Ministrii pot fi atacati in instanta pentru cateva zeci de acte normative

O organizatie din domeniul mediului, din Braila, a facut un experiment. Unul dintre membrii ARIN (Asociatia Romana a Iubitorilor Naturii) a incercat sa obtina informatii despre deciziile locale, atat cele abia adoptate, cat si cele aflate pe agenda. Derutat pentru ca nu stia de unde poate obtine aceste informatii, a intrebat din birou in birou la consiliul local. Intr-un final, o functionara a pus mana pe telefon. Credea ca, in sfarsit, va fi gasita persoana care sa ii dea informatiile. La scurt

O organizatie din domeniul mediului, din Braila, a facut un experiment. Unul dintre membrii ARIN (Asociatia Romana a Iubitorilor Naturii) a incercat sa obtina informatii despre deciziile locale, atat cele abia adoptate, cat si cele aflate pe agenda. Derutat pentru ca nu stia de unde poate obtine aceste informatii, a intrebat din birou in birou la consiliul local. Intr-un final, o functionara a pus mana pe telefon. Credea ca, in sfarsit, va fi gasita persoana care sa ii dea informatiile. La scurt timp, a aparut gardianul, sa-l dea afara. La avizierul Primariei din Braila, ca si la multe alte administratii locale din tara, cele mai noi decizii afisate dateaza din noiembrie.

La data mentionata a intrat in vigoare Legea (nr. 52/2003) privind transparenta decizionala in administratia publica. Potrivit acesteia, administratia centrala si locala are obligatia sa faca publice proiectele de reglementari cu 30 de zile inainte ca acestea sa fie adoptate. O prevedere speciala obliga institutiile sa transmita deciziile relevante pentru mediul de afaceri catre asociatiile specializate, indiferent daca acestea au formulat sau nu o cerere in acest sens.
Revista Capital a numarat peste 200 de acte adoptate de diverse ministere dupa 4 aprilie sau trimise de acestea Guvernului spre adoptare. Majoritatea acestora au trecut doar prin mana functionarilor, fara ca cetatenii sa aiba posibilitatea sa le vada.
Se pune problema in ce masura pot fi considerate legale. Intre acestea, sapte acte – ordonante si hotarari ale Guvernului, ordine ale Ministerului Finantelor, Ministerului muncii – detaliaza prevederile din Legea anticoruptie. Mai concret, institutiile si-au adoptat in felul acesta regulile de publicare a listelor de datornici si au stabilit termenele limita.
Printr-un ordin adoptat la 15 aprilie, Ministerul Dezvoltarii si Prognozei a stabilit felul in care vor fi alocate sase milioane de euro de la buget pentru parteneriate intre consilii judetene. Dintre actele normative cu puternic impact social si economic adoptate dupa 4 aprilie amintim: Ordinele Ministerului Sanatatii si deciziile Casei Nationale de Sanatate privind listele de medicamente, dispozitivele medicale; HG privind regimul juridic al unor imobile preluate abuziv; Ordin al Ministrului Finantelor privind controlul financiar preventiv; subventii pentru locuinte prin hotarare de Guvern. Pe de alta parte, in ultimele saptamani, ministerele au inaintat Guvernului o serie de proiecte pe care Executivul le-a adoptat recent sau sunt inca pe agenda: organizarea si functionarea Agentiei Romane pentru Investitii Straine, modificarile la Hotararea privind registrul general al salariatilor, Hotararea privind modificarea si completarea Normelor privind impozitele si taxele locale, Hotararea privind modificarea taxelor vamale de import pentru unele categorii de marfuri.
„In baza Legii transparentei, tot ceea ce au emis autoritatile centrale fara consultare publica prealabila poate fi considerat ilegal”, afirma deputatul PNL Eugen Nicolaescu, membru al Comisiei pentru Buget, Finante si Banci. In fapt, fiecare act normativ adoptat dupa 4 aprilie 2003, fara consultarea publica, poate fi atacat in instanta in baza Legii transparentei. Avocatul Florin Kovacs din Timisoara precizeaza: „Orice persoana care se considera vatamata in drepturile sale poate face plangere in instanta. Plangerea si recursul se judeca in procedura de urgenta si sunt scutite de taxa de timbru”. Mai mult decat atat, „fapta functionarului care, din motive contrare legii, nu permite accesul persoanelor la sedintele publice sau impiedica implicarea persoanelor interesate in procesul de elaborare a actelor normative constituie abatere disciplinara si se sanctioneaza”, adauga avocatul Kovacs. Legea stabileste publicarea proiectului in: site-ul propriu, intr-un spatiu accesibil publicului, precum si transmiterea lui catre mass-media.
Intrebati in legatura cu toate aceste aspecte, reprezentantii Ministerului Informatiilor Publice (MIP) transmit, sumar: „doar ministerele, nu Guvernul Romaniei ca intreg, intra sub incidenta prevederilor acestui act normativ. Astfel, procedura de informare si consultare are loc in faza de elaborare a actelor normative de catre ministere sau agentii guvernamentale”, spune Valeriu Guguianu-Tincu, responsabil acces informatii publice si relatia cu societatea civila in MIP. Deputatul liberal Mona Musca gaseste aceasta interpretare „hazlie, aberanta, de o ironie desavarsita”. „Guvernul nu exista ca entitate separata de ministrii lui. Sper ca Guvernul sa nu insemne numai primul-ministru, pentru ca atunci ajungem in 89”, declara Mona Musca.
Asociatia Transparency International din Romania a analizat indelung textul legii: Actul normativ „face referire la autoritatile administratiei publice, excluzand Parlamentul si puterea judecatoreasca. Nici Guvernul nu este mentionat, desi initial proiectul de lege continea prevederi in acest sens. S-a argumentat ca orice act normativ adoptat de Guvern este rezultatul unei initiative a unui minister” – arata Ghidul de transparenta elaborat de asociatia citata.
Joaca cu cuvintele are efecte sigure in practica. „Chiar daca se publica vreun act, aceasta se face intr-un ziar cu tiraj confidential, pe care nu-l citeste nimeni”, spune Codruta Nedelcu, presedintele ARIN. Publicitate se face si la Bacau, dar mai degraba a gandurilor si a ideilor primarului, dupa cum declara Dumitru Sechelariu revistei Capital: „Ziarul este cel mai bun bun al primarului, in el pot sa imi exprim gandurile si ideile.”

ACTE PASIBILE DE A FI ATACATE IN INSTANTA

· Ordinul nr. 115 de acordare a statutului de utilitate publica pentru ONG (Marian Sarbu, 9 aprilie);
· Ordin nr. 308/409/189 pentru conformitatea produselor pentru constructii (Octav Cozmanca – 5 aprilie);
· Ordinul nr. 279 privind dreptul de gestionare a fondurilor de vanatoare (Ministerul Agriculturii – 14 aprilie);
· HG din 24 aprilie pentru aprobarea finantarii proiectului „Teleorman – Open Day” cu 0,5 miliarde lei din fondurile pentru promovarea imaginii externe a Romaniei (MAP, SGG, MFP);
· OUG nr. 27 privind aprobarea tacita (in fapt, privind eliberarea de autorizatii) (Ministerul Justitiei, MDP), 18 aprilie
· HG adoptata la 18 aprilie privind alocarea unei sume din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului pentru comuna Dridu (MAP, MFP);
· HG nr. 468/18 aprilie privind transmiterea unui teren in administrarea Patriarhiei Bisericii ortodoxe Romane (MAP, Ministerul Culturii si Cultelor, SGG, Ministerul Transporturilor);
· HG nr. 505/24.04.2003 privind taxele vamale la categorii de marfuri (MFP, Departamentul de Comert Exterior).

Nota: am consemnat data intrarii actului normativ in Guvern, si nu cea a publicarii in Monitorul Oficial; abrevieri utilizate: Ministerul Finantelor Publice – MFP, Ministerul Administratiei Publice – MAP, Secretariatul General al Guvernului – SGG.