Ministrul Educației, Daniel David, despre reformele în educație și cercetare

Daniel David, ministrul Educației, a anunțat că lucrează la un „diagnostic” al sistemului de educație și cercetare pentru a identifica problemele și soluțiile necesare. Acesta a subliniat că, în prezent, există suprapuneri între diverse institute și organizații, ceea ce duce la risipirea resurselor.

În acest sens, va propune reorganizarea sistemului pentru a încuraja colaborarea.

  • Ministrul dorește să lanseze în dezbatere publică planurile cadru pentru liceu, unde există întârzieri majore.
  • În zona învățământului superior și a cercetării, se va evalua situația actuală și se vor structura resursele pentru a elimina competiția inutilă și a încuraja dezvoltarea.

„Vă dau un exemplu avem o reformă în zona învățământului superior și zona cercetării în care în a în acest moment ai actori diferiți, ai institute naționale, institutele academiei, universități, centre de cercetare din mediu privat, care de foarte multe ori nu cooperează unele cu altele, se suprapun, se cheltuiesc resurse prin această suprapunere. Suntem în faza în care le vom evalua, iar după aceea vom structura această arie astfel încât să nu apară această cheltuire de resurse și competiție în sens prost și să apară o colaborare care să ducă la dezvoltare cumulativă în zona preuniversitară. Vreau să punem în dezbatere publică și să asumăm planurile cadru pentru liceu. Acolo suntem rău în urmă, ca să spun așa. Iarăși, acest lucru în prima fază se poate face fără a cere un buget mult, mult mai mare”, a spus ministrul Educației la Digi24.

Daniel David a precizat că bugetul Ministerului Educației ar putea fi ușor mai mare față de anul trecut. În ceea ce privește salariile profesorilor, ministrul a propus stabilirea unor indicatori de performanță care să permită diferențierea veniturilor în funcție de rezultate.

„După această primă etapă, lucrez la un diagnostic al întregului sistem și de educație și de cercetare pentru a știi ce funcționează bine și de ce. Iar acel diagnostic va sta la baza a ceea ce eu văd ca a doua parte a mandatului când sper să ne așezăm politic și sper ca pe la mijlocul anului și aspectele financiare să funcționeze mai bine”, a precizat ministrul Educației.

clasă, elevi, profesor
SURSA FOTO: Dreamstime

Meditațiile: legalizare și fiscalizare

Ministrul a declarat că meditațiile trebuie să fie legale, fiscalizate și fără conflicte de interese, dar nu susține interzicerea lor. Acestea sunt practici existente și în alte țări, iar România trebuie să le reglementeze corect.

„În opinia mea este că dacă sunt vizibili, înseamnă că meditațiile se fac legal și este în regulă. Eu doar asta am spus. Meditațiile nu trebuie făcute pe ascuns, adică nu trebuie făcute într-o manieră în care nu pot fi fiscalizate și în același timp trebuie să avem grijă să evităm conflictul de interes, dar nu sunt pentru a le interzice”, a precizat Daniel David.

„Meditațiile fac parte din diverse, nu sunt un fenomen numai la noi în țară, există și în celelalte țări, doar hai să le facem legal și să evităm conflictele de interese”, a subliniat ministrul.

Ministrul consideră că educația trebuie dezvoltată atât în școală, cât și în afara ei, subliniind rolul familiei și al educației continue în formarea individului. Acesta a precizat că politicile ministeriale vor pune accent pe o dezvoltare integrată a educației și științei.

„Asta încercăm să facem și în politicile de la minister. Dar să nu uităm că educația se face și în familie și se face și după ce ai ieșit din școală”, a mai spus Daniel David.