Şeful de la Transporturi a vorbit, într-un interviu, despre Master Planul de Transport al României, modalitatea de finanţare a proiectelor prevăzute în acest document, precum şi despre Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri (CNADNR) care trebuie să devină ”o companie puternică în jocul acesta al investiţiilor din România”.

Întrebat de unde vor fi găsiți banii pentru modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii de transport a României în următorii ani – peste 48 mld. euro, Ioan Rus a spus că săptămâna viitoare va fi prezentat în Guvern, într-o variantă finală, Master Planul General de Transport şi, probabil, în următoarea şedinţă a Executivului şi strategia de implementare a lui, astfel încât, în luna martie, să meargă cu el în faţa Comisiei Europene şi să obţină avizul.

”Acest document strategic cuprinde ceea ce vom face din 2015, deci din acest an, până în 2030. Este o perioadă destul de lungă, în care nici nu ştim astăzi cu mare precizie ce va însemna un miliard de euro în 2027 pentru România. S-ar putea să însemne foarte puţin. Desigur că mizăm pe fondurile europene, mizăm pe resurse bugetare, care, an de an, se vor amplifica, mizăm pe parteneriatele publice private pe unele proiecte care se pretează la aşa ceva, mizăm pe concesiuni şi mizăm şi pe credite de la instituţiile financiare internaţionale, care vor putea fi extinse şi dincolo de 2030, probabil”, a spus Rus. Acesta crede că nu vor fi probleme legate de finanţarea acestui plan, pentru că, în acest moment, avem soluţii cu care să începem aceste proiecte, desigur etapizat – vom vedea în documentul de implementare – şi vom avea cu siguranţă bani să le ducem la bun sfârşit.

Cât despre autostrăzi și infrastructura feroviară, Rus a spus că în momentul în care documentul de implementare al Master Planului va fi aprobat, acceptat de toată lumea, toate aceste proiecte ce vizează infrastructura de cale ferată se vor derula. ”Sigur, ele vor fi etapizate, pentru că, altfel, ar trebui să avem toţi banii, adică o capacitate investiţională de 50 de miliarde de euro, în condiţiile în care noi avem peste un miliard anual. Dacă ar trebui să facem (proiecte – n. r.) de 50 de miliarde, vă anunţ că noi nu avem roabe, târnăcoape, hârleţe, fier-beton şi ciment de valoarea aceea”, a subliniat oficialul. De asemenea, oficialul MT a precizat că va susţine proiectele de cale ferată Braşov-Sighişoara şi Braşov – Predeal şi şenalul navigabil al Dunării pe sectorul româno-bulgar pentru finanţare prin Mecanismul Interconectarea Europei, care dispune de fonduri totale de aproape 12 miliarde de euro. (Sursa: Agerpres)