„Un lucru important pe care vreau să îl punctez: ROMATSA nu este în pericol să intre în faliment. S-a lansat o idee, care aş spune că este un pic falsă. Sub nicio formă nu aş permite, ca ministru, să se întâmple aşa ceva cu o companie din subordinea ministerului”, a precizat Cuc.
Ministrul Transporturilor a menţionat că, împreună cu reprezentaţii ROMATSA, a convenit să stabilească un calendar foarte clar pentru modificarea planului de performanţă al instituţiei.
„Ţinând cont că este vorba despre nişte modificări de amploare, care presupun o anumită durată de timp, am convenit să stabilim un calendar foarte clar pe care să-l implementăm în perioada următoare. Vizavi de planul de performanţă, vreau să vă spun că acesta a fost elaborat în 2015, se întinde pe o perioadă de 5 ani. Din ce înţeleg de la sindicaliştii ROMATSA, problemele vizavi de acest plan de performanţă erau cunoscute de factorii de decizie din acel moment şi din cadrul ministerului şi din cadrul ROMATSA şi s-a solicitat modificarea planului de performanţă, dar, din păcate, nu s-a luat nicio măsură inclusiv în cursul anului trecut. În urmă cu două săptămâni, a fost o grevă de avertisment când m-am întâlnit cu sindicaliştii de la ROMATSA şi ne-am asumat un calendar pe care l-am şi respectat. Astfel, în cursul săptămânii trecute, noi am transmis către Comisia Europeană scrisoarea pentru redeschiderea planului de performanţă, astfel încât toate costurile şi modificările care apar în acest plan de performanţă să fie luate în calcul pentru elaborarea unui buget echilibrat al ROMATSA”, a precizat ministrul.
În ceea ce priveşte modificarea Ordonanţei 46, aceasta va viza modul de elaborare a bugetului ROMATSA.
„Referitor la modificarea OG 46 – vorbim despre nişte măsuri legislative, care trebuie luate în calcul. Am solicitat să îşi exprime şi cei de la ROMATSA punctul de vedere, după care voi discuta aceste măsuri şi în cadrul aparatului intern al ministerului, cât şi în cadrul Guvernului, atât cu ministrul de Finanţe, cât şi cu prim ministrul Sorin Grindeanu. Noi am făcut primul pas şi am transmis către Comisia Europeană scrisoarea pentru deschiderea planului de performanţă. Aşteptăm şi din partea celor de la ROMATSA motivarea tehnică a acestei schimbări. Eu am transmis foarte clar şi am rugat controlorii de trafic de la ROMATSA să ia în calcul foarte clar că aceste modificări se fac într-un mod raţional, normal, fără a pune presiune pe minister şi pe pasagerii care sunt convins că vor fi afectaţi”, a spus Răzvan Cuc.
În opinia acestuia, greva generală anunţată pentru data de 30 mai de către controlorii de trafic aerian nu va dura mult.
„Aţi văzut şi declaraţiile lor. Eu sunt convins că mâine greva nu va ţine mult, va dura destul de puţin. Din ce am văzut din declaraţiile liderilor de sindicat va dura undeva între două şi trei ore din ce am înţeles, dar asta vor stabili ei. Sunt nişte măsuri legale pe care trebuie să le urmeze”, a subliniat acesta.
În altă ordine de idei, şeful de la Transporturi a asigurat că nu sunt probleme pe partea de siguranţă aeronautică.
„Vreau să vă spun un aspect foarte important: sub nicio formă nu sunt probleme pe parte de siguranţă aeronautică. Domnul director de la Autoritatea Aeronautică, chiar în cursul zilei de vineri, a efectuat un audit şi m-a informat că nu există nicio neconformitate pe partea de securitate şi de siguranţă, iar mai departe, noi, pe cele două speţe pe care le-am aminitit mai devreme, vom urmări calendarul, aşa cum am promis. Dar, repet: aceste lucruri puteau fi făcute încă din anul 2016, ele fiind aduse la cunoştinţa miniştrilor din acea perioadă”, a menţionat Cuc.
Întrebat cine crede că nu şi-a făcut treaba, ministrul Transporturilor a răspuns: „Probabil că cei care au condus ministerul”.
„Vorbesc despre miniştrii din cursul anului trecut. Eu, acum, în momentul în care ei (reprezentanţii ROMATSA – n. r.) au depus oficial modificarea planului de performanţă – şi solicitarea pentru transmiterea scrisorii de modificare au depus-o acum două săptămâni – în două zile am şi transmis scrisoarea către Comisia Europeană. Problema de care dânşii au amintit este o problemă ştiută încă din 2015. Eu, prima discuţie tehnică pe care am avut-o pentru modificarea planului de performanţă a fost în urmă cu două săptămâni, împreună cu colegii din minister. Dânşii au înţeles că au făcut anumite solicitări, dar pentru a deschide planul de perfomanţă trebuie să întocmească o adresă oficială care trebuie transmisă la minister. Această adresă a fost făcută la sfârşitul lunii aprilie. Ar fi trebuit să se ocupe anul trecut fostul Guvern de problema asta şi să nu ajungem cu ea în acest moment, dar încă o dată vă spun că nu se pune problema falimentării ROMATSA”, a subliniat el.
De asemenea, Răzvan Cuc a spus că sunt şanse ca documentaţia pentru modificarea planului de performanţă să fie trimisă CE până la data limită, respectiv 5 iunie 2017.
„Noi, prima fază care intră în atribuţiile ministerului am făcut-o şi am trimis către Comisie scrisoarea pentru deschiderea planului de performanţă. Eu cred că semnalul este unul bun în urma discuţiilor pe care le-am avut la negocieri şi au înţeles exact mecanismul de modificare a solicitărilor pe care ei le-au făcut. Vizavi de restul 50 de revendicări pe cere le au dânşii, acestea vor fi tratate cu managementul companiei, nu ţin de conducerea ministerului”, a adăugat oficialul.
În legătură cu nivelul salariilor angajaţilor de la ROMATSA, vehiculat în presă, Răzvan Cuc a precizat că o medie este „undeva în jurul sumei de 21.000 de lei”, fără sporuri.
„Un alt lucru care trebuie spus este că sumele de care beneficiază controlorii de trafic sunt sume care provin de la EUROCONTROL, nu provin de la bugetul de stat”, a subliniat Răzvan Cuc.
Planul de performanţă elaborat de ROMATSA în urma Regulamentelor Europene 390 şi 391 din 2013, care obligă toate organele de trafic din Europa să elaboreze o politică a costurilor bazată pe o multitudine de criterii, conţine o serie de erori care au prejudiciat instituţia cu peste 550 milioane de lei, se arată într-un document postat de reprezentanţii Sindicatului Serviciilor de Trafic Aerian din România (ATSR) pe propria pagină de Facebook.
Potrivit sindicaliştilor din ATSR, lipsa unei politici de personal este una dintre erorile planului de performanţă întocmit de ROMATSA în 2014, document potrivit căruia Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian s-a angajat să reducă drastic cheltuielile cu personalul chiar dacă Eurocontrol vorbeşte despre o creştere suplimentară a traficului de 7% anual în următorii 7 an, începând din 2014.
„Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR) sesizase nonconformităţi asupra lipsei personalului operativ. ROMATSA nu ţine cont de acestea, nu ţine cont de creşterea traficului şi nu prevede nicio sumă de bani necesară noilor angajări de controlori de trafic, pentru a căror pregătire sunt necesari 3 – 5 ani.
ROMATSA s-a angajat în anul 2014 ca până în 2019 să reducă costurile cu personalul la nivelul anului 2009! Acest lucru este posibil doar printr-o reducere drastică a personalului operativ, în contradicţie cu creşterea traficului aerian şi a volumului de muncă necesar asigurării serviciilor de trafic aerian, împotriva oricăror politici economice şi de siguranţă.
Conform legislaţiei europene, aproximativ toţi banii încasaţi suplimentar faţă de costurile declarate (zeci de milioane euro), nu pot fi utilizaţi şi se păstrează pentru a fi restituiţi în următorii 2 ani operatorilor aerieni”, se precizează în postarea ATSR.
Potrivit sindicaliştilor, ROMATSA este obligată să facă angajări graduale în cei 5 ani pentru a nu rămâne fără controlori de trafic iar încasările companiei scad an de an.
„În consecinţă, turnurile de control din România, aflate deja în deficit de personal, nu vor mai putea funcţiona în următorii ani, iar celelalte unităţi de trafic vor rămâne cu un număr redus de personal care nu va mai putea asigura survolurile ce tranzitează ţara noastră”, precizează ATSR.
AGERPRES
Citiți și:
Ministrul Transporturilor: Intenţionez să trimit Corpul de control la ROMATSA
Controlorii de trafic aerian intră marţi în grevă generală
ROMATSA, cea mai bogată afacere de familie din România. Documente cu lefurile nesimțite