Demografic si in multe alte privinte, femeile constituie o majoritate. Lumea romaneasca a afacerilor este insa, prin excelenta, un mediu masculin, nu numai statistic, ci si prin multe alte elemente definitorii: regula ca nu exista nici o regula, in afara de cele inventate ad-hoc de catre puternicii zilei, complotul national care are drept obiect capitalul public, increngatura de relatii obscure care vantura cam 40% din PIB, tepele si tunurile care umplu zilnic paginile ziarelor.
Cu cateva exceptii istorice (Vlas, Capetti), femeile nu se dovedesc performante intr-o economie cu puternice accente interlope. Iar cele care, totusi, reusesc isi datoreaza succesul faptului ca si-au urmat propriul instinct. Cine a asistat la Conferinta Femeilor de Afaceri – care a avut loc la mijlocul lunii mai in organizarea CIPE (Centrul International pentru Intreprindere Privata) – a putut constata ce inseamna stilul feminin in afaceri: grija pentru detalii, simtul estetic, dorinta de a invata, disponibilitatea de a comunica si coopera. Maniera de prezentare, materialele promotionale si expozitiile de produse ale firmelor au completat o ambianta care nu este neaparat superioara, dar net diferita de cea de la alte evenimente de acelasi fel.
„Ceea ce au deosebit femeile de afaceri, puncteaza directorul de advocacy si programe al CIPE Romania, Camelia Bulat, este o fervoare si un entuziasm pe care nu-l gasesti prea lesne in multe alte cazuri. Nu sunt nici blazate, nici crispate, nici prea intrate in rol, nici peste masura de ocupate. Au atatea alte responsabilitati in viata de zi cu zi, incat aproape ca nu mai conteaza daca trebuie sa mai conduca si o firma.”
Mai mult decat orice, trebuie remarcat spiritul practic al celor 120 de femei, care timp de doua zile au stors fiecare minut si fiecare oportunitate care li s-a oferit pentru a invata cum se construieste imaginea firmei si cum pot fi motivati angajatii, pentru a discuta despre gestionarea schimbarilor si despre atragerea surselor de finantare. Totul, in aceiasi termeni practici in care, printre picaturi, au izbutit sa lege contacte si chiar sa puna bazele unor tranzactii. si, nu mai putin important, au discutat si au hotarat o multime de lucruri menite sa intareasca asociatiile de afaceri ale femeilor, mergand pana la o proiectata coalitie a acestora.
De ce ar avea nevoie femeile de asociatii separate, eventual reunite intr-o coalitie? Nici pentru ca ar fi discriminate prin legislatie, nici pentru ca trebuie sa invinga obstacole care le-ar viza direct si explicit. Justificarea pe care o formuleaza Camelia Bulat este corecta si onesta: „asociatiile s-au constituit pe baza unor diferente specifice si afinitati, interese si scopuri similare”, si se dezvolta in directia marturisita de Gabriela Chiriac, membra a Asociatiei Femeilor Intreprinzatoare din Romania: „comunicam, ne impartasim experientele, ne ajutam, facem afaceri intre noi”. Nimic mai firesc, insa adevarul nespus si care pluteste in aer este ca femeile se acomodeaza greu sau foarte greu la mediul de afaceri destul de primitiv si dereglementat de la noi si tind sa genereze unul mai prietenos si mai civilizat.
Retete de succes la care barbatii nu au acces
„Bun venit in cea mai periculoasa dintre jungle!, ureaza Lucia Ovezea, director general Libra Vox. Pentru a izbandi in aceasta lume a afacerilor, femeile trebuie sa se informeze bine inainte de a initia o intreprindere, sa cunoasca bine legislatia si sa fie indraznete in stilul feminin, in care prudenta este la mare cinste.”
„Reteta succesului, sintetizeaza Dana Militaru, include mult curaj de a-ti asuma riscurile si de a-ti asuma greselile, capacitatea de a decide rapid si abilitatea de a forma o echipa de profesionisti. Femeile care vor sa se apuce de afaceri au nevoie de diplomatie, tupeu, profesionalism si gandire pozitiva.”
Parcurgand sfaturile pe care femeile de succes le dau celor care sunt tentate sa intre in afaceri, am putea cadea in capcana de a crede ca sunt doar recomandari banale si la fel de valabile pentru barbati. Asa ar fi numai daca barbatii ar avea acele calitati care, din pacate, sunt mai curand apanajul femeilor. Astfel, un barbat poate fi inteligent, dar adesea neintelept; isi asuma riscurile, dar nu si greselile; tenacitatea este o calitate a lui, dar nu si rabdarea de a construi; are intotdeauna o tinta, dar, frecvent, ii lipseste strategia, gandirea pe termen lung.
Asa incat, o reteta de succes, precum aceea a Lucretiei Lucutar, trebuie neaparat citita prin cheia primei fraze: „Femeile care vor sa inceapa o afacere trebuie sa vada acolo unde barbatii abia zaresc. Trebuie sa aiba farmec personal.
Sa fie inteligente si inventive. Sa creada cu ardoare in ceea ce fac. Sa fie corecte cu ele insele si cu ceilalti. Sa fie bune profesioniste. si nu uitati: daca ati castigat, continuati; daca ati pierdut, continuati!”
Eternul feminin poate atrage investitii
„Inainte sa ajung in Romania, nu stiam ce voi gasi aici. Dar ceea ce am vazut depaseste orice asteptari. A fost extraordinar sa constat acum cat de multe lucruri au realizat femeile de afaceri intr-un timp foarte scurt. Am fost realmente teribil de impresionata. Dupa cum am fost uimita sa vad infrastructura economica de care dispune Romania; nu credeam ca poate sa fie atat de dezvoltata, insa lucrul acesta nu prea se stie in tara mea, marturiseste Phyllis Bonanno, in calitate de fosta membra in boardul CIPE si consilier al Guvernului SUA pentru comert exterior. Cred ca Romania este pe punctul de a intra pe linia unei cresteri spectaculoase, iar femeile pot avea un rol foarte important in aceasta evolutie. Este si motivul pentru care ne-am hotarat sa aducem si in Romania programele CIPE, care au avut succes in toata lumea.
Femeile pe care le-am cunoscut aici sunt capabile, au imaginatie, sunt creative, stiu sa foloseasca tehnologia moderna si sunt destul de inteligente sa inteleaga ca pot reusi mai curand impreuna decat pe cai separate. Femeile abordeaza afacerile altfel decat barbatii, iar aceasta abilitate este pentru ele un adevarat avantaj competitiv. Barbatii din Romania ar face bine sa fie atenti!, avertizeaza dna Bonanno. Romancele au toate calitatile, au tot ce le trebuie, poate mai putin un lucru: capitalul. Dar nu cred ca le-ar bara cineva accesul la capital, cred doar ca afluxul de capital este insuficient. Insa chiar si aici, femeile pot contribui foarte mult, atragand investitii straine directe. Trebuie doar sa invete cum, si sa incerce.”