Cu peste 800.000 de pacienţi trataţi în fiecare an, programul naţional de diabet zaharat este cel mai mare program curativ din România derulat de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS). În plus, există programul naţional de evaluare şi promovare a sănătăţii şi educaţie pentru sănătate, finanţat din bugetul Ministerului Sănătăţii şi care include activităţi de prevenire a diabetului zaharat.
Măsura este inclusă într-un proiect de ordonanţă a Guvernului elaborat de Ministerul Sănătăţii, care modifică şi completează Legea nr. 249/2020 privind prevenţia şi depistarea precoce a diabetului.
Legea nr. 249/2020 prevede crearea unui Program naţional de prevenţie a diabetului, însă autorii proiectului de act normativ consideră că actul normativ necesită îmbunătăţiri.
“Pentru a nu perturba mecanismele organizatorice şi financiare ale sistemului de sănătate, propunem înlocuirea sintagmei ‘Program naţional de prevenţie a diabetului’ cu sintagma ‘Plan naţional de prevenţie a diabetului zaharat’ “, se arată în nota de fundamentare a proiectului.
Înființarea unui plan naţional ar ajuta la integrarea tuturor serviciilor medicale şi conexe acordate pacienţilor în scopul prevenirii şi depistării precoce a diabetului zaharat şi la îmbunătăţirea şi creşterea predictibilităţii procesului decizional, precum şi creşterea eficacităţii, eficienţei şi transparenţei fondurilor publice alocate pentru prevenirea şi depistarea precoce a diabetului zaharat, potrivit documentului.
Planul ar asigura o abordare unitară
Totodată, instrumentul de acest tip ar consolida responsabilităţile instituţionale în derularea şi finanţarea intervenţiilor de sănătate destinate prevenirii şi depistării precoce a diabetului zaharat şi ar asigura o abordare unitară pentru monitorizarea rezultatelor obţinute în domeniul prevenţiei, pe pe baza unor indicatori.
Activităţile şi serviciile medicale acordate pacienţilor în scopul prevenirii şi depistării diabetului zaharat sunt, în acest moment, parte integrantă a unor programe naţionale de sănătate (Programul naţional de evaluare şi promovare a sănătăţii şi educaţie pentru sănătate finanţat din bugetul Ministerului Sănătăţii şi Programul naţional de diabet zaharat finanţat din bugetul Fondului national unic de asigurări sociale de sănătate – FNUASS).
Pachetul de servicii medicale de bază din asistenţa medicală primară şi asistenţa medicală de specialitate clinică şi paraclinică, finanţat din FNUASS, include alte servicii pentru pacienţi, iar
asistenţa medicală comunitară şi cea preventivă din colectivităţile de copii preşcolari, şcolari şi studenţi sunt finanţate de bugetul de stat.
În acest mod, proiectul de act normativ clarifică şi măsurile de prevenire şi depistare precoce a diabetului zaharat, care sunt definite drept ansamblul intervenţiilor asupra factorilor cu efect nefavorabil sănătăţii efectuate în scopul reducerii riscurilor de apariţie a afecţiunii, dizabilitate sau deces determinate de această boală.
Patru categorii de prevenţie
În funcţie de momentul intervenţiei, măsurile pot fi încadrate în patru categorii:
- prevenţia primordială a diabetului zaharat este adaptarea strategiilor în faza de toleranţă normală la glucoză pentru a opri apariţia factorilor de risc;
- prevenţia primară înseamnă totalitatea intervenţiilor efectuate în scopul contracarării riscului de îmbolnăvire prin diabet zaharat;
- prevenţia secundară include strategiile care sunt realizate după ce diabetul zaharat a fost detectat pentru a preveni sau întârzia dezvoltarea complicaţiilor cronice ale bolii;
- prevenţia terţiară se realizează în stadiul în care s-au instalat deja complicaţii, cu scopul de a preveni progresia acestora.
Planul va include măsuri pentru a determina adoptarea şi menţinerea de către populaţie a unui stil de viaţă sănătos şi responsabil, pentru asigurarea accesului persoanelor la servicii medicale acordate în scopul depistării precoce a diabetului zaharat, precum şi pentru asigurarea cadrului normativ şi instituţional astfel încât orice persoană diagnosticată cu o formă de diabet zaharat să beneficieze de servicii medicale, servicii conexe actului medical, educaţie terapeutică, tratament farmacologic, dispozitive medicale şi altele asemenea în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
Depistat într-un stadiu incipient, diabetul zaharat poate fi ţinut sub control fără medicaţie, cu dietă adecvată şi activitate fizică zilnică.
Programul naţional de diabet zaharat din România a început în 1999 şi este finanţat din Fondul Naţional Unic al Asigurărilor Sociale de Sănătate (FNUASS).