Cum poţi finanţa un start-up sau o afacere aflată la început când băncile îţi întorc spatele sau vrei să le eviţi? Caută banii mai aproape. Familia sau prietenii pot fi resurse neaşteptate.
«Dacă aveam curajul să luăm finanţare de la bănci, probabil că acum eram departe», spunea fostul tenisman Florin Segărceanu despre dezvoltarea afacerii sale imobiliare. Acesta a construit şi vândut alături de câţiva parteneri de afaceri mai multe blocuri amplasate în zone considerate de lux ale Capitalei. Pe de altă parte, dacă folosea banii altora, ai băncilor în special, acum situaţia ar fi devenit grea în condiţiile în care finanţarea bancară, mai ales cea destinată afacerilor mici, scârţâie, iar intrarea în incapacitate de plată nu mai este o noutate. Astfel, pentru cei care intenţionează să lanseze o afacere sau caută finanţări pentru asigurarea cash-flow-ului necesar, există ceea ce se numeşte „guerilla financing“. Țintele predilecte sunt prietenii, familia sau banii obţinuţi din diverse surse, fără a solicita credite de dezvoltare din partea băncilor. De această soluţie de finanţare se folosesc multe companii occidentale şi nu numai.
„Guerilla financing reprezintă o modalitate nonconformistă de a atrage capital, la care se apelează de obicei în măsura în care toate celelate scenarii au fost epuizate. În principiu, presupune o campanie agresivă de obţinere a finanţării pentru afacerea ta, fără a prezenta prea multe garanţii şi fără a apela la instituţii de credit“, explică Dan Ionaşcu, şeful departamentului de evaluare al consultantului Cushman & Wakefield. „Bootstrapping“ reprezintă finanţarea fără a apela la capital extern, fie el bancar, fie nebancar (investitori, business angels etc.).
Modelul Dell
În 1984, Michael Dell, student la Universitatea din Texas, a fondat la Austin compania PC‘s Limited cu un capital iniţial de 1.000 de dolari. Firma lui Dell asambla calculatoare IBM compatibile din componente standard. Ulterior, Dell a abandonat şcoala pentru activitatea din cadrul firmei, iar finanţarea a venit din partea familiei. 300.000 de dolari, iar compania a devenit în circa un deceniu lider al pieţei mondiale de profil. Anul trecut, doar partenerii din România ai fostei firme de garaj din America au înregistrat vânzări de peste 100.000 de unităţi.
Evident, odată ce începe să se dezvolte, o afacere nu mai poate apela la nesfârşit la aceste moduri de finanţare, care însă rămân valabile pentru ceilalţi.
Dacă guerilla financing este ceva mai rar întâlnită în sectorul economic, bootstrapping este uneori utilizat chiar şi de companiile mari, mai ales în condiţii de criză. Regulile de bază ale acestui tip de finanţare sunt negocierea plăţii în avans de către clienţi şi/sau vânzarea creanţelor scadente în viitor. Există şi opţiunea de „sell and lease back“, care reduce masiv costurile, mai ales în cazul imobilelor sau al utilajelor mari.
Bineînţeles că nu e neapărat necesar să scoţi băncile din această afacere. Creditele obţinute pe baza unei ipoteci pot reprezenta o sursă de finanţare a activităţii firmei. Ceva mai riscantă, dar în anumite cazuri absolut necesară. „Era casa mea amanetată, banii mei, şi îi pierdeam. Ei bine, am dormit două ore pe noapte în perioada aia, deschideam, închideam, stăteam la bucătărie, la casa de marcat“, îşi aminteşte omul de afaceri Cătălin Mahu, cel care a demarat, în 1999, afacerea La Mama cu banii obţinuţi din ipotecarea locuinţei proprii.
Bani de la dentist sau avocat
Practic, banii obţinuţi astfel pot reprezenta salvarea businessului sau impunerea lui pe piaţă. De aceea, niciun efort nu poate fi considerat prea mare şi nicio idee prea puţin importantă.
„De regulă, nu sunt implicate sume mari de bani, iar această finanţare se bazează pe strategii agresive, precum organizarea unei petreceri cu toţi prietenii, în care îţi lauzi ideea de afaceri şi îi convingi pe toţi să participe ca parteneri. Sau, încerci să îţi convingi dentistul sau avocatul că ai o idee de afaceri eexcelentă în care ar putea să investească şi ei“, susţine Dan Ionaşcu, Ideea de bază rămâne păstrarea tuturor costurilor foarte jos şi maximizarea veniturilor. Una dintre soluţii este şi dezvoltarea afacerii în part-time, în vreme ce munceşti full-time pentru altcineva. Astfel, veniturile firmei proprii pot fi utilizate în finanţarea afacerii, iar salariul asigură traiul zilnic.
În fine, debutul unei afaceri finanţate în acest mod ar trebui să fie marcat iniţial de cash flow şi nu de profit. Odată ce costurile sunt acoperite, perioada în care apare profitul se scurtează.
Guerilla financing este o modalitate agresivă de a obţine finanţări fără prea multe garanţii.
Dan Ionaşcu, Cushman & Wakefield
AVANS
Lansat cu un capital iniţial de 1.000 de dolari, gigantul IT american Dell a ajuns, în prezent, la o capitalizare care depăşeşte 25 de miliarde de dolari
75% din companiile occidentale au apelat la „guerilla“ sau „bootstrapping financing“ pentru a-şi asigura banii necesari continuării activităţii
Recomandări
– Angajează cât mai puţini oameni. Costurile cele mai mari ale majorităţii companiilor sunt cele cu angajaţii.
– Împrumută, împarte şi realizează bartere cu tot ce se poate. Nu e neapărată nevoie să plăteşti mereu cu cash.
– Nu folosi banii tăi. Convinge-ţi furnizorii să accepte plata produselor sau serviciilor la intervale mai mari de timp.
– Implică angajaţii direct în afacere. Oferă-le părţi din companie drept bonus, pentru cointeresarea la profit.