Ministrul Agriculturii a explicat că România trebuie să apeleze, “din nefericire la importurile de carne de porc pentru a asigura consumul, urmăreşte ca acest import să fie din ce în ce mai mic. “Acum la importuri suntem undeva la 40-45% din consum carne de porc şi aceste procent variază pe perioade şi în funcţie de consum intern şi de perioada de valorificare a cărnii de porc. Sunt oscilaţii generate de piaţă”, a precizat Petre Daea, la lansarea „Raftului Românesc” cu produse din carne de porc în lanţurile de magazine Kaufland.
Anul trecut, Kaufland România a lansat, împreună cu Cooperativa Agricolă „Ţara Mea”, primul program naţional pentru carne de porc 100% românească, prin care se doreşte preluarea a peste 60% din carnea de porc românească, respectiv în jur de 300.000 de porci pe an, până în anul 2020. Acest program a intrat în etapa a doua, respectiv lansarea unei zone special amenajate în magazinele Kaufland România –
„Raftul Românesc” – în care sunt expuse separat produsele din carne de porc românească pentru a încuraja clienţii să opteze pentru produsele autohtone. Retailerul preia în prezent 800 de porci pe zi pentru aprovizionarea magazinelor din întreaga ţara cu carne de porc de provenienţă locală, ajungând la 200.000 de porci în acest an, iar treptat să atingă cantitatea asumată la demararea programului, respectiv 300.000 de porci pe an în 2020.
„În noiembrie dădeam drumul la un astfel de program (…) de a consuma în România produsele pe care le facem în siguranţă şi la un preţ cât mai cumsecade. Iată că azi am fost talonat şi uneori mi-aţi barat direcţia de mers pentru că manifesta interes. (…) Sunt prezent aici şi oriunde în ţară acolo unde se construieşte. Nu voi fi niciodată acolo unde se dărâmă sau acolo unde se critică, de dragul criticii. Nu voi fi niciodată într-un dialog unde epitetele sparg ecranul televizorului şi uneori sparg timpanele oamenilor, care aşteaptă de la noi, pe de o parte înţelegere, dar mai mult decât atât, aşteaptă construcţie, a face, a servi, a dezvolta, într-un cuvânt: a face bine. Felicit pe cei care au înţeles programul şi care au pus în spaţiile aceste bine construite, au pus pe rafturi produse româneşti şi într-un procent mai mare de 51%, iată că este vorba de 60%”, a explicat ministrul Agriculturii.
Şeful MADR a adăugat că programul dedicat raselor Bazna şi Mangaliţa nu este concurent celui de creşterea efectivelor de suine, ci unul complementar, care se adresează gospodăriilor mici pentru salvarea celor două rase, „care au fost prăbuşite în ultima perioadă, neglijenţa cuibărindu-se, iar abandonul a fost evident”. Potrivit lui Valer Hancaş, director Comunicare şi Corporate Affairs, Kaufland România, „Raftul Românesc” este singurul raion de pe piaţă dedicat exclusiv produselor locale şi oferă un sortiment extins de 25 de produse de carne de porc din România. În prezent, 60% din carnea de porc din vitrinele Kaufland este românească.
Conform datelor Ministerului Agriculturii, România importă anual circa 230.000 tone de porci şi carne de porc (circa 30.000 tone porci vii şi 200.000 tone carne de porc) cheltuind astfel circa 350 milioane de euro pe carnea importată. În acelaşi timp, ţara exportă de aproape 60 de ori mai puţin, adică aproximativ 4.000 tone de carne şi produse din carne de porc.
Statistica Ministerului Agriculturii pe primele nouă luni din 2017 arată că, în topul importurilor din ţările UE şi terţe, domină carnea de porc proaspătă şi refrigerată, cu 165.419 tone, în valoare de 342,27 milioane de euro.