Ministrul Educației, despre plafonarea salariilor profesorilor

Ministrul Educației, Daniel David, a vorbit despre plafonarea salariilor profesorilor și despre ce își dorește să realizeze în școlile din România până la finalul mandatului său, având în vedere că proiectul „România Educată” există deja de 10 ani. A spus că este un om rațional și realist și și-a împărțit activitatea în două etape.

În prima etapă, având în vedere contextul economic și politic complicat (inclusiv faptul că alegerile prezidențiale nu sunt încheiate), scopul lui principal este să asigure buna funcționare a activităților zilnice în sistemul educațional. Tot în această etapă, el vrea să eficientizeze structura sistemului educațional.

În zona preuniversitară, ministrul a spus că are două priorități clare. Prima este să creeze indicatori de performanță legați de veniturile personalului. El consideră că salariile de bază ar trebui să fie decente, iar veniturile suplimentare – bonusuri, premii – să fie acordate pe baza performanței. A doua prioritate este actualizarea planurilor-cadru pentru liceu, care nu au mai fost revizuite de mult timp. Aceste aspecte, spune ministrul, sunt esențiale pentru a îmbunătăți sistemul și a asigura o funcționare mai eficientă a educației și cercetării în România.

Guvernul Ciolacu vrea să-și respecte promisiunile făcute profesorilor

La final de an, el a spus că țara pornește anul următor cu un „optimism rezervat” din cauza situației economico-financiare dificile. Întrebat dacă se așteaptă la greve sau proteste din partea angajaților din sistem, având în vedere măsurile din așa-numita „ordonanță trenuleț”, oficialul român a recunoscut că există posibilitatea de proteste, deși ar prefera să nu fie foarte probabile.

El discută constant cu sindicatele și oamenii din sistem, încercând să explice situația complicată prin care trece țara, mai ales în ceea ce privește deficitul mare de anul trecut, care trebuie corectat. Dacă acest deficit nu este rezolvat, toate activitățile ar putea fi grav afectate. Totuși, ministrul speră că, odată ce lucrurile se vor îmbunătăți, blocajele actuale vor fi eliminate.

Deși sunt lucruri negative, nu s-au făcut tăieri majore sau măsuri foarte grave. Practic, s-a încercat stabilizarea situației pentru ca anul 2025 să înceapă cu resurse similare cu cele din 2024. Cu toate acestea, ministrul Educației a recunoscut că oamenii sunt nemulțumiți, mai ales în Educație, unde a existat deja multă frustrare din cauza promisiunilor făcute pentru a opri grevele anterioare.

În timpul discuțiilor cu partenerii sociali, premierul României a fost foarte clar: este conștient de promisiunile făcute pentru Educație și a spus că, atunci când situația financiară va permite, acest domeniu va fi o prioritate.

Ce se va întâmpla cu examenul de titularizare?

Întrebat ce se întâmplă cu examenul de titularizare, definitivat sau promovarea în carieră, având în vedere că ordonanța prevede blocarea angajărilor la stat, și dacă mediul universitar este afectat, oficialul român a explicat că, în primele versiuni ale ordonanței, aceste probleme existau și păreau că vor afecta Educația.

Totuși, după discuții în coaliție, toți și-au amintit că Educația este un domeniu prioritar, așa cum au promis. Astfel, au reușit să mențină active memorandumurile pentru posturi și alte aspecte esențiale din Educație, atât în preuniversitar, cât și în universitar.

În prezent, concursurile din universități se desfășoară normal, deși inițial păreau blocate de ordonanță. De asemenea, posturile pentru Titularizare vor fi scoase la concurs anul acesta, fără să fie afectate de aceste restricții.