Ministerul Transporturilor eliberează notificarea de începere a lucrărilor pentru modernizarea a două secțiuni de cale ferată între Arad și Simeria. Mai exact, secţiunile feroviare km 614 – Cap Y Bârzava (2a) şi Bârzava (cap Y) – Ilteu (cap Y)(2b), situate pe Coridorul IV Pan-European Nürnberg–Praga–Viena–Budapesta–Curtici–Simeria–Braşov–Bucureşti–Constanţa, proiecte în valoare de 800 milioane euro, fără TVA, intră în șantier începând cu luna iulie.
„După predarea amplasamentului și emiterea ordinului de începe a lucrărilor, trecem la treabă. Așteptăm notificarea pentru începerea lucrărilor de modernizare a secţiunilor feroviare km 614 – Cap Y Bârzava (2a) şi Bârzava (cap Y) – Ilteu (cap Y)(2b). Din momentul în care se eliberează notificarea de începere a lucrărilor, proiectul de modernizare a căii ferate trebuie finalizat în trei ani. Sunt lucrări foarte complexe, tuneluri și viaducte. În vara anului 2020 se finalizează cele două proiecte de modernizare a căii ferate“, ne-au declarat reprezentanții asocierii Astaldi SpA – FCC Construccion SA – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – SC Thales Systems România SRL.
Lucrările de modernizare a celor 78 km de cale ferată sunt finanțate din bani europeni (85%) și fonduri de la buget (15%).
„Am demarat un proces de selecție a forței de muncă, avem nevoie de sute de oameni pentru modernizarea celor 78 km de cale ferată în zona Arad-Bârzava-Ilteu. Există un traseu nou pe mai multe porțiuni de cale ferată, trenul trebuie să circule cu o viteză medie de 160 km/h, pe aliniamentul actual nu se poate circula cu viteză sporită“, ne-au precizat, reprezentanții asocierii Astaldi SpA – FCC Construccion SA – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – SC Thales Systems România SRL, câștigătorii lucrărilor de modernizare a secţiunilor feroviare km 614 – Cap Y Bârzava (2a) şi Bârzava (cap Y) – Ilteu (cap Y)(2b).
Urmează alte două proiectede aproape un miliard de euro
După semnarea celor două contracte, directorul general al CFR SA, Marius Chiper, preciza că cele două proiecte vizează construcţia unor poduri noi şi tuneluri. „Sunt 60 de kilometri de cale ferată pe traseul nou, un proiect foarte mare care va asigura absorbţia fondurilor europene în proporţie de 50% din planul nostru pe exerciţiul 2014-2020. Urmează alte două contracte importante de aceeaşi anvergură, tronsoanele 2c şi 3 între Ilteu – Gurasada şi Gurasada – Simeria. Unele sunt la faza de contestaţie şi estimăm că până la finele anului, se va da un verdict şi vom putea semna contractele“, declara directorul general al CFR SA, Marius Chiper.
În data de 19 mai, compania CFR SA şi asocierea Astaldi SpA – FCC Construccion SA – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – SC Thales Systems România SRL au semnat două contracte în valoare de 3,45 miliarde lei, fără TVA, pentru reabilitarea secţiunilor feroviare km 614 – Cap Y Bârzava (2a) şi Bârzava (cap Y) – Ilteu (cap Y)(2b). Contractele prevăd reabilitarea a 78 km de cale ferată pentru circulația trenurilor de călători cu viteza maximă de 160 km/h, lucrări de terasamente şi consolidări pe întreaga distanţă.
În cele două proiecte sunt prevăzute construirea/modernizarea a 28 de poduri (dintre care două peste râul Mureș) şi a 64 de podeţe, un tunel de 603 m lungime, lucrări civile în 11 staţii de cale ferată (inclusiv halte şi puncte de oprire).
Asocierea Astaldi SpA – FCC Construccion SA – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – SC Thales Systems România SRL, pe secțiunile km 614 – Cap Y Bârzava (2a) şi Bârzava (cap Y) – Ilteu (cap Y)(2b), execută și lucrări de electrificare – energoalimentare, precum şi lucrări de implementare a sistemului de siguranţă a traficului ERTMS (ETCS nivel 2 + GSMR).
Finanţarea pentru execuţia lucrărilor de reabilitare este asigurată din fonduri nerambursabile şi de la bugetul de stat, iar valoarea totală estimată a celor două contracte este de 3.453.353.196,57 lei (fără TVA). Prin reabilitarea infrastructurii şi suprastructurii feroviare CFR SA asigură condiţii tehnice pentru circulaţia trenurilor de călători şi marfă cu viteze superioare de până la 160 km/h pentru trenurile de călători şi până la 120 km/h pentru trenurile de marfă, creşterea gradului de confort şi a siguranţei traficului feroviar, precizează compania.
Lucrările de modernizare CF, recepționate de CFR SA în 2017
În 2017, CFR SA urmează să recepționeze mai multe proiecte de modernizare a căii ferate. Cele mai avansate lucrări sunt pentru modernizarea podurilor de cale ferată peste Dunăre. În urmă cu aproximativ trei ani, pe linia București –Constanța, la km 152+149 și km 165+817, CFR SA a decis ca podurile dunărene să fie reabilitate. În următoarea perioadă, oficialii Ministerului Transporturilor și CFR SA urmează să recepționeze lucrările de modernizare a podurilor de cale ferată peste Dunăre, proiect în valoare de circa 122 milioane lei. Lucrările de modernizare a podurilor dunărene sunt realizate de asocierea Arcada-Metabet CF. Tot în următoarele luni, CFR SA anunță finalizarea lucrărilor de construcţii şi instalaţii pe tronsonul Sighişoara – Simeria, secțiunea Micăsasa – Coșlariu. Lucrările de modernizare a lotului Micăsasa – Coșlariu sunt realizate de Aktor Tehnical Societe Anonyme-Arcada Company.
Și lucrările de modernizare cale ferată şi instalaţii pe tronsonul Vințu de Jos-Coșlariu, în valoare de 766,924 milioane lei, realizate de Impressa Pizzarotti &CS.p.A, ar putea fi finalizate până la sfârșitul acestui an. Ultimul proiect așteptat a se finaliza este cel privind lucrările de construcţii şi instalaţii pe secțiunea Ațel – Sighișoara.