Anul acesta, toţi românii vor primi un cont cu user şi parolă pe Spaţiul Privat Virtual, pentru a-şi achita taxele şi impozitele, iar simplificarea şi unificarea declaraţiilor la persoane fizice se va extinde şi la companii, promite Mirela Călugăreanu, președintele ANAF.
Agenția Națională de Administrate Fiscală (ANAF) a schimbat totalmente relația Fisc-contribuabil sau cel puțin asta promite șefa ANAF că vrea să facă în acest an. Mai exact, noua strategie a Fiscului este ca românii să nu își mai piardă timpul în fața ghișeelor ANAF, comunicarea să fie realizată mai mult online, iar contribuabilii să-și poate achita taxele voluntar, pe cale electronică.
Mirela Călugăreanu a declarat, săptămâna trecută, în cadrul unei conferințe de specialitate organizată de Business Review, că în următoarele două săptămâni toţi angajaţii ANAF vor fi instruiţi să explice persoanelor fizice cu venituri din activităţi independente cum se completează şi depune declaraţia unică. „Vom avea o provocare chiar pentru implementarea noului mecanism de simplificare la persoane fizice. Este un moment în care trebuie să schimbăm ceva în abordare“, a explicat şefa ANAF.
„Muncă stufoasă și inutilă“
Ea a recunoscut faptul că, până acum, îmbunătăţirea Spaţiului Privat Virtual (SPV) pentru persoanele fizice nu a fost o prioritate pentru ANAF. Mai mult, Călugăreanu a explicat faptul că angajații ANAF trebuiau să reintroducă manual toate datele în SPV, o muncă stufoasă și inutilă. „Toate declaraţiile care erau depuse în SPV erau listate şi reintroduse de către angajaţii ANAF. O muncă inutilă şi foarte stufoasă. Imaginați-vă câte erori pot apărea“, a spus șefa ANAF. Potrivit acesteia, în cazul persoanelor fizice informaţiile pe spaţiul privat virtual se actualizau foarte greu, astfel că ANAF trebuie să ia măsuri urgente. „Mai ales că toate persoanele fizice vor primi prin poştă credenţiale, respectiv user şi parole, pentru o interacţiune electronică privind depunerea de declaraţii şi de plăţi. Vom promova acest lucru şi la sate. Depunerea şi plata în spaţiul privat virtual nu va fi obligatorie din acest an“, a spus Mirela Călugăreanu, referitor la obligaţia plăţii de contribuţii pentru toate tipurile de activităţi independente, inclusiv cele din Agricultură.
Formularul 088 a dispărut, problemele continuă
În ceea ce priveşte transparenţa şi debirocratizarea procedurilor, preşedintele ANAF a spus că încă se lucrează la simplificarea procedurii de obţinere a codului de TVA, chiar şi după eliminarea formularului 088. Mai mult, s-a angajat să facă publice filtrele şi criteriile ANAF în acordarea sau respingerea companiilor care cer cod de TVA. „Chiar în această săptămână avem o întâlnire cu reprezentanţii mediului de afaceri referitoare la înregistrarea în scopuri de TVA. Deşi nu mai există formularul 088, încă sunt probleme. Considerăm că filtrele noastre nu trebuie să fie un secret“, a punctat Mirela Călugăreanu.
Şi în ceea ce priveşte analiza de risc şi controlul sunt avute în vedere simplificări. „Simţim nevoia unui dialog pentru revizuirea legislaţiei şi procedurilor pentru combaterea evaziunii. Ne trebuie o lege clară în acest domeniu. Dacă studiem cadrul legal existent, veţi observa că nici nu există o definiţie a evaziunii fiscale“, a mai spus, în cadrul aceleiași conferințe, şefa Fiscului. Conform acesteia, ANAF a început un nou tip de control- respectiv o inspecţie fiscală parţială, prin care contribuabilii vor avea la dispoziție un termen pentru conformare. „În cadrul inspecției fiscale punem cărţile pe masă şi discutăm cu contribuabilii: le spunem ce am constatat şi le dăm termen de remediere până la următorul termen de plată. Dacă următorul termen nu este respectat, atunci urmează să derulăm inspecţii generale“, a spus Mirela Călugăreanu, cu mențiunea că astfel se reduc costurile în ambele părţi.
În cazul contestaţiilor, va exista, după modelul britanic, un Consiliu de Mediere. „Acesta va avea un cuvânt de spus atât în inspecţie cât şi în administrare. Ştiţi că avem în inspecţie fiscală etapa discuţiei finale cu contribuabilul, iar în procesul de colectare de creanţe, etapa de audiere a contribuabilului. Dorim să conciliem cu adevărat punctele de vedere între cei doi prin acest consiliu, astfel încât, să nu fie nevoie de contestaţie sau chiar acţiune în instanţă“, a explicat Călugăreanu. Consiliu de Mediere va fi alcătuit atât din specialişti din ANAF şi MFP, cât şi din mediile profesionale şi de afaceri.
Schimbări pentru firme
Până la sfârşitul acestei luni, va fi creat un grup de specialişti care să abordeze şi să caute soluţii pentru simplificarea procesului de depunere a declaraţiilor fiscale de către persoanele juridice, promite Mirela Călugăreanu. Mai exact, după modelul aplicat persoanelor fizice cu declaraţia unică, în care au fost comasate şapte declaraţii, se va căuta o soluţie similară şi pentru companii.
Între timp, spune şefa ANAF, o măsură care va fi aplicată începând cu luna viitoare este cea referitoare la ridicarea electronică a popririi. Mai mult, „atunci când există mai multe conturi, se va face poprirea numai pe un cont, dacă se îndestulează datoria“, spune oficialul guvernamental. O altă modificare care vizează doar firmele este cea legată de simplificarea procedurii de eşalonare a datoriilor. „Pentru cei care au obligaţii fiscale restante să obţină o eşalonare este o adevărată aventură. Dosarul care trebuie întocmit este stufos, e nevoie de identificare de garanţii din patrimoniul companiei sau de la terţi sau altele“, a mai spus șefa ANAF. Mai exact, orice contribuabil persoană juridică cu datorii la buget şi care nu are posibilitatea să achite suma integrală la termen – va notifica ANAF şi va face un grafic de plăţi pe o perioadă de 6 luni. „Nu e nevoie de alte documente şi nu e nevoie să aştepte aprobări din partea organului fiscal“, a explicat reprezentantul Fiscului.
Şefa ANAF a menționat că instituţia se va consulta cu mediul de afaceri pentru aplicare şi implementarea acestor măsuri.
Angajații ANAF, trimiși la școală
Toți angajații Fiscului vor fi nevoiți, din acest an, să urmeze cursuri de specializare, la o școală de fiscalitate, a anunțat Mirela Călugăreanu. Potrivit acesteia, noii angajaţi vor urma această pregătire timp de două luni de la angajare, iar cei cu vechime vor merge la cursuri cel puţin o dată la doi ani. „E foarte importantă pregătirea profesională. Vrem dezvoltarea, pe scheletul actualei Şcoli de Finanţe, a şcolii de Fiscalitate. Se va preda acolo fiscalitate, se vor explica proceduri interne, dincolo de Codul fiscal şi Codul de procedură fiscală“, a explicat şefa ANAF. Referitor la premierea inspectorilor care fac controale şi dau amenzi, aceasta a declarat că nu se vor acorda bonificaţii ca procent din suma amenzilor acordate. „Nu se vor acorda stimulente prin amenzi. Ar fi venit în contradicţie cu legea prevenţiei. Scopul nostru e de a încuraja conformarea voluntară. Indemnizaţiile de performanţă, cum le numim noi, le vom oferi pe baza unor indicatori cu criterii clare, numai pentru cei care sunt implicaţi în segmentul de combatere a evaziunii“, a adăugat Mirela Călugăreanu.
Acest articol a fost publicat în numărul 11 al revistei Capital, diponibil la chioşcuri în săptămâna 19-25 martie 2018