Ministrul Educației, despre eliminarea Istoriei din liceu: Să stopăm conspirațiile și dezinformările

Ministrul Educației a făcut apel la responsabilitate, decență, respect și un efort comun în beneficiul copiilor. În contextul controverselor apărute în mediul online, ministrul a subliniat că noile propuneri nu diminuează, ci consolidează studiul Istoriei.

„Să mă suspectezi că aș dezavantaja istoria națională în noile proiecte de planuri-cadru pentru liceu, când pentru mine patriotismul și românismul sunt unele din valorile centrale, arată multe despre această suspiciune…și nimic bun!”, scrie ministrul.

Daniel David explică noua repartizare a orelor de Istorie în liceu

Ministrul Educației, Daniel David, a oferit clarificări cu privire la modul în care au fost distribuite orele de Istorie în noile planuri-cadru pentru liceu. Declarația sa vine ca răspuns la criticile președintelui Asociației Profesorilor de Istorie din România, Mihai Manea, care a semnalat o reducere semnificativă a disciplinei în clasele a XI-a și a XII-a.

David a respins această interpretare, subliniind că noua structură pune un accent mai mare pe Istoria națională încă din primii ani de liceu, asigurând astfel că toți elevii, indiferent de filiera urmată, au acces la un fundament solid în această materie.

„În trunchiul comun am inclus, așa cum se vede clar în propuneri, că demersurile ar trebui să fie focalizate pe Istoria națională mai repede (din clasele a IX-a sau a X-a), deoarece așa ajungem la toți elevii, indiferent de filieră (teoretică/vocațională/tehnologică), în timp ce în clasa a XII-a cei care nu sunt la specializarea umanistă nu mai acordă suficient timp istoriei naționale, investind mai mult în materiile de bacalaureat de specialitate”, potrivit lui Daniel David.

Ministrul a accentuat că Istoria rămâne parte a trunchiului comun și că școlile au posibilitatea de a suplimenta numărul de ore, dacă există solicitări din partea elevilor și a unităților de învățământ. În mesajul său, Daniel David a criticat ferm răspândirea „conspirațiilor și dezinformărilor” și a îndemnat la un dialog echilibrat și o consultare reală.

„Hai să stopăm împreună conspirațiile/dezinformările despre discipline și planuri-cadru, pentru a ne focaliza responsabil pe construcțiile viitoare pentru copiii noștri și pentru sistemul nostru de educație, prin consultare/dezbatere normală.”

Dezbaterile continuă

Dezbaterile publice ar putea continua până la atingerea unui consens. Ministrul Educației a reafirmat disponibilitatea instituției de a lua în considerare propunerile venite din partea societății civile și a specialiștilor, precizând că, în cazul în care după cinci săptămâni de consultare nu se ajunge la un acord larg acceptat, procesul va fi reluat.

„Dacă după aceste cinci săptămâni de consultare publică/dezbateri naționale, nu voi putea veni în luna mai cu o variantă larg acceptată de mediul educațional și de societate, ținând cont că ținta este implementarea din anul școlar 2026-2027, vom relua întregul proces până când obținem acest lucru!”, a încheiat Daniel David.

Ministerul Educației a lansat vineri seara, în dezbatere publică, proiectele planurilor-cadru pentru liceu. Conform anunțului oficial, procesul de consultare va rămâne deschis până pe 6 martie 2025.