România va urmări exploatările ilegale de masă lemnoasă din satelit
În curând, se va monitoriza exploatarea ilegală a masei lemnoase prin satelit. Vor fi instalate puncte de monitorizare video în pădurile din România și pe drumurile publice. Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Mircea Fechet, a informat, marți, că sistemul de trasabilitate a masei lemnoase (SUMAL) funcționează conform parametrilor stabiliți inițial. Există posibilitatea îmbunătățirii sale.
Transportul de masă lemnoasă ar putea fi digitalizat
Se intenționează utilizarea tehnologiei LIDAR pentru digitalizarea transportului de masă lemnoasă. Un aspect esențial este utilizarea inteligenței artificiale în procesarea avizelor de transport.
Există persoane care, fiind suspectate de furt de lemne, fotografiază avizele cu un alt dispozitiv și le încarcă, probabil, în sistemul de transport multiplu de masă lemnoasă. Utilizând inteligența artificială, se pot emite procese verbale de contravenție și sancțiuni direct pe teren. În cazurile de fals informatic s-ar putea deschide și dosare penale.
„Avem un parteneriat cu cea mai bună companie din lume, aş numi-o eu, în procesarea de imagini digitale, care a reuşit în mai puţin de o secundă pentru fiecare aviz de transport, pentru cele 400.000 de avize din luna septembrie de anul trecut, a reuşit să ne spună care respectă legea şi care nu, unde se vede foarte clar lemnul, masa lemnoasă în fotografie şi unde nu, unde au pus numărul de înmatriculare şi unde nu, unde au fotografiat kilometrajul şi unde nu, şi mai important decât toate acestea, unde au fost imagini, poze la poze, cum le numim noi.
Sunt hoţi de lemne care fotografiază telefonul cu un alt dispozitiv şi care încarcă acele poze, cel mai probabil în transportul multiplu de masă lemnoasă. Îi anunţă pe această cale pe toţi că, folosind inteligenţa artificială, avem procesele verbale de contravenţie, de sancţiune, pe drum. La fel cum în cazul falsului informatic, probabil că se va lăsa şi cu nişte dosare penale”, a explicat, marți, Mircea Fechet.
Codul Silvic va fi în vigoare și după anul 2030
Până acum, au fost generate automat aproximativ 9.000 de procese contravenție. Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor va participa la dezbaterile referitoare la proiectul de Cod Silvic. În Senat, în cadrul comisiilor reunite de Mediu, Ape, Păduri și Fond Cinegetic, va fi analizat proiectul de Cod Silvic. Noul proiect de Cod Silvic trebuie să fie în concordanță cu Strategia Națională pentru Păduri 2030, având în vedere că el va fi în vigoare și după anul 2030. Atât Strategia Națională pentru Păduri 2030, cât și Codul Silvic au fost elaborate de același grup de specialiști. Cele două documente nu sunt în contradicție, contrar criticilor.
În Senat, a revizuit sute de amendamente propuse de parlamentari, în special de ONG-uri. Multe dintre ele sunt acceptabile. A promis că va susține amendamentele deoarece consideră că este important să îmbunătățească sau să clarifice un anumit text din Codul Silvic, nu cine este autorul amendamentului.
„Până în prezent au fost scrise automat în jur de 9.000 de procese contravenţie. De la acţiunea de curăţenie organizată în Parcul Operei din Capitală va merge la Senat unde au loc dezbateri pe proiectul de Cod Silvic. Să ştiţi că de aici plec direct la Senat, acolo unde, în Comisiile reunite de Mediu şi cea de Ape, Păduri şi Fond Cinegetic se va dezbate proiectul de Cod Silvic.
Ne aşteaptă o zi lungă, cel mai probabil. Şi da, bineînţeles că noul proiect de Cod Silvic trebuie să se armonizeze şi cu Strategia Naţională pentru Păduri 2030, înţelegând că totuşi Codul Silvic îl vom avea şi după anul 2030. Dar un lucru îi cert: să ştiţi că şi strategia şi Codul Silvic, ambele documente au fost scrise de acelaşi grup de specialişti.
Deci, n-aş spune dincolo de criticile anumitor entităţi, că nu bate unul cu celălalt. Bineînţeles că în Senat am citit aseară sute de amendamente de la parlamentari şi mai ales de la ONG-uri. Sunt cele pe care le cunoaştem foarte active şi să ştiţi că multe dintre amendamente sunt de acceptat. Eu le voi susţine pentru că e puţin important cine e autorul unui amendament câtă vreme el vine în îmbunătăţirea sau în clarificarea unui anumit text din Codul Silvic. Bineînţeles că nu poate decât să se bucure şi de susţinerea ministerului şi sper-o şi a colegilor din Comisiile reunite”, a zis el.
La rândul său, Tanczos Barna a dat un exemplu de amendament: introducerea unui sistem de punctaj similar cu cel de la permise auto. Cei cu abateri repetate li s-ar putea suspenda dreptul de a opera în SUMAL sau de a utiliza un camion.