Diferențe între calculul deficitului
Conform unui comunicat transmis marți de Ministerul Finanțelor, deficitul bugetar calculat după metodologia națională „cash” a fost de 8,65% din PIB în 2024, echivalentul a 152,72 miliarde lei. Totodată, deficitul calculat după standardele europene ESA (European System of Accounts) a fost de 9,3% din PIB.
Ministerul a explicat că această diferență provine din aplicarea unor metode diferite de raportare: sistemul „cash” reflectă înregistrările contabile la momentul plății efective, în timp ce sistemul „accrual” (ESA 2010) include și cheltuielile angajate, dar încă neachitate, sau transpunerea dobânzilor în funcție de termenele scadente.
„Deficitul bugetar al României calculat conform metodologiei naţionale «cash» a fost, în 2024, de 8,65% din PIB, respectiv 152,72 miliarde lei. Deficitul bugetar ESA, conform datelor oficiale ale Eurostat, publicate în data de 22 aprilie 2025, a fost de 9,3% din PIB la finalul anului trecut.”
În comunicatul emis, Ministerul a subliniat că principalele influențe negative asupra calculului ESA au fost sumele neachitate până la finalul anului de instituțiile bugetare, echivalentul a 9,1 miliarde lei, precum și modul diferit de înregistrare a dobânzilor, care au dus la o diferență suplimentară de -9,6 miliarde lei.
„Influenţe negative în calculul deficitului ESA au avut în principal sumele datorate şi neplătite la sfârşitul anului de către instituţiile bugetare, ceea ce a presupus cheltuieli mai mari cu 9,1 miliarde lei, cât şi transpunerea dobânzilor (-9,6 mld lei) din baza cash în baza accrual în funcţie de termenele de plată.”
Angajamentul pentru 2025 privind deficitul rămâne valabil
Ministerul a precizat că diferențele între cele două metode de calcul nu reprezintă o premieră și că România rămâne fermă în angajamentul său de a reduce deficitul sub pragul de 7% din PIB anul viitor. Obiectivul este inclus în Planul Bugetar – Structural Național pe Termen Mediu, document agreat cu Comisia Europeană.
„România îşi reafirmă angajamentul de a se încadra în deficitul de 7% din PIB în 2025 şi, totodată, va continua această traiectorie şi în următorii ani, aşa cum prevede Planul Bugetar – Structural Naţional pe Termen Mediu agreat împreună cu Comisia Europeană.”

România, al doilea cel mai mare deficit din UE
În același timp, Eurostat a publicat marți date privind deficitele guvernamentale ajustate sezonier în Uniunea Europeană. România a înregistrat în trimestrul IV din 2024 un deficit de 9,9% din PIB, fiind a doua țară cu cel mai mare dezechilibru bugetar, după Malta (10,7%). Slovacia ocupă poziția a treia, cu 8,8% din PIB.
La polul opus, cele mai performante state din UE, din punct de vedere fiscal, sunt Cipru (excedent de 3,4%), Danemarca (2,9%), Grecia (2,2%), Bulgaria (1,8%) și Irlanda (1,3%). Alte state cu excedent bugetar sunt Luxemburg (1,1%), Letonia (1%) și Slovenia (0,8%).
Evoluția la nivel european
Deficitul mediu guvernamental ajustat sezonier în zona euro a fost de 3,2% în ultimul trimestru al anului trecut, iar în UE de 3,4%, în creștere față de trimestrul anterior, când s-au înregistrat valori de 2,8% în zona euro și 3% în UE.
Aceste date reflectă o tendință generală de deteriorare a echilibrelor fiscale în spațiul comunitar, însă România se află semnificativ peste media europeană, în contextul în care deficitul ESA a depășit deja 9% în 2024.