Construcţia aeronavelor Boeing 737 MAX din contractul TAROM va începe la sfârşitul anului 2020 – începutul lui 2021, iar dacă vor fi constatate anumite probleme acestea vor fi rezolvate, a declarat, miercuri, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc
„Agenţia Europeană de Siguranţă a Aviaţiei a dat o decizie în cursul zilei de ieri cu interdicţia acestor avioane Boeing 737 MAX. Contractul de la TAROM prevede achiziţionarea a cinci aeronave, cu termen de livrare 2023. Construcţia lor propriu-zisă va începe la sfârşitul anului 2020, începutul lui 2021. Avem acum o investigaţie în desfăşurare. Trebuie să vedem ce spune investigaţia şi, bineînţeles, dacă sunt anumite probleme, automat vor fi şi rezolvate. Nu sunt aeronave care deja sunt construite”, a spus Cuc, la România TV.
Compania aeriană TAROM a transmis miercuri că Directiva Agenţiei Europene pentru Siguranţa Aviaţiei (EASA) de a suspenda zborurile cu aparatele Boeing 737 MAX 8 şi 9 nu o afectează, pentru că nu operează cu astfel de aeronave.
Potrivit operatorului aerian naţional, la ora actuală, TAROM operează o flotă de 25 de aeronave, iar aeronavele comandate, de tip 737 MAX 8, sunt programate să intre în construcţie la finalul anului 2021.
„Directiva EASA de a suspenda zborurile cu aparatele Boeing 737 MAX 8 şi 9 nu afectează compania TAROM, pentru că nu operăm astfel de aeronave. Aeronavele comandate de TAROM, tip 737 MAX 8, sunt programate de intre în construcţie la finalul anului 2021. Nu dorim, sub nicio formă, să speculăm asupra unor aparate de zbor care încă nu există. Aşteptăm, cu interes, concluziile investigaţiilor referitoare la tragedia din Etiopia. Echipele tehnice TAROM şi echipajele noastre garantează siguranţa totală a zborurilor noastre. Ne exprimăm regretul profund faţă de tragedia produsă în Etiopia. Este un eveniment devastator pentru întreaga lume, un eveniment care are ecouri puternice, în special în lumea aviaţiei civile”, se arată în comunicatul companiei.
Reprezentanţii companiei aeriene precizează, totodată, că sunt atenţi permanent la comunicările oficiale venite din partea autorităţilor şi constructorilor de aeronave.
„TAROM conştientizează nevoia stringentă de informaţii referitoare la siguranţa aeronautică, mai ales în contextul producerii tragediei ariene din Etiopia. Transmitem, cu acest prilej, un mesaj de siguranţă totală tuturor pasagerilor noştri. Ne bazăm pe faptul că transferul de încredere care se produce în momentul în care orice pasager urcă la bordul unei aeronave TAROM este şi va rămâne intact, inclusiv în acest context care provoacă proliferarea multor speculaţii şi incertitudini în spaţiul public. Compania TAROM este în permanenţă atentă la comunicările oficiale venite din partea autorităţilor şi constructorilor de aeronave. Menţinem un dialog constant cu toate părţile implicate în asigurarea siguranţei zborurilor noastre”, notează oficialii operatorului aerian.
Agenţia Europeană pentru Siguranţa Aviaţiei (EASA) a decis, marţi, suspendarea tuturor zborurilor în Europa cu avioane Boeing 737 MAX, în urma tragediei aviatice produse duminică în Etiopia, relatează agenţia Reuters.
Într-un comunicat emis de EASA se menţionează că această ”măsură de precauţie” se aplică de marţi începând cu ora 19:00 GMT şi vizează ambele modele de Boeing 737 MAX date până în prezent în exploatare, respectiv MAX 8 şi MAX 9.
Decizia survine după ce autorităţile aeronautice din Regatul Unit, Franţa, Irlanda, Austria, Olanda, Italia, Belgia şi Norvegia au suspendat accesul acestui tip de avion în spaţiul aerian al acestor ţări.
În acest context, în România, zborurile cu aeronave Boeing 737 MAX 8 şi Boeing 737 MAX 9 au fost suspendate pe o perioadă nedeterminată, începând cu ora 21:00 (ora locală) a zilei de 12 martie 2019, atât în spaţiul aerian naţional, cât şi pe aeroporturi, urmând directivele EASA. Astfel, zborul FZ 1796 al companiei Fly Dubai, care urma să decoleze din Bucureşti către Dubai marţi seara, la ora 23:30, a fost anulat, operatorul aerian asigurând pentru cei 60 de pasageri reprogramarea pe un zbor din 13 martie şi cazarea la hotel, a informat Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti (CNAB).
Compania Fly Dubai este singura care operează regulat cursele către Bucureşti cu aeronave din seria B737 MAX.
Un aparat Boeing 737 MAX 8 al companiei Ethiopian Airlines, cu 157 de persoane la bord, s-a prăbuşit duminică la sud-est de Addis Abeba la scurt timp după decolare, la patru luni după un accident similar al unui avion de acelaşi tip al companiei Lion Air în Indonezia soldat cu 189 de morţi, în urma ambelor catastrofe neexistând supravieţuitori.
După prăbuşirea avionului etiopian, mai multe ţări, printre care China, Indonezia, Singapore, Oman, Coreea de Sud şi Mongolia au dispus suspendarea zborurilor cu avioane Boeing 737 MAX, la fel procedând şi numeroase companii aeriene, printre ele fiind Ethiopian Airlines, Cayman Airways, Gol, Aeromexico, Comair şi Aerolineas Argentinas.
În Europa, compania low-cost Norwegian Air şi TUI Airways s-au alăturat operatorilor care au decis să oprească la sol toate avioanele de acest tip.
În schimb, operatorii americani nu au anunţat nicio măsură de oprire la sol a respectivelor avioane, în timp ce producătorul Boeing a transmis că Administraţia Federală a Aviaţiei din SUA nu a emis deocamdată nicio dispoziţie obligatorie privind Boeing 737 MAX.