Ministrul Mediului anunță creșterea valorii ecotichetului în programul „Rabla”
Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Mircea Fechet, a anunțat că valoarea ecotichetului pentru programul „Rabla” va fi majorată, deși aceasta nu a fost încă stabilită. În cadrul unei declarații făcute luni, Fechet a subliniat că, în urma unor discuții extinse cu producătorii și importatorii de autovehicule din România, precum și cu cetățenii care așteaptă acest program, se va lua decizia de creștere a valorii ecotichetului.
„Încă nu am hotărât care este valoarea ecotichetului, dar cu siguranţă o vom creşte. Am avut lungi discuţii cu producătorii de autovehicule din România, cu importatorii de autovehicule din România şi cu toţi românii care aşteaptă cu nerăbdare acest program. Vom definitiva în curând consultările publice în acest sens şi sperăm foarte repede să putem să trimitem la Monitorul Oficial noile praguri ale valorii ecotichetelor.
Un termen de debut al acestui program ţine mai degrabă de aprobarea bugetului Administraţiei Fondului pentru Mediu şi de dezvoltarea aplicaţiei informatice. Noutatea anului acesta este legată de faptul că românii se vor înscrie singuri în platformă, nu vor mai face înscrierea prin intermediul unui dealer de autovehicule. Îşi vor lua voucherul şi vor deconta acel voucher la orice dealer, la orice producător, la orice furnizor de autoturisme”, a afirmat ministrul.
De asemenea, acesta a menționat că, spre deosebire de anii anteriori, românii se vor putea înscrie singuri în platformă, iar voucherul va putea fi utilizat la orice dealer sau furnizor de autoturisme, fără a mai fi necesară înscrierea prin intermediul unui dealer auto.
Modificări propuse în programul „Rabla” pentru 2025
Pe 5 martie 2025, Ministerul Mediului, Mircea Fechet, a lansat în consultare publică Ghidul Programului „Rabla”, care prevede cuantumurile pentru ecotichetele destinate diferitelor tipuri de vehicule. Astfel, pentru autoturismele 100% electrice, valoarea ecotichetului va rămâne la 25.500 de lei (aproximativ 5.000 de euro). De asemenea, vor fi acordați 7.000 de lei pentru achiziționarea unei motociclete, 10.000 de lei pentru autovehicule noi cu propulsie termică sau hibride, și 13.000 de lei pentru autovehicule noi plug-in hibride sau motociclete electrice.
La scurt timp după publicarea ghidului, Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) a exprimat dezacordul față de forma propusă de Ministerul Mediului, considerând că subvențiile stabilite nu sunt suficiente pentru a stimula piața și că ele riscă să încetinească procesul de electrificare a transportului rutier din România. APIA a subliniat faptul că, în 2024, reducerea semnificativă a sprijinului financiar a dus la o scădere de 32,2% a pieței de automobile electrice, iar România a ajuns pe ultimul loc în Uniunea Europeană în acest sector.
„APIA a atras atenţia, inclusiv prin comunicatul (…) din ianuarie 2025, asupra necesităţii unei subvenţii corect calibrate pentru vehiculele electrice, astfel încât să evităm efectele negative resimţite în 2024, când reducerea drastică a sprijinului financiar a dus la prăbuşirea pieţei de automobile electrice cu 32,2%, România ajungând pe ultimul loc în UE în acest sector, atât la nivel procentual, cât si la nivelul numărului efectiv de vehicule electrice înmatriculate raportat la numărul populaţiei.
Mai mult decât atât, evoluţia înmatriculărilor de vehicule electrice în primele două luni ale anului 2025, care indică o scădere de 31% faţă de aceeaşi perioadă din 2024, este extrem de îngrijorătoare, cu atât mai mult cu cât 2024 a fost deja un an catastrofal, marcat de prăbuşirea cererii ca urmare a reducerii drastice a subvenţiilor. Această tendinţă negativă devine şi mai alarmantă în contextul în care, la nivelul Uniunii Europene, înmatriculările de vehicule electrice au crescut cu 37% doar în prima lună a anului 2025. Această discrepanţă majoră subliniază faptul că România nu doar că nu ţine pasul cu tendinţele europene, ci riscă să devină un caz izolat de stagnare în procesul de tranziţie către mobilitatea electrică”, a afirmat ministrul.
Provocările pieței și viitorul programului „Rabla”
Pentru a sprijini tranziția la mobilitatea electrică, APIA a propus o majorare a subvenției pentru vehiculele electrice la 8.500 de euro în 2025, urmată de o scădere treptată până în 2030. De asemenea, asociația a sugerat creșterea plafonului prețului de achiziție eligibil la 80.000 de euro, pentru a reflecta inflația și a permite accesul consumatorilor la vehicule electrice performante. În plus, APIA a propus reducerea perioadei minime de păstrare a unui autoturism achiziționat prin program de la trei ani la un an, pentru a încuraja o piață dinamică și a facilita accesul mai larg al consumatorilor la mobilitatea electrică.
Discrepanțele dintre propunerile Ministerului Mediului și sugestiile APIA reflectă o preocupare mai largă privind ritmul de tranziție la mobilitatea electrică în România. În timp ce autoritățile lucrează la finalizarea noilor măsuri și la aprobarea bugetului Administrației Fondului pentru Mediu, piața de vehicule electrice din România riscă să rămână în urma tendințelor europene, unde înmatriculările de vehicule electrice au crescut cu 37% în prima lună a anului 2025. Astfel, modificările propuse ar putea avea un impact semnificativ asupra viitorului programului „Rabla” și al mobilității electrice în țară.