Amenintand cu greva generala, cele patru confederatii sindicale au negociat cu Guvernul acelerarea elaborarii unei legi a disponibilizarii pentru toate categoriile de salariati. Termenul limita impus MMPS pentru prezentarea proiectului acestei legi este 10 mai, data la care angajatii din sectorul bugetar si cei din sistemul privat vor avea toate motivele sa se bucure. Uitati cu desavarsire de OG nr. 9/1997 privind protectia persoanelor ale caror contracte individuale de munca sunt desfacute ca urmare a concedierilor colective prin aplicarea programelor de restructurare, privatizare si lichidare, acestia vor avea drepturi egale cu restul angajatilor din economie. Cu alte cuvinte, vor avea acces la platile compensatorii, ele acordandu-li-se in aceleasi conditii ca si celorlalte categorii socio-profesionale. Cu toate ca MMPS nu poate da inca detalii, exista deja cateva jaloane precise, in parte impuse de organismele financiare internationale, in parte apartinand ministerului.
Disponibilizatilor
li se taie din castig
Toate aranjamentele speciale privind platile compensatorii vor fi anulate. Daca, in prezent, platile compensatorii lunare pe care le primesc cei ale caror contracte de munca au fost desfacute in urma disponibilizarilor colective sunt egale cu salariul mediu net pe economie, o data cu promulgarea noii legi, cuantumul se va modifica sensibil. Platile compensatorii vor avea la baza salariul mediu din intreprinderea care disponibilizeaza. Este decizia pe care a luat-o ministrul Alexandru Athanasiu, in armonie deplina cu cerintele Bancii Mondiale (BM). Specialistii ministerului mai propusesera o varianta, aceea ca platile compensatorii lunare sa fie egale cu salariul angajatului ramas fara locul de munca. S-a considerat insa ca salariul mediu pe intreprindere inseamna mai multi bani in buzunarul disponibilizatului, dar mai putini decat ar fi luat conform OG nr. 9/1997. Nu numai schimbarea formulei de calcul este demna de mentionat, ci si „egalizarea socio-profesionala. Angajatii Conel, Romgaz, Petrom, precum si cei din minerit vor intra, la gramada, cu toti salariatii din economie. MMPS agreeaza in acest sens prevederile OG nr. 9/1997. In stabilirea sumei totale de bani acordate ca plata compensatorie se va merge pana la 12 salarii medii nete pe economie, astfel: sase salarii medii nete pe economie, pentru o vechime in munca mai mica de cinci ani; noua salarii medii nete pe economie, pentru o vechime de 5-15 ani si 12 salarii medii nete, pentru mai mult de 15 ani. Se adauga si clauza restrictiva conform careia disponibilizatii nu-si mai pot lua toti banii o data, asa cum s-a intamplat in sectorul minier, aruncandu-i in consum. Pentru ca acest lucru sa se intample, va fi obligatorie prezentarea unor initiative de afaceri concrete. In caz contrar, banii vor fi virati lunar.
Tot OG nr. 9/1997 este sursa de inspiratie si pentru conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca o concediere pentru a fi considerata colectiva: cel putin zece disponibilizati, in cazul unitatilor care au intre 11-100 de salariati; cel putin 10% disponibilizati, la un numar de angajati intre 101 si 300; si cel putin 30 de persoane, la mai mult de 300 de salariati. Singurii care scapa de aceste prevederi sunt angajatii civili din Armata, prea putini in cadrul fiecarei unitati militare pentru a se putea incadra in limitele impuse. Ei vor beneficia, in continuare, de un act normativ separat si, probabil, vor putea incasa o data intreaga suma de bani.
Se naste un nou
fond special
Sustinerea platilor compensatorii s-a dovedit dificila pentru Fondul pentru plata ajutorului de somaj, pusculita saraca ce a intrat deja pe un deficit de 500 miliarde lei, in urma concedierii a peste 200.000 de muncitori. In 1999, povara va creste. Conform estimarilor oficiale, este nevoie de cel putin 2.000 miliarde lei pentru a acoperi necesarul pe care-l reclama disponibilizarile care vor insoti restructurarea, privatizarea sau lichidarea intreprinderilor de stat. MMPS incearca sa gaseasca bani pentru circa 200.000 de angajati in curs de disponibilizare. Se pune problema infiintarii unui fond special in cadrul Fondului pentru plata ajutorului de somaj. Deci nu este vorba de o crestere a fiscalitatii la angajator, ci de constituirea unei destinatii precise si intangibile, de 1%, in cadrul banilor virati la somaj de catre agentii economici. Pentru a face acest lucru, MMPS are nevoie de o lege sau de o ordonanta de urgenta, care ar trebui sa intre in vigoare pana cel tarziu in toamna.
Banca Mondiala da bani cu taraita
Secretarul de stat Norica Nicolai se asteapta ca ministerul sa primeasca minimum 25 milioane dolari de la Banca Mondiala. Din acesti bani, MMPS acorda plati compensatorii si finanteaza masurile active de combatere a somajului. Norica Nicolai spune ca a negociat inca o destinatie, microcreditele: „Banca Mondiala a acceptat ca o parte din imprumut sa poata fi folosita pentru acordarea de credite care pot schimba in bine piata muncii, pentru ca le-am demonstrat ca este o masura activa de combatere a somajului. MMPS isi pune insa problema derularii acestor microcredite. Pentru ca bancile comerciale cresc costul creditelor si impun conditii de eligibilitate greu de indeplinit de cei care ar avea cu adevarat nevoie de bani, este foarte probabil ca fondurile sa fie derulate prin Agentia Nationala pentru Forta de Munca si Pregatire Profesionala.
Modificarea legislatiei muncii ramane inca un subiect deschis. Primele reactii vor aparea doar in momentul definitivarii proiectelor MMPS. Pavel Todoran, liderul CNSLR Fratia, spune ca cerintele organismelor financiare internationale si schimbarile la care deja se lucreaza sunt acceptabile. Este o declaratie de moment. Nimeni nu stie, deocamdata, care va fi cadrul final in limitele caruia se vor face disponibilizarile in Romania si in ce masura alte considerente decat cele care tin de protectie sociala nu vor tulbura fragilul echilibru social.
Schimbari in legislatia muncii convenite cu BM
l Crearea, in cadrul fondului de somaj, a unui fond special de 1%, intangibil pentru alte destinatii, pentru sustinerea platilor compensatorii.
l Modificarea bazei de calcul a platilor compensatorii prin raportarea la salariul mediu net pe intreprindere.
l Introducerea obligativitatii platii sumelor de bani cuvenite disponibilizatilor in rate lunare, indiferent de categoria socio-profesionala, cu exceptia cazurilor in care muncitorii prezinta directiilor teritoriale ale MMPS propuneri solide de afaceri.
l Pe perioada platilor compensatorii, disponibilizatii nu mai primesc ajutor de somaj.
l Inlocuirea ajutorului de somaj cu alocatia de reintegrare pe piata muncii.