În comunicatul de presă trimis, ministrul Mediului Tanczos Barna a declarat ”astăzi, de Ziua Naţională a Pădurilor, iată că avem aprobat acest proiect de HG care ne ajută şi mai mult în lupta pentru protejarea pădurilor României. Aceste modificări ale SUMAL 2.0 erau necesare pentru a avea o rigurozitate şi mai mare în utilizarea acestuia, iar implementarea noilor funcţionalităţi aduce un plus acestui sistem informatic extrem de important”.
”Datele din SUMAL ne arată că, în 2021, au fost emise aproximativ 50.000 de avize de transport de la locul recoltării, în intervalul orar vizat de noua restricţie. Prin interzicerea pe timp de noapte a emiterii avizelor de însoţire în SUMAL 2.0, de la locul recoltării, reducem şi mai mult riscul de a avea exploatări ilegale din păduri. Totodată, prin PNRR, Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor beneficiază de un buget de 46 milioane de euro pentru dezvoltarea SUMAL 2.0 în următorii ani.”, spune ministrul Mediului.
De asemenea, el a mai adăugat că vor fi realitate următoarele:
- un sistem naţional de monitorizare video
- un sistem de implementare a imaginilor satelitare
- un sistem de integrare a suprafeţelor de vegetaţie forestieră
”O altă modificare foarte importantă se referă la extinderea accesului la aplicaţia SUMAL2.0 Control pentru personalul silvic din cadrul autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură şi din cadrul structurilor teritoriale de specialitate ale acesteia şi pentru organele de cercetare penală ale poliţiei judiciare specializate pe domeniul silvic”, a declarat ministrul Mediului, Barna Tanczos.
SUMAL 2.0 a fost pus în funcțiune anul trecut
Sistemul informatic integrat de monitorizare a trasabilităţii materialelor lemnoase (SUMAL 2.0) a fost pus pentru prima dată în funcțiune la finalul lunii ianuarie a anului trecut. Prin această aplicație nu vor mai putea fi emise avizele de la locul recoltării (din pădure) în intervalul orar 20:00 – 7:00 (în perioada octombrie-martie) și între orele 22:00 – 6:00 (în perioada aprilie-septembrie).
Adoptarea acestui act normativ va clarifica și introducerea în categoria materialelor lemnoase a lemnului asupra căruia se realizează prelucrări suplimentare, produsele finite şi semifinite, PAL-ul, mobila, aceste categorii neîndeplinind condiţiile prevăzute de lege de a fi încadrate ca materiale lemnoase.
De asemenea, se face referire la detalierea şi extinderea situaţiilor şi modalităţilor de emitere a avizelor de însoţire a materialelor lemnoase, la reglementarea procedurii de prelungire a termenului de executare a contractului de transport naval sau feroviar din cauze neimputabile operatorului de transport, respectiv la reglementarea procedurii de valorificare a materialelor lemnoase pentru care se constată diferenţe în plus faţă de toleranţele admise între volumul înscris în avizul de însoţire şi volumul recepţionat şi destinaţia veniturilor rezultate din valorificarea acestor materiale lemnoase.
Alte modificări legislative vizează: reglementarea de noi situaţii în care materialele lemnoase nu au provenienţă legală; reglementarea procedurii de identificare de către agenţii constatatori a materialelor lemnoase abandonate sau reţinute/confiscate în vederea stabilirii deţinătorilor de drept ale acestora; reglementarea modului în care se realizează transportul materialelor lemnoase care fac obiectul exportului, transportului intracomunitar rutier, transportului succesiv cu mai multe mijloace de transport, transbordarea, achiziţia de materiale lemnoase de la mai mulţi proprietari şi transportul cu acelaşi mijloc de transport pentru mai mulţi beneficiari; detalierea modului în care se realizează operaţiunile de încărcare şi descărcare în/din vagoane sau în/din nave.