Ministrul Sănătăţii, Cseke Attila a vorbit despre testele de salivă din școli, dar și despre presiunea care a fost pusă pe ele în toată această perioadă. Potrivit acestuia, deși au fost dorite nimeni nu a dorit să îşi asume răspunderea pentru a le face.
Cseke Attila anunță că au fost multe presiuni pentru introducerea testelor pe bază de salivă în şcoli, dar puţină răbdare în înţelegerea tuturor mecanismelor.
El a subliniat faptul că testele de salivă au fost văzute ca un miracol ce poate rezolva problema copiilor care sunt infectați cu noul coronavirus, însă în ciuda acestui lucru, nimeni nu a mai vrut să îşi asume răspunderea pentru a le face, lucru care este cel mai important dintre toate.
”Legat de testele de salivă, am avut (…) foarte multe presiuni, din toate părţile, de introducere a acestor teste de salivă şi foarte puţină răbdare de a înţelege ce înseamnă şi ce mecanisme presupune ulterior în aplicare aceste teste de salivă. Aceste teste de salivă au fost considerate un fel de miracol prin care noi o să rezolvăm ca copiii care poate sunt infectaţi să nu mai ajungă în sistemul educaţional. În momentul în care s-a introdus testul de salivă, s-a reglementat şi sigur trebuie să vină la un moment dat fizic şi să se pună în aplicare.
Toate categoriile profesionale – şi eu îmi permit, dacă voi fi criticat îmi asum – care au propus, fie că e o parte a pedagogilor, o parte, nu toţi, o parte a părinţilor, o parte a asociaţiei elevilor, toţi s-au retras imediat, nimeni nu a mai vrut să îşi asume răspunderea cine să facă aceste teste de salivă. Cei care au spus până atunci că e absolut necesar, au transmis să vină statul să rezolve”, a declarat Cseke Attila, la Digi24.
În acest context, ministrul susține că statul trebuie să aducă medici și asistenți în școli, însă aceștia nu există. Astfel, el propune sistemului educațional care și-a dorit testarea elevilor să rezolve această chestiune pentru ca toate testele de salivă care au fost plătite să fie utilizate.
Sistemul educațional trebuie să rezolve situația
“Dar statul suntem noi, cu toţii, nu sunt alţii, nu e cineva de sus, care îţi aduce trei mii de medici şi trei mii de asistenţi în şcoli, nu avem, nu avem de unde să avem aceşti medici şi aceşti asistenţi. Noi trebuie să ne rezolvăm. Dacă ne-am dorit acest sistem – nu vreau să mă pronunţ pe partea educaţională – dacă sistemul educaţional şi-a dorit acest sistem, atunci sistemul educaţional trebuie să îşi rezolve această chestiune, cum putem să folosim aceste teste de salivă pentru care plătim, plăteşte statul român din banii noştri ai tuturor şi ai părinţilor, ai pedagogilor”, a transmis ministrul Sănătăţii.
Totodată, el a subliniat faptul că în societate se constată o fugă de răspundere fără precedent. Deși se pun presiune pe anumite idei, nimănui nu îi pasă atunci când acestea sunt puse în practică.
“Noi, în societate, avem acest sport de fugă de răspundere. Lansăm nişte idei, punem presiune, vrem să facem ceva, vrem ca statul să vină să ne rezolve nişte lucruri, chestiuni care unele dintre ele sunt absolut legitime, dar atunci când trebuie să pun şi eu munca mea puţin o jumătate de oră, cinci minute, atunci nu. Atunci unii, nu spun toţi, fug imediat de această răspundere”, a mai declarat Cseke Attila.
În ceea ce privește procedura de administrare a testelor rapide antigen din salivă la elevi şi angajaţi ai instituţiilor de învăţământ, ministrul susține că aceasta nu presupune pregătire medicală sau condiţii speciale, iar legislaţia nu exclude utilizarea lor la domiciliu.
„În acest context, decizia utilizării la domiciliu a testelor rapide antigen non-invazive efectuate din proba de salivă revine sistemului educaţional”, a transmis MS, după ce Ministerul Educaţiei ceruse clarificări.
Totodată, el a mai amintit și faptul că introducerea aceastor teste a fost solicitată încă din luna februarie, de Ministerul Educaţiei, nefiind un act medical, „domeniul educaţional care a solicitat utilizarea acestui tip de teste este îndreptăţit să decidă şi cu privire la modul de utilizare”, menţionând însă că MS va sprijini acest demers.