Pentru cineva care vrea sa faca bani rapid si fara dureri de cap, ideea de a investi intr-o afacere cu boilere solare pare extrem de hazardata, cel putin la prima vedere. In cazul lui Mircea Popescu, decizia a venit cat se poate de firesc si logic. A trait 35 de ani in Grecia, o tara unde soarele straluceste cu generozitate in cea mai mare parte a anului. Poate acesta este si motivul pentru care aici infloreste si unul dintre cele mai interesante business-uri, cel bazat pe soare. L
Pentru cineva care vrea sa faca bani rapid si fara dureri de cap, ideea de a investi intr-o afacere cu boilere solare pare extrem de hazardata, cel putin la prima vedere. In cazul lui Mircea Popescu, decizia a venit cat se poate de firesc si logic. A trait 35 de ani in Grecia, o tara unde soarele straluceste cu generozitate in cea mai mare parte a anului. Poate acesta este si motivul pentru care aici infloreste si unul dintre cele mai interesante business-uri, cel bazat pe soare.
La ora actuala, putine sunt casele sau apartamentele din Grecia care sa nu aiba o instalatie solara. Cum altfel poti mentine tarife atat de mici pentru turisti decat gandindu-te la solutii cat mai ingenioase, menite sa-ti reduca costurile. Iata cum, in jurul unei astfel de preocupari s-a format o adevarata industrie. In Grecia, functioneaza in prezent peste 100 de fabrici de instalatii solare, a caror activitate creste sustinut de la an la an. Un bun exemplu este si Spania, unde autoritatile intentioneaza, ca pana in 2010, sa acopere, prin energie solara si eoliana, peste 15% din consumul energetic national al tarii.
Mircea Popescu a vazut si el, pe parcursul anilor petrecuti in Grecia, cum acest fenomen s-a extins si s-a intrebat de ce o astfel de afacere nu ar avea succes si in Romania. In urma cu trei ani, impreuna cu Toma Ceausu, un amic, a infiintat firma MSTC (Materiale Speciale de Constructii si Instalatii Solare). A inceput prin a comercializa boilere solare produse de una dintre cele mai cunoscute fabrici din Grecia. “Am adus zece boilere pe care le-am expus si, incet, incet, romanii care au fost plecati in alte tari europene si au vazut acolo astfel de instalatii au inceput sa fie interesati de avantajele pe care acestea le ofera”, isi aminteste Popescu.
Principalii cumparatori au fost proprietarii pensiunilor turistice, astfel ca, pana in acest moment, compania a vandut peste 100 de instalatii. Nu este insa deloc usor sa faci bani dintr-o astfel de afacere. In primul rand, romanii sunt reticenti fata de astfel de surse alternative, pentru ca ii duce cu gandul la vremuri apuse si la experimente esuate. Apoi, preturile sunt destul de ridicate, in jur de 2.000 de euro (cu TVA). si totusi, business-ul a crescut. De anul trecut, firma a inceput sa vanda si instalatii fotovoltaice, pentru producerea energiei electrice. Desi marja profitului este deocamdata la un nivel destul de modest, de 2-3%, perspectivele sunt promitatoare.
Principalii jucatori din domeniu sunt increzatori ca cererea de boliere solare va creste in urmatorii ani, conturand o piata cu un potential extrem de interesant. O piata la care s-a uitat nu numai Popescu. Rolland Muller este unul dintre competitori. Solid Construct Invest, compania pe care o conduce, este importator si distribuitor al produselor marca Solartec. “Pentru urmatorii ani, noi estimam o crestere considerabila a pietei”, spune el. Reprezentantii firmei si-au propus ca anul viitor sa vanda in jur de 2.500 de boilere solare.
IB Inginer Birou este o alta firma care a pariat pe instalatiile solare. Ion Balusescu, directorul companiei care importa si distribuie instalatii marca Sunset, ar vrea insa un sprijin financiar de la stat. “Lipsa subventiilor pentru cei care investesc in energie neconventionala face ca desfacerea acestor produse pe piata din Romania sa fie cu mult in urma celei din Germania, unde pentru un metru patrat de colectori se primeste 125 de euro subventie”, precizeaza el.
Totusi, reprezentantii acestei mici industrii sunt optimisti in ceea ce priveste posibilitatea infiintarii si dezvoltarii unei afaceri pe acest segment.
PUNCTE TARI / PUNCTE SLABE ALE AFACERII
+ valoarea relativ redusa a investitiei initiale;
+ piata din Romania are un mare potential
de dezvoltare, desi in prezent se afla intr-un stadiu
incipient;
– volumul de vanzari nu are evolutii spectaculoase
din cauza preturilor ridicate ale produselor;
– slaba promovare a acestui tip de energie neconventionala;
– lipsa subventiilor, din partea statului roman, pentru cei care investesc in energia neconventionala.
BUSINESS START
Investitia minima: 20.000 de euro. Banii trebuie
investiti in achizitionarea catorva instalatii, achitarea TVA, plata transportului, precum si a taxelor
si comisioanelor vamale. La acestea se adauga ceea ce tine de logistica si partea de comunicare: telefon, fax, calculator, chiria platita pentru sediu;
Angajati: minimum trei, numarul acestora urmand
sa creasca pe masura ce afacerea se dezvolta.
Este nevoie, insa, ca o parte dintre acestia sa fie
specializati in montarea si punerea in functiune
a instalatiilor;
Alte sfaturi:
• este foarte important ca fabrica ce realizeaza
instalatiile solare sa aiba o reputatie cunoscuta in ceea ce priveste calitatea produselor;
• deoarece pe piata autohtona exista inca retineri fata de utilizarea formelor neconventionale de energie, o promovare a acestor produse este absolut necesara.