Conform OUG nr. 166/1999 privind regimul accizelor si impozitelor indirecte in domeniul industriei tutunului, tigarile confiscate nu mai sunt valorificate de stat, ci se atribuie cu titlu gratuit producatorilor interni. Dupa patru luni de aplicare a ordonantei, unii dintre producatori au primit inapoi doar cateva pachete provenite din contrabanda, iar altii chiar nimic.
„In decembrie anul trecut am primit de la vama Oradea 53 cartuse de Winchester, 4 cartuse de Monte Carlo, iar luna trecuta doar 8 cartuse de Monte Carlo de la vama Timisoara”, ne-a declarat Gilda Lazar, director corporate affairs la R.J. Reynolds. O cantitate insignifianta a primit si Philip Morris. Compania British American Tobacco (BAT) nu a primit nici macar un pachet. „Noua nu ni s-a predat nimic pana in prezent”, spune Adrian Popa, director corporate affairs de la BAT.
In opinia oficialilor, contrabanda in Romania a scazut de la 90%, in 1996, la 10-15%, in 1999. Insa realitatea contrazice pe deplin estimarile Garzii Financiare (GF) si Politiei. Piata romaneasca este dominata de tigari de contrabanda. La orice colt de strada, in orice piata sau aproape in orice butic se vand tigari netimbrate, la preturi mult mai avantajoase. De exemplu, tigarile de lux, precum Marlboro, Rothmans, Camel etc. pot fi cumparate cu preturi cuprinse intre 15.000 si 16.500 lei, fata de preturile maximale de 20.000 lei la pachetele cu timbru. Un alt aspect este cel al tigarilor de lux care nu se fabrica in Romania, cum ar fi Marlboro Medium sau Chesterfield si care se vand pe piata romaneasca cu peste 25.000 lei pachetul. Nici preturile maximale recomandate de producatori nu sunt respectate.
Adesea, barurile, restaurantele sau hotelurile nu respecta pretul maximal recomandat de producatori. In aceste locuri, rar se intalnesc preturi legale.
Finantele n-au valorificat nimic de doi ani
O data cu aparitia Ordonantei nr. 166, a disparut controlul. Daca pana anul trecut in octombrie, comisarii Garzii Financiare erau recompensati cu 15% din valoarea tigarilor confiscate (intrate in domeniul privat al statului si valorificate de catre Ministerul Finantelor), acum ei nu mai primesc aceste compensatii. Motiv pentru care nu mai au nici un interes in confiscarea tigarilor de contrabanda. Un alt argument invocat de GF este acela ca numarul comisarilor care se ocupa cu incarcarea si descarcarea marfurilor confiscate este prea mic. La fel si numarul mijloacelor de transport. Toate aceste aspecte au fost expuse de catre comisarul sef al GF, chemat saptamana trecuta la raport, in fata ministrului finantelor, Traian Decebal Remes, moment din care intre cele doua institutii s-a iscat un adevarat razboi.
Surse din Ministerul Finantelor (MF) sustin ca totul a inceput atunci cand pe usa cabinetului ministrului Remes a intrat valvartej unul dintre producatorii interni de tigari, care i-a trantit pe masa o sacosica cu cateva pachete de tigari, reprezentand volumul confiscarilor din ultimele patru luni. Una dintre nemultumirile GF provine si din faptul ca atunci cand comisarii aveau dreptul la recompensa, ei o primeau injumatatit. Motivul: Ministerul Finantelor, in ultimii doi ani, nu a valorificat mai nimic din tigarile confiscate. Dovada stau si evidentele MF privind situatia tigarilor confiscate si valorificate la nivel local si central in anii 1998-1999. De exemplu, in aceasta perioada GF a confiscat in unele judete marfa in valoare de multe milioane, in schimb directiile generale teritoriale ale finantelor publice nu au vandut nimic. In Bucuresti si in judete, cum ar fi Brasov, Harghita, Braila, Covasna, Mures s.a., daca te iei dupa statisticile MF, nu exista contrabanda. O alta carenta a ordonantei, invocata de data aceasta de Politia Capitalei, consta in lipsa unei metodologii clare de predare a marfurilor confiscate. Politistii bucuresteni au confiscat in ultimele patru luni 40 de baxuri de tigari. Ele nu au fost predate nici acum producatorilor, fiind depozitate in continuare la Camera de Corpuri Delicte de la Politia Capitalei.
Contrabandistii au trecut de la avion la sacosa
Daca pana acum doi ani tigarile erau aduse in cantitati imense cu avionul, acum contrabandistii apeleaza mai des la sacose, pe care le descarca direct pe piata, sustine Garda Financiara. Zeci de persoane fizice trec zilnic granita cu cartuse de tigari indesate in genti. De altfel, acest procedeu este des practicat si in tarile occidentale. Contrabanda cu tutun este mult mai atractiva din moment ce produsul este legal si mai usor de vandut decat drogurile.
Cetatenii Uniunii Europene care calatoresc in tarile membre pot cumpara oricat de multe tigari doresc pentru consumul personal. Sub acest pretext, contrabandistii trec cu usurinta marfa prin vama. De exemplu, vamesii din Dover (Marea Britanie) vad zilnic aproximativ 9.000 de vehicule trecand prin fata lor, iar dintre cei care intra in Marea Britanie cu scopul de a face contrabanda, numai 5% sunt opriti, conform cotidianului Wall Street Jurnal Europe.
Pe de alta parte, politistii romani sustin ca cea mai folosita metoda de introducere in tara a tigarilor a ramas tot cea cu tirurile. De exemplu, in portul Constanta, dupa ce s-au descarcat tigarile de pe vapor, ele sunt incarcate in containerele tirurilor. Contrabandistii cer in Constanta tranzit pentru aceasta marfa pana la vama Giurgiu. Pe drum, marfa este descarcata direct in angrouri, iar la vama Giurgiu li se anuleaza tranzitul. „In momentul in care am marfa, sun la distribuitorii mei din tara. Ei vin in aceeasi zi sa-si ridice tigarile. Cei mai buni clienti ai mei sunt din Bucuresti. Acestia vin cu comenzi foarte mari. Eu le dau pachetul de Marlboro Medium cu 17.000 lei, cu 2.500 lei mai mult decat il primesc. El apare pe taraba in Bucuresti cu 25.000 lei”, spune D. I. din Constanta.
Un tarabagiu din centrul Capitalei ne povesteste ca vinde zilnic tigari in valoare de 14 milioane lei. Rezulta ca pe an el face vanzari de aproape 5 miliarde lei. Din care o mare parte provine din vanzarea marfurilor de contrabanda. Bani negri, din care nu se plateste nimic statului. Aceste cifre duc inca o data la concluzia ca piata neagra a tigarilor este in expansiune acolo unde mafia gaseste un taram legislativ slab sau oameni care se lasa usor corupti.
Uniunea Europeana simte gustul afacerilor ilegale cu tigari
Contrabanda cu tigari cauzeaza statelor din intreaga lume, atinse de acest flagel, prejudicii de sute de mii de dolari. Comertul ilegal cu tabac este raspandit in special in tarile sarace, unde neplata taxelor si a accizelor conduce la cresterea consumului de tigari care pot fi procurate la preturi cu mult mai mici decat cele reale.
Traficul cu tutun este mult mai avantajos decat cel cu droguri si aduce mai multi bani retelelor mafiote, in comparatie cu veniturile ce provin din spionajul industrial, pirateria informatica sau contrabanda cu alcool. Tigarile ofera cel mai avantajos raport intre masa si valoarea produsului. Ele sunt mai usor de transportat decat petrolul sau whiskyul. In Europa, contrabanda cu tigari este privilegiul organizatiilor criminale. In 1996, statele europene au fost prejudiciate de 800 de milioane ecu (circa 880 mil. USD) prin neplata taxelor vamale la tutun. Conflictul din Iugoslavia si criza economica din Albania au favorizat schimburile comerciale intre mafia italiana si omologii sai din Balcani. Veniturile mafiei siciliene si ale Camorrei italiene s-au ridicat in 1996 la 945 miliarde lire italiene (circa 630 milioane USD), volumul de tigari traficat fiind de 10,8 milioane de kilograme (aproape 11 mld. tigari). Producatorii de tigari argumenteaza ca vanzarea ilegala se datoreaza diferentei mari de preturi, care exista in diverse tari pentru aceste produse si de faptul ca rata taxelor si a accizelor este intr-o continua crestere. Principalul motor al contrabanei este insa frauda care se face prin eludarea taxelor de import.
Traficul ilegal de tutun este coordonat de organizatii criminale poloneze, cehe si de mafioti din fosta URSS, care alimenteaza retele ilegale de distributie a tigarilor. In interiorul Uniunii Europene, exista un lant de societati partenere care utilizeaza o retea de puncte vamale si fiscale. Acestea joaca un rol esential, permitand stocarea marfii, schimbarea etichetelor si sustragerea de la controlul vamal, facand astfel aproape imposibila identificarea proprietarilor mafioti. Tranzactiile se fac in bani lichizi care provin din tari ce garanteaza secretul bancar.r
Fosta URSS controleaza traficul ilegal de tutunr
Pentru transportul ilegal de tigari exista doua rute principale intre Europa de Est si fosta URSS. Pe prima ruta, marfa este mai intai transferata din Belgia spre Elvetia, prin puncte de tranzit care se afla in afara legilor Uniunii Europene. r
Dupa aceea, transportatorii, impreuna cu baxurile de tigari, care constituie marfa de contrabanda, parasesc Elvetia, beneficiind de alte legi de tranzit si se indreapta spre Europa de Est sau spre una din fostele republici sovietice. Cea de-a doua ruta porneste din Belgia sau Olanda spre estul Europei. De aici, tigarile de contrabanda se intorc in Uniunea Europeana, in special prin Italia si Germania.r
Italienii duc tigarile r
pe valurile Adriaticiir
Pentru traficul facut de italieni tigarile sunt transportate in cantitati mari din Albania si Iugoslavia, pe Marea Adriatica, in ambarcatiuni rapide. In afara de cele doua rute amintite, mai exista si o a treia ruta, care pare sa inlocuiasca caile traditionale de contrabanda cu tigari care treceau prin Gibraltar si Andorra. Tigarile sunt luate din porturile nord-europene si ajung in Africa pe mare. Ambarcatiunile maritime care transporta marfa de contrabanda trec insa si prin apele teritoriale ale Spaniei. Acosteaza pe taramul spaniol si aici se descarca marfa, care este reincarcata si isi urmeaza drumul spre punctele in care se desfasoara traficul ilegal.r
Contrabanda cu tigari ia amploare in Europa. Cu cat cresc taxele, cu atat mai mult infloreste contrabanda. Una dintre solutiile de a stopa aceste activitati criminale ar fi ca producatorii de tigari sa fie obligati sa nu mai apeleze la intermediari. Ei ar trebui sa-si vanda marfa direct cumparatorului autorizat, care este obligat sa plateasca taxele, accizele si TVA, si sa semneze o conventie prin care sa se indice cu exactitate destinatia si faptul ca importatorul respecta inclusiv normele impuse de departamentele publice de sanatate.r
Grecii fac legile r
in Spaniar
In ianuarie 1998, autoritatile spaniole au capturat sapte autocamioane care transportau 80 de milioane de tigari, destinate contrabandei din Spania, prin asa-numita operatiune Rana. Spaniolii au reusit sa depisteze acest transport care se desfasura printr-un mic port langa Barcelona. Investigatiile care s-au derulat sub semnul unei intelegeri intre statele Uniunii Europene au scos la iveala faptul ca tigarile au fost incarcate in portul grecesc Pireu si proveneau din diverse surse din Statele Unite. Autoritatile spaniole au cerut ajutorul UCLAF, organizatie insarcinata cu prevenirea fraudelor. Dupa ce membrii organizatiei au discutat cu procurorii spanioli care anchetau cazul, au facut investigatii in Grecia, Albania si SUA, si au obtinut dovezi ca tigarile capturate de spanioli, inainte ca traficantii sa puna planul Rana in actiune, proveneau din America si erau destinate contrabandei din Grecia. r
Acuzatia adusa de Spania a fost dovedita de probele obtinute de UCLAF prin agentii sai care au inaintat justitiei spaniole dovezi. Persoanele incriminate de contrabanda si frauda au fost deferite justitiei si intemnitate. Impiedicarea operatiunii Rana constituie un exemplu al cooperarii dintre autoritatile judiciare din Spania, Grecia si membrii UCLAF. Acest fapt dovedeste ca traficantii pot fi depistati si pedepsiti. In aceasta operatiune a fost implicata si Albania care, la randul sau, a fost extrem de cooperanta. Operatiunea Rana este primul caz important rezolvat prin colaborarea dintre Statele Unite si Comunitatea Europeana, in ultimii doi ani. r
Andorra insala UE r
cu milioane de ecur
In ultimii ani, Comisia Europeana a colaborat cu mai multe departamente nationale pentru combaterea pierderilor financiare considerabile cauzate Comunitatii Europene de catre crima organizata. Din 1996, Andorra a fost identificata ca o sursa majora a contrabandei cu tigari in Uniunea Europeana si s-a estimat ca, in 1997, pierderile cauzate de neplata taxelor vamale au fost de 400 milioane ecu (aproximativ 440 milioane USD). Prima misiune a UCLAF in Andorra a fost in 1998. La aceasta misiune au mai participat reprezentanti ai departamentelor specializate din Spania, Franta, Irlanda si Anglia. In noiembrie 1998, guvernul din Andorra si-a schimbat fundamental atitudinea in ceea ce priveste contrabanda cu tigari si a emis o noua legislatie pentru combaterea contrabandei cu tigari.tr