Potrivit ordinului publicat pe site-ul Ministerului Sănătăţii, managerii spitalelor publice nu vor mai putea achiziţiona de capul lor mai multe echipamente, medicamente şi produse medicale, printre care paturi, seringi sau vată.
Printre echipamentele medicale pentru care Ministerul Sănătăţii va face achiziţii centralizate începând din primăvară se numără computere tomograf, paturi pentru terapie intensivă, defibrilatoare, ecografe sau tărgi pentru transportul pacienţilor.
La capitolul servicii, combustibili şi lubrifianţi, sunt incluse asigurările de tip CASCO, combustibilii auto, precum şi serviciile de reparaţii sau întreţinere ale echipamentelor medicale.
În materie de produse sanitare, spitalele nu vor mai avea voie să achiziţioneze nici măcar seringi, vată, sau paracetamol, ace, truse de perfuzie sau leucoplast. La acestea se adaugă medicamente din aria oncologică, cardiovasculară, afecţiuni pulmonare sau cele necesare în terapiile intensive.
Decizia Ministerului de a face toate achiziţiile în mod centralizat a stârnit reacţii diferite. Pe de o parte, ar exista avantajul unor licitaţii mai corecte, a unor preţuri de achiziţie mai bune şi mai puţină bătaie de cap pentru managerii de spitale. Pe de altă parte, dacă un furnizor intră în pană, toate spitalele vor avea probleme de aprovitionare, situaţie care ar putea periclita viaţa pacienţilor.