Ministrul Educației vrea să facă atractivă cariera didactică pentru tinerii absolvenți din România
Potrivit spuselor sale, pentru a-i atrage pe tinerii absolvenți să aleagă o carieră în învățământul românesc, trebuie găsite noi modalități prin care meseria de profesor să devină una atractivă.
„Pe primul loc este atractivitatea salarială. Este pentru prima dată când o lege sectorială, legea educaţiei, prevede explicit lucruri despre nivelul de salarizare al profesorilor. Mai exact, profesorii trebuie să-şi poată începe cariera de la un nivel egal cu salariul mediu pe economia naţională din anul precedent încheiat.
Deci, dacă vrei să fii profesor, ca o recunoaştere a statutului şi importanţei acestei profesii, salariul este un factor important, dar nu este nici pe departe singurul. (…) Profesorul trebuie să îşi redobândească statutul social şi profesional pe care educaţia îl merită”, a declarat miercuri Sorin Cîmpeanu, fiind prezent la dezbaterea publică despre proiectului legii educaţiei – componenta ce vizează învăţământul preuniversitar, organizată de Alianţa „O Voce pentru Educaţie”.
„Mai bine de jumătate din proiectul legii învăţământului preuniversitar vizează în mod clar, chiar dacă implicit, alfabetizarea funcţională, de la standardizarea evaluărilor, de la un curriculum construit pentru ca elevii să dobândească cele opt competenţe cheie de bază – competenţe, şi nu cunoştinţe -, până la formele de examinare, până la formarea cadrelor didactice, este cuplat proiectul legii cu Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă în care avem finanţare pentru formarea a peste 100.000 de cadre didactice din această perspectivă a alfabetizării funcţionale şi a alfabetizării digitale. Toate aceste lucruri vizează nivelul de alfabetizare funcţională pentru că aceasta este o problemă reliefată de testele PISA”, a completat ministrul Educației.
România se confruntă cu o criză a specialiștilor în domeniul digital
Referitor la digitalizarea din țara noastră, Sorin Cîmpeanu a precizat că sistemul de învăţământ, atât din sistemul public, cât şi din sistemul privat, se confruntă cu o criză a specialiştilor în domeniul digital.
„30% din ceea ce avem planificat ca investiţie în educaţie din PNRR înseamnă digital. Înseamnă digital în toate formele. (…) La nivelul legii, una dintre soluţiile pe care le-am identificat este înfiinţarea unei unităţi executive suport pentru mentenanţă şi asistenţă tehnică în digital. Avem precizare, la nivelul legii, că această unitate executivă va putea beneficia de finanţare de la bugetul de stat şi din alte surse şi va putea să lucreze cu experţi externi.
Asta este calea în care Ministerul Educaţiei se deschide către sprijinul care poate fi acordat din partea mediului de business, din partea specialiştilor. (…) Resurse înseamnă resursă umană. Deci, profesorul, dacă înţelegem că trebuie să fie mult mai mult decât până acum, va fi şi facilitator de învăţare între atâtea surse deschise de informare pentru elev. (…) Nimic în şcoală în se va întâmpla fără profesori”, a explicat ministrul Educaţiei.
În opinia sa, situația actuală din învățământul românesc este rezultatul tuturor, inclusiv al său în calitate de profesor, de rector şi de ministru al Educaţiei. „E bine să înţelegem lucrurile astea, să le acceptăm şi să construim”, a adăugat Sorin Cîmpeanu.