Ministrul Educației recunoaște că abandonul școlar e cauzat de modul în care predau profesorii

Într-o declarație care a atras atenția publicului și a specialiștilor din domeniul educației, Ministrul Educației, Daniel David, a recunoscut că unul dintre factorii principali care contribuie la abandonul școlar în România este modul în care profesorii predau lecțiile. Această mărturisire vine pe fondul unei realități îngrijorătoare: anual, 23.000 de copii din România renunță la școală, ceea ce plasează țara noastră printre cele cu cele mai mari rate ale abandonului școlar din Europa.

Cauzele multiple ale abandonului școlar

În cadrul unui interviu acordat la Antena 3, Daniel David a subliniat că abandonul școlar ”nu este o problemă uşoară – este o problemă, şi grea, şi complicată, şi reală (…) Trei cauze sunt foarte importante”. Ministrul a explicat că aceste cauze se regăsesc atât în învățământul preuniversitar, cât și în cel universitar, evidențiind faptul că problema nu se limitează doar la copiii mici, ci afectează și tinerii care ajung la facultate.

Ministerul Educației
SURSĂ FOTO: Ministerul Educației

Contextul social și sărăcia- o cauză majoră

Prima cauză identificată de ministru este contextul social dificil în care trăiesc mulți copii. „Copilul nu are suficienţi bani, familia nu are suficienţi bani să-l ţină la şcoală”, a declarat Daniel David.

Lipsa resurselor financiare împiedică numeroși copii să continue studiile, iar pentru a combate acest fenomen, ministrul susține că programul „Masă sănătoasă” ar trebui să fie extins. Acest program oferă o masă gratuită elevilor din familii vulnerabile, ceea ce poate constitui un stimulent important pentru frecventarea școlii.

Modalitatea de predare a profesorilor

O altă problemă esențială este modalitatea de predare. Ministrul a subliniat că mulți profesori nu reușesc să facă lecțiile atractive pentru elevi.

”Modalitatea de predare şi modul în care profesorii ştiu să-i inspire pe copii, să le facă un context în care copiii vin cu plăcere la şcoală”, a afirmat el.

Metodele tradiționale, precum ”stai jos şi scrie după dictare din manualul ce-l am aici”, sunt demotivante și îi îndepărtează pe copii de procesul de învățare. Pentru a reduce abandonul, este necesar ca profesorii să adopte metode moderne și interactive de predare care să stimuleze curiozitatea și interesul elevilor.

Orientarea profesională și în carieră

Abandonul școlar nu este o problemă doar în învățământul preuniversitar, ci și în cel universitar. Daniel David a explicat că mulți tineri ajung la facultate și își dau seama că domeniul ales nu corespunde așteptărilor lor.

„La nivel universitar foarte mulţi ajung acolo şi constată că nu este ceea ce au căutat”, a declarat ministrul. Acest fenomen arată o lipsă de orientare profesională adecvată în perioada preuniversitară, ceea ce duce la alegeri greșite și, ulterior, la abandonul universitar.