menținerea prevederilor articolului 3 alineatul (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 116/2023.

De asemenea, se propune ajustarea amenzilor. Ele sunt diferențiate în funcție de categoriile de persoane impozabile. Acest lucru se are în vedere pentru a respecta principiul proporționalității.

Se propune amânarea intrării în vigoare a prevederilor articolului 5 alineatele (8) – (10), articolului 7 și articolului 8 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 70/2024, modificate prin prezentul proiect, până la data de 1 ianuarie 2025. Această măsură este destinată să permită tuturor categoriilor de persoane impozabile să se adapteze în mod corespunzător la noile cerințe generate de proiectele de digitalizare implementate la nivelul Agenției Naționale de Administrare Fiscală.

Ministerul Finanțelor vine cu modificări referitoare la modalitatea de comunicare cu persoanele impozabile

Întrucât implementarea completă a sistemului informatic național RO e-SAF-T nu este finalizată, iar nu există suficiente date pentru precompletarea decontului e-TVA pentru persoanele care aplică sistemul TVA la încasare, se propune clarificarea termenului de începere a utilizării decontului precompletat RO e-TVA în aceste cazuri.

În același timp, se propun modificări referitoare la modalitatea de comunicare cu persoanele impozabile pentru a optimiza procesul de conformare.

În ceea ce privește sistemul național RO e-Factura, se propune instituirea unei perioade de un an, până la 1 iulie 2025, în care instituțiile/centrele culturale ale altor state care activează în România pe baza acordurilor interguvernamentale și furnizorii/prestatorii acestora să nu fie obligați să utilizeze acest sistem, având în vedere restricțiile tehnice actuale ale platformei.

În vederea acordării facilității fiscale privind neimpozitarea și neincluderea în baza de calcul a contribuțiilor sociale obligatorii a sumei de 300 lei lunar, se propune ajustarea plafonului lunar de 4.000 lei. Acesta reprezintă venit brut realizat din salarii și asimilate salariilor. Această ajustare presupune excluderea contravalorii tichetelor de masă. Se are în vedere și indemnizația de hrană. Este vorba de perioada iulie-decembrie 2024.

„Începând cu veniturile din salarii şi asimilate salariilor aferente lunii iulie 2024, în venitul brut (…) nu se include contravaloarea tichetelor de masă, respectiv indemnizația de hrană, după caz, acordate potrivit legii, pentru perioada iulie-decembrie 2024”,, se arată în proiect.