Deficitul bugetar, dublu față de anul trecut
Instituția a anunțat că execuția bugetului general consolidat în primele patru luni ale anului 2024 s-a încheiat cu un deficit de 57,29 miliarde lei, echivalent cu 3,24% din PIB.
Această cifră marchează o dublare față de deficitul bugetar de 27,35 miliarde lei, reprezentând 1,70% din PIB, înregistrat în aceeași perioadă a anului 2023.
”Execuţia bugetului general consolidat în primele patru luni ale anului 2024 s-a încheiat cu un deficit de 57,29 miliarde lei, respectiv 3,24% din PIB faţă de deficitul de 27,35 miliarde lei, respectiv 1,70% din PIB aferent celor patru luni ale anului 2023.
Deficitul lunii aprilie 2024 a fost influenţat şi de suma de 9,33 miliarde lei (0,53% din PIB) reprezentând plata în avans a pensiilor şi a altor drepturi prevăzute de legile speciale, aferente lunii mai, din bugetul asigurărilor sociale de stat (8,31 miliarde lei) şi bugetul de stat (1,02 miliarde lei) conform HG nr.422/2024”, a transmis Ministerul Finanțelor.
Veniturile totale au atins suma de 182,70 miliarde lei în primele patru luni ale anului 2024, evidențiind o creștere de 15,3% (an/an). Această creștere a fost susținută în principal de încasările din venituri curente, cum ar fi contribuțiile de asigurări, TVA, impozitul pe profit, impozitul pe salarii și alte venituri nefiscale, precum și de fondurile europene.
Încasările din impozitele pe salarii și pensii au crescut
Încasările din impozitul pe salarii și venit au însumat 15,59 miliarde lei, înregistrând o creștere pozitivă de 19% (an/an). Veniturile din impozitul pe salarii au înregistrat un avans de 21,3%, depășind evoluția fondului de salarii din economie, care a fost de 17,8%.
Această creștere a fost influențată de modificările aduse reglementărilor fiscale privind facilitățile acordate salariaților din sectorul construcțiilor, agriculturii, industriei alimentare și a activităților de creare de programe pentru calculator (O.U.G. nr. 93/2023 și Legea nr. 296/2023), majorarea salariului minim brut pe țară garantat în plată (H.G. nr. 900/2023), precum și majorarea salariului minim brut pe țară garantat în plată pentru sectoarele construcțiilor, agriculturii și industriei alimentare (O.U.G. nr. 93/2023).
De asemenea, au fost înregistrate evoluții pozitive și în cazul încasărilor din impozitul pe veniturile din pensii (58,7%) și aferente declarației unice (32,3%). În schimb, încasările din impozitul pe dividende au înregistrat o scădere de 23,7%, influențate de un efect de bază ridicat (creșterea semnificativă a dividendelor din ianuarie 2023, distribuite pe baza situațiilor financiare interimare întocmite în cursul anului 2022, cu reținerea unei cote de impozit de 5%).
Au crescut și contribuțiile de asigurări
Contribuțiile de asigurări au însumat 61,44 miliarde lei, evidențiind o creștere de 21,5% (an/an), situându-se peste evoluția fondului de salarii din economie.
Această creștere a fost influențată pozitiv de modificările aduse reglementărilor fiscale privind facilitățile acordate salariaților din sectorul construcțiilor, agriculturii, industriei alimentare și a activităților de creare de programe pentru calculator (O.U.G. nr. 93/2023 și Legea nr. 296/2023), majorarea salariului minim brut pe țară garantat în plată (H.G. nr. 900/2023) și majorarea salariului minim brut pe țară garantat în plată pentru sectoarele construcțiilor, agriculturii și industriei alimentare (O.U.G. nr. 93/2023). Totuși, această evoluție a fost negativ influențată de restituirea sumelor reținute cu titlul de CASS din veniturile din pensii (efect bugetar de -0,14 miliarde lei, conform O.U.G. nr. 4/2023).
Încasările din impozitul pe profit aproape s-au dublat
Încasările din impozitul pe profit au atins suma de 9,23 miliarde lei, marcând o creștere semnificativă de 44,7% (an/an). Această creștere a fost susținută de avansul veniturilor din impozitul pe profit de la agenții economici și bănci comerciale (+45,3%), determinată de încasările substanțiale înregistrate în luna aprilie 2024, reprezentând plăți anticipate trimestriale ale impozitului pe profit și impozitul minim pe cifra de afaceri (conform Legii nr. 296/2023). De asemenea, evoluția acestei categorii de încasări a fost influențată de redirecționarea din impozitul pe profit a sumei de -0,3 miliarde lei pentru efectuarea de sponsorizări și/sau acte de mecenat sau acordarea de burse private (conform Legii nr. 322/2021).
Încasările nete din TVA au atins suma de 38,57 miliarde lei, evidențiind o creștere de 17,7% (an/an). De asemenea, valoarea restituirilor de TVA s-a majorat cu 5,7% față de nivelul rambursat în aceeași perioadă a anului trecut (9,79 miliarde lei în perioada ianuarie-aprilie 2024, comparativ cu 9,26 miliarde lei în perioada ianuarie-aprilie 2023).
Evoluția încasărilor din taxa pe valoare adăugată a fost susținută și de modificările fiscale aduse prin Legea nr. 296/2023: aplicarea cotei standard de TVA pentru alimente cu zahăr adăugat (peste 10g/100g produs) și creșterea cotei de TVA de la 5% la 9% pentru dreptul de utilizare a facilităților sportive, livrarea locuințelor ca parte a politicii sociale, livrarea și instalarea de panouri fotovoltaice, panouri solare termice, pompe de căldură și alte sisteme de încălzire de înaltă eficiență etc.
Veniturile din accize au scăzut
Încasările din accize au totalizat 11,98 miliarde lei, înregistrând o scădere de 8,4%. Această contracție a fost determinată de scăderea încasărilor din accizele pentru produsele din tutun (-27,1% an/an), influențată de un efect de bază ridicat aferent lunii aprilie 2023. În aceeași perioadă, încasările din accizele pentru produsele energetice au înregistrat o creștere de 11,9% (an/an), susținută de o dinamică pozitivă a consumului de carburanți.
Evoluția lunară a încasărilor din accize prezintă în general o volatilitate mai ridicată, aceasta fiind determinată de politica operatorilor economici de antrepozitare fiscală a produselor accizabile.
Veniturile nefiscale au atins suma de 15,24 miliarde lei, înregistrând o creștere de 19,5% față de aceeași perioadă a anului precedent.
Sumele rambursate de Uniunea Europeană în contul plăților efectuate și donațiilor au însumat 15,23 miliarde lei, reflectând o creștere de 16,4% comparativ cu perioada similară din anul anterior.
Cheltuielile bugetului general consolidat au crescut cu 29,2%
Cheltuielile bugetului general consolidat au atins suma de 239,99 miliarde lei, înregistrând o creștere nominală de 29,2% față de perioada similară a anului precedent. Raportate la Produsul Intern Brut, cheltuielile pentru anul 2024 au reprezentat 13,6% din PIB, în creștere cu 2 puncte procentuale față de aceeași perioadă a anului 2023, când erau de 11,6% din PIB.
Cheltuielile de personal au însumat 50,33 miliarde lei, înregistrând o creștere de 20,7% în comparație cu aceeași perioadă a anului precedent. Ca pondere în PIB, cheltuielile de personal au reprezentat 2,8% din PIB, cu 0,2 puncte procentuale mai mult decât în aceeași perioadă a anului anterior, datorită creșterilor salariale aplicate în 2023.
Cheltuielile cu bunuri și servicii au fost de 30,28 miliarde lei, în creștere cu 27,5% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent. Această creștere s-a reflectat în special la nivelul bugetelor locale, cu o creștere de 23,9% față de aceeași perioadă a anului precedent, și la bugetul Fondului Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate, cu o creștere de 24,7%, pentru decontarea medicamentelor cu și fără contribuție personală, precum și pentru medicamentele utilizate în programele naționale de sănătate.
Cheltuielile cu dobânzile s-au ridicat la 13,78 miliarde lei, înregistrând o creștere de 1,11 miliarde lei față de aceeași perioadă a anului precedent.
Cheltuielile destinate asistenței sociale au totalizat 83,73 miliarde lei, în creștere cu 26,3% comparativ cu aceeași perioadă a anului anterior. Această evoluție a fost determinată în principal de majorarea, începând cu 1 ianuarie 2024, a punctului de pensie cu 13,8%, de la 1.785 lei la 2.032 lei, conform prevederilor Legii nr. 360/2023 din 29 noiembrie 2023 privind sistemul public de pensii.
Factorii care au influențat cheltuielile sociale
Cheltuielile sociale au fost influențate și de plățile suportate din bugetul de stat pentru compensarea facturilor de energie electrică și gaze naturale, care în primele patru luni ale anului 2024 au totalizat 1,93 miliarde lei, precum și de suma de 9,33 miliarde lei (0,53% din PIB), reprezentând plata anticipată a pensiilor și altor drepturi prevăzute de legile speciale pentru luna mai, din bugetul asigurărilor sociale de stat (8,31 miliarde lei), respectiv din bugetul de stat (1,02 miliarde lei), conform Hotărârii de Guvern nr. 422/2024.
Cheltuielile cu subvențiile s-au ridicat la 5,02 miliarde lei, cuprinzând subvenții pentru transportul de călători, sprijinirea producătorilor agricoli și schema de compensare pentru consumul de energie electrică și gaze naturale al consumatorilor non-casnici (901,08 milioane lei), care reprezintă 17,95% din totalul subvențiilor.
Alte cheltuieli
Alte cheltuieli au totalizat 6,16 miliarde lei, constând în principal în acordarea de burse pentru elevi și studenți, susținerea cultelor și despăgubiri civile. În luna aprilie 2024, s-au efectuat plăți aferente titlurilor de plată emise de Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților în conformitate cu Legea nr. 165/2013 și Legea nr. 164/2014, în sumă de 1,67 miliarde lei.
Cheltuielile privind proiectele finanțate din fonduri externe nerambursabile (inclusiv subvențiile de la Uniunea Europeană aferente agriculturii) au totalizat 18,48 miliarde lei, înregistrând o creștere de 21,52% față de aceeași perioadă a anului precedent.
Cheltuielile destinate investițiilor, care includ cheltuielile de capital și cele legate de programele de dezvoltare finanțate din surse interne și externe, au fost în valoare de 31,28 miliarde lei, în creștere cu 1,6 ori față de aceeași perioadă a anului precedent, când au fost de 19,29 miliarde lei.