Ministrul Violeta Alexandru a afirmat că, din 180, puţin peste 100 de servicii/beneficii se bazează pe formulare tipizate, iar pentru restul cetăţeanul trebuie să le redacteze de mână.

„Nu pot estima, cu exactitate, când va veni ziua în care utilizatorii de internet să trimită atât cererile, cât şi documentele justificative prin email/online, urmând a fi verificate astfel încât persoana să fie programată şi să se deplaseze la sediul instituţiei vizate o singură dată, la ora stabilită”, a spus ministrul, potrivit news.ro

Serviciile şi beneficiile de la Ministerul Muncii

„Debirocratizăm în mod real accesul la serviciile şi beneficiile de la Ministerul Muncii şi instituţiile din subordine. 180 de servicii şi beneficii se accesează, în acest moment, la Ministerul Muncii şi instituţiile din subordonare prin completare de formulare. Le vedeţi pe toate pe site-ul https://servicii.mmuncii.gov.ro/. Multe sunt standardizate, unele probabil inutile, altele justificate prin lipsa de coordonare între instituţii. Atât între instituţiile din subordinea Ministerului cât şi între toate acestea şi alte instituţii implicate în calcularea indemnizaţiilor şi prestaţiilor”, afirmă Violeta Alexandru, într-o postare pe Facebook.

Ea adaugă că reprezentanţii ministerului au nevoie de părerile beneficiarilor pentru a simplifica procedurile de depunere a documentelor pentru accesarea de servicii/beneficii.

„Ministerul Muncii şi instituţiile din subordine trebuie să lucreze pentru cetăţeni. Ascultarea opiniilor acestora, analizarea lor în relaţie cu eventuale şi posibile modificări ale cadrului legal, trebuie să fie în centrul demersului nostru de simplificare. Site-ul va fi funcţional începând de astăzi pentru durata de o lună, imediat după acest termen, urmând să vedeţi, rapid, măsuri de simplificare. Pot fi modificări de cadru legal dar şi, ceea îmi voi asuma, decizii de management puse în practică prin legislaţie secundară”, spune Violeta Alexandru.

Posibilitățile beneficiarilor

Potrivit ministrului Muncii, fiecare secţiune din site are un spaţiu pentru comentarii în care beneficiarii îşi pot spune opinia despre:

  • utilitatea formularului
  • experienţa avută la depunerea documentelor
  • propuneri de simplificare a formularului sau a procedurii de depunere.

„Cel mai mare număr de beneficii şi servicii accesate prin completare de formulare este la Casa Naţională de Pensii Publice – 64. Sunt atât servicii bine cunoscute, care ţin de drepturile pensionarilor, cât şi indemnizaţii pentru persoanele participante la cursuri de reconversie profesională, acces la bilete de tratament, etc. 37 de servicii presupun completare de formulare solicitate de Inspecţia Muncii/Inspectoratele Teritoriale de Muncă. Sunt formulare uzuale pentru înregistrarea diferitelor tipuri de contracte de muncă dar şi notificări despre munca pe timp de noapte sau măsuri de concediere colectivă”, enumeră ministrul.

Violeta Alexandru a adaugat că 22 de formulare se completează pentru obţinerea de beneficii prin AJPIS-uri, iar 33 de formulare sunt gestionate în relaţia cu diverse servicii oferite de AJOFM-uri.

„Din 180, puţin peste 100 de servicii/beneficii se bazează pe formulare tipizate, iar pentru restul, cetăţeanul trebuie să le redacteze de mână. La un test concret pe care l-am făcut, cea mai mare durată de completare a unui formular este pentru obţinerea pensiei internaţionale. Este un formular european pentru care, personal, constat nevoia acordării unei asistenţe active din partea funcţionarilor în completarea acestuia. Aproximativ 30 de minute durează completarea formularului pentru venitul minim garantat (VMG) sau pentru alocaţia pentru susţinerea familiei respectiv pentru ajutor încălzire locuinţă. Cel mai rapid se completează formularele ANOFM/AJOFM. Aici, până la 5 minute durează completarea formularului pentru completarea veniturilor ca urmare a încadrării în muncă respectiv pentru repunere în plată după suspendarea plăţii pentru indemnizaţie şomaj”, mai spune Violeta Alexandru.

Nu există „Nu se poate!”

„Nu pot estima, cu exactitate, când va veni ziua în care utilizatorii de internet să trimită atât cererile, cât şi documentele justificative prin email/online, urmând a fi verificate astfel încât persoana să fie programată şi să se deplaseze la sediul instituţiei vizate o singură dată, la ora stabilită. Există deja instituţii care fac acest lucru în România şi care rezistă în faţa suspiciunilor de lipsă de securitate pentru că au înţeles că vremurile s-au schimbat, iar informatizarea trebuie să intre adânc în practica de lucru din administraţie. Site-ul este făcut la iniţiativa mea pentru a avea o imagine completă asupra birocraţiei existente la nivelul Ministerului Muncii/instituţiilor din coordonare. Mulţumesc echipei pentru mobilizare. Se poate face treabă fără să aştepţi 3 ani să se finalizeze un proiect european pentru eventuale finanţări. Nu există ”Nu se poate!””, încheie ministrul Muncii.