Mircea Geoană, secretarul general al NATO, crede că este absolut revoltător că peste jumătate din copiii din România se confruntă cu analfabetism funcţional. Din punctul lui de vedere, a sosit momentul să se ia măsuri concrete. El ar vrea ca sistemul educațional să se ocupe de copii încât de la vârsta de doi ani.
Mircea Geoană propune educarea copiilor de la vârsta de doi ani
Mircea Geoană, secretarul general al NATO, este dezamăgit de rezultatele obținute de elevii români la testele PISA. Din punctul lui de vedere, este revoltător că peste jumătate din copiii din România, care au parcurs sistemul de educație, se confruntă cu analfabetism funcțional.
De aceea, el crede că educația copiilor ar trebui începe de la vârsta de doi ani. Potrivit spuselor sale, cercetările științifice arată că în această perioadă se construiește fundația crucială pentru dezvoltarea ulterioară. El își dorește oportunități corecte pentru toți copiii, indiferent de statutul social al familiilor lor. El a reamintit că 75% dintre copiii de etnie romă nu ating nici măcar un nivel minim de educație.
„Eu, când văd rezultatele clasamentelor de educaţie din Europa şi PISA pentru copiii ţării mele – nu pot să vorbesc mai mult pentru că am un job oficial – dar este absolut revoltător să te complaci în situaţia în care mai mult de jumătate din copiii tăi, trecuţi printr-un sistem de educaţie, sunt analfabeţi funcţional.
Am jumătate dintre copiii României care se nasc la ţară, jumătate se nasc în Diaspora şi eu în continuare mă prefac că nu văd că oamenii, copiii mei, copiii de rromi, 75% dintre aceştia nu reuşesc să ajungă la un nivel de educaţie minimă, nu medie.
Cred că trebuie să ne apucăm de educaţie mult mai devreme, la doi ani de zile trebuie să ne apucăm de o formă de educaţie, pentru că este dovedit ştiinţific că, până la 6 ani de zile acolo se pune fundaţia, după aia vine educaţia formală”, a declarat, duminică, Mircea Geoană.
Fără forță de muncă calificată, nu se poate susține economia
Mircea Geoană a avertizat că fără forță de muncă calificată, nu se poate susține economia.
„Cred că putem să reclădim un cerc de… şi să repornim ascensorul social în care şi un copil din cea mai necăjită familie din ţara asta să aibă o şansă corectă. Nu e o garanţie a succesului, dar e o şansă că poate să concureze, în condiţii cât de cât echilibrate, cu un copil din inima Timişoarei, dintr-o familie înstărită din România.
Asta nu este o chestiune de Stânga sau de Dreapta. Este o chestiune de moralitate în societate şi cred că şi un om care are convingeri mai liberale, de dreapta să spunem, înţelege că fără forţă de muncă calificată nu ai cum să-ţi creşti business- ul, nu are cum să crească economia. Indiferent cum te uiţi, educaţia este centrală”, a adăugat secretarul general al NATO.
Ce sunt testele PISA?
Testele PISA (Programul Internațional de Evaluare a Elevilor) sunt o serie de evaluări internaționale realizate de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică. Scopul acestor teste este de a măsura în ce măsură elevii de 15 ani din întreaga lume au dobândit cunoștințe și abilități esențiale pentru a-și descurca în societatea modernă. PISA se concentrează mai mult pe evaluarea capacităților practice de rezolvare a problemelor și pe competențele aplicative, comparativ cu un accent strict pe cunoștințe academice.
Principalele domenii evaluate în cadrul testelor PISA includ matematică, citire și științe. În plus față de acestea, PISA explorează și alți factori contextuali, cum ar fi mediul socio-economic și caracteristicile școlii, pentru a înțelege mai bine influențele asupra rezultatelor elevilor.
Rezultatele testelor PISA sunt adesea utilizate pentru a compara performanțele educaționale între țări și pentru a identifica tendințele și provocările în sistemul de învățământ la nivel global. Aceste evaluări se desfășoară la fiecare trei ani, furnizând date actualizate pentru analize comparative și pentru a susține îmbunătățirile în domeniul educației.