Segmentul SUV-urilor compacte și al crossoverelor se află în acest moment în vârful preferințelor clienților europeni. Conform analiștilor JATO, această clasă de vehicule a înregistrat anul trecut cea mai mare creștere (+43,3%) prin comparație cu celelalte segmente de piață. Astfel, în timp ce în 2010 erau comercializate în Europa 160.280 de astfel de mașini, anul trecut numărul acestora a ajuns la 229.726.
Conform lui Mark Adams, șeful departamentului de design de la Opel, această majorare vine pe fondul percepției publicului că SUV-urile de mari dimensiuni sunt poluante. Iar soluția optimă a fost păstrarea majorității caracteristicilor acestui tip de mașini, dar reducerea dimensiunilor și a greutății pentru a scădea consumul de carburant și, în consecință, emisiile poluante. Iar atracția europenilor pentru SUV-uri compacte și crossovere nu are șanse să se ternmine curând. Ian Fletcher, analist al IHS este de părere că „există un interes în creștere pentru acest segment de piață în rândurile producătorilor. Este o soluție nouă de a atrage clienți.” De altfel, acesta estimează că, până în 2018, vânzările anuale ale acestui tip de mașini vor ajunge la 500.000 de unități.
Dovada că această fostă nișă de piață, devenită acum un segment în toată puterea cuvântului, este privită ca interes de marii producători este lansarea a tot mai multe modele. În urmă cu doar câțiva ani, în categoria SUV-urilor compacte puteau intra doar modele ale producătorilor asiatici precum Suzuki Jimny, Daihatsu Terios, Honda HRV sau Mitsubishi Pajero Pinin. Acum, acest segment include mai bine de 20 de modele distincte, multe dintre acestea aparținând producătorilor europeni care au sesizat noul trend. Iar anul 2012 va mai pune pe listă potențiale vedete precum Fiat 500X, Opel Mokka sau Peugeot 2008. În viitorul nu foarte îndepărat alți doi mari producători au în plan intrarea în lupta din acest segment: Ford și Volkswagen.
Interesant este însă că liderul absolut al segmentului de piață cu cea mai mare creștere din Europa este un vehicul românesc. Este vorba, bineînțeles, de Dacia Duster. SUV-ul compact produs la Mioveni a fost vândut anul trecut pe piața europeană în nu mai puțin de 141.961 de unități, în creștere cu 135% față de primul an în care a ajuns pe piețele de pe bătrânul continent, 2010. Modelul Duster a reușit chiar să depășească un vehicul produs de o marcă înrudită specializată în vehicule de teren. Nissan Juke a fost cumpărat anul trecut de 106.461 de europeni. Pe poziția a treia a clasamentului vânzărilor din segmentul SUV-urilor compacte și crossoverelor se află, conform JATO Dynamics, un fost lider, Suzuki SX4, cu doar 35.499 unități. Locurile următoare sunt ocupate, în ordine, de Fiat Sedici, Suzuki Jimny, Toyota Urban Cruiser, Daihatsu Terios și Ssangyong Korando.