Ministerul Transporturilor, condus de Sorin Grindeanu, s-a aşezat la masa negocierilor, în urma protestelor care au blocat sau îngreunat traficul pe multe şosele din România. Ce modificări vor fi aduse legislaţiei în domeniu?
Ce modificări va aduce Ministerul Transporturilor, după greva care a paralizat România?
Ministerul Transporturilor are soluţii pentru transportatorii şi fermierii din România! În urma protestelor de stradă, guvernanţii au aprobat o serie de măsuri în şedinţa de Guvern de săptămâna trecută.
Spre exemplu, în urma negocierilor purtate de ministrul Sorin Grindeanu cu reprezentanţii protestatarilor, Ministerul Transporturilor a venit cu o serie de propuneri. Acestea au fost ulterior aprobate de Guvern.
Aşadar, nu vor mai exista diferenţe atunci când vine vorba despre transportul rutier național și transportul rutier internațional. Această decizie se aplică în momentul acordării despăgubirilor conform Convenției CMR.
Convenția CMR (denumirea completă a Convenției privind contractul de transport rutier internațional de mărfuri) este o convenție a Organizației Națiunilor Unite, semnată la Geneva la 19 mai 1956.
O altă decizie vizează scăderea tarifelor Autorizațiilor Speciale de Transport (AST). Acestea vor putea fi reduse prin asigurarea competenței Adunării Generale a Acționarilor a CNAIR privind aprobarea tarifelor pentru prestațiile specifice, altele decât tariful de utilizare a rețelei de drumuri.
Conducătorii auto nu vor mai fi nevoiţi să deţină atestat auto pentru transport agabaritic. Această măsură a fost luată prin modificarea OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, transmite Ministerul Transporturilor.
Anumite măsuri nu necesită adoptarea prin acte normative
În plus, prin Ordonanţa de Guvern nr. 4/2024 s-a decis revenirea la toleranțele pentru depășirea maselor și dimensiunilor.
Vor fi acordate intervale de depășire a masei maxime total admise și pe axe până la care nu se aplică sancțiuni contravenționale și nu se impune autorizarea circulației acestor vehicule.
Totodată, se clarifică unele aspecte privind:
- efectuarea inspecției tehnice periodice (ITP) a vehiculelor înmatriculate sau înregistrate în România.
- atestarea profesională a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere.
- corelarea unor dispoziții privind încheierea și executarea contractului de transport pentru transporturile naționale.
Există şi măsuri care nu necesită adoptarea prin acte normative. Spre exemplu, Ministerul Transporturilor a inițiat, în vederea reducerii timpilor de așteptare, implementarea separării fluxurilor UE și non-UE în punctele de trecere a frontierei.
Este vorba despre punctele de trecere care permit acest lucru. La acest moment, este în derulare identificarea soluțiilor tehnice aferente.
Ministerul Transporturilor a promis că va înfiinţa şi două grupuri de lucru. Acestea vor viza:
- modificarea OG nr. 49/2022 privind transportul alternativ.
- îmbunătățirea cadrului normativ în vederea eliminării „pirateriei” în transporturi.