Nu vor exista creșteri salariale
Prezent la Digi24, Ministrul Daniel David a fost ntrebat despre bugetul Ministerului Educației, Acesta a explicat că obiectivul său a fost ca bugetul să nu fie mai mic decât cel de anul trecut.
„Nu avem creșteri salariale, fiindcă, așa cum știți, este ordonanța, așa-numita ordonanța trenuleț, care nu a permis creșteri salariale. Noi aici putem discuta în diverse variante, putem discuta într-o variantă cum ne-am dori să fie și într-o variantă cum pot să fie lucrurile, ținând cont de contextul în care suntem.
Pentru mine, miza a fost ca bugetul pe care îl primim să fie la fel. Să nu fie mai mic decât ce a fost. Dacă era la nivelul anului trecut, era greu de acceptat. Dar nu era atât de dramatic. Față de execuția bugetară din 2024, creșterea de anul acesta e spre 9-10%. Componenta de educație și cercetare”, a declarat ministrul la Digi24.
Referitor la creșterile salariale promise cadrelor didactice, Daniel David a menționat că o parte dintre ele au fost deja implementate.
„Unele s-au onorat. O parte din acele creșteri a fost acoperită, urma să fie o nouă creștere. La început de an a venit criza economico-financiară. Am participat la dialogul pe care premierul l-a avut cu partenerii de dialog social și, la această întrebare ridicată de oamenii din sindicat, premierul a spus că este conștient de promisiunile făcute educației și că, atunci când condițiile economico-financiare vor începe să arate mai bine, educația trebuie să fie prima, dacă nu printre primele domenii care vor beneficia de acest lucru”, a adăugat ministrul.
![Daniel David](https://media.capital.ro/wp-content/uploads/2024/12/Daniel-David-scaled.jpg)
Examen psihologic sau psihiatric pentru candidaţii la Preşedinţie?
Ministrul Educației și Cercetării care este, de altfel și psiholog, a abordat și subiectul introducerii unui examen psihologic sau psihiatric pentru candidații la Președinție.
El a explicat că există alte soluții pentru această problemă, soluții care sunt legate de reducerea analfabetismului funcțional.
„Nu, pentru că eu, ca om de ştiinţă implicat în aceste domenii, ştiu că concluziile noastre sunt probabilistice şi s-ar putea să ţi se pară că cineva are problemele pe care le punem în lege şi, de fapt, să fie o eroare de diagnostic şi nu mi se pare corect să-i afectezi, ca să spun aşa, dreptul constituţional de a candida”, a explicat psihologul.
El a subliniat că soluțiile pentru alegeri corecte sunt altele.
„Altceva trebuie să facem: să ne educăm poporul şi tinerii, să nu mai punem zone de analfabetism funcţional atât de uşor în societate, prin educaţie bună, ca oamenii să-şi dea seama, fiindcă totdeauna aşa a funcţionat democraţia: oamenii au realizat ei, la un moment dat, că e ceva în neregulă cu acel candidat şi l-au sancţionat la vot. Asta este atitudinea mea”, a adăugat Daniel David.
Ministrul Educației, despre analfabetismul funcțional
Ministrul Educației, Daniel David, a subliniat faptul că analfabetismul funcțional devine un fenomen tot mai răspândit în România, evidențiind că această problemă nu doar că afectează grav sistemul de învățământ, dar are și un impact semnificativ asupra competitivității naționale.
Conform statisticilor, mai mult de 50% din populația țării se confruntă cu analfabetism funcțional, ceea ce reprezintă un adevărat semnal de alarmă.
„Un procent mare dintre noi știe lucruri, dar nu știe cum să le folosească, în această lume competitivă”, a declarat ministrul duminică, la Digi24.
Daniel David a clarificat faptul că analfabetismul funcțional nu se limitează doar la lipsa abilității de a citi și scrie, ci se referă și la dificultatea de a utiliza cunoștințele într-un mod practic, atât în viața cotidiană, cât și în domeniile profesionale sau de specialitate.
„Când vorbești de analfabetism funcțional, înseamnă că ești alfabetizat, în ghilimele. Adică nu mă refer doar la faptul că știi să scrii și să citești, ai și elementele de bază de matematică, aritmetică, de geometrie, dar utilizarea lor fie în domeniul respectiv, adică să rezolvi probleme de matematică”, a spus Daniel David.
Ministrul Educației a subliniat că incapacitatea de a aplica cunoștințele într-un mod practic reprezintă un pericol real pentru dezvoltarea țării, avertizând că „devine o problemă de siguranță națională”.
„Dacă noi suntem în situația în care un procent foarte mare dintre noi știe lucruri, dar nu știe cum să le folosească, nu știe cum să le aplice în viață, nu știe cum să le aplice în domeniile de specialitate, într-o lume competitivă, modernă în care trăim, devine o problemă de securitate națională.”
Daniel David a adăugat că analfabetismul funcțional „ar fi trebuit corectat de mult” și a subliniat că, deși nu este pentru prima dată când abordează acest subiect, în calitate de ministru al Educației, speră să se conștientizeze mai bine această problemă.