Prin urmare, singura posibilitate de dezvoltare a lanturilor de farmacii consta in achizitionarea unor astfel de locatii care deja exista. Lupta este stransa, intrucat analistii estimeaza ca investitorii strategici in industria farmaceutica, atat in retail, cat si in distributie, vor veni in Romania peste doi-trei ani. Pana atunci, principalii jucatori de pe piata incearca sa-si consolideze pozitia in asa fel incat sa obtina un pret cat mai bun, atunci cand se vor hotari sa vanda.
Prin urmare, singura posibilitate de dezvoltare a lanturilor de farmacii consta in achizitionarea unor astfel de locatii care deja exista. Lupta este stransa, intrucat analistii estimeaza ca investitorii strategici in industria farmaceutica, atat in retail, cat si in distributie, vor veni in Romania peste doi-trei ani. Pana atunci, principalii jucatori de pe piata incearca sa-si consolideze pozitia in asa fel incat sa obtina un pret cat mai bun, atunci cand se vor hotari sa vanda.
Astfel s-ar putea explica dorinta mai multor firme de a cumpara cele 33 de farmacii Europharm, detinute de GlaxoSmithKline (GSK). “Interes din partea altor companii pentru cumpararea farmaciilor Europharm a existat inca din momentul in care GSK le-a achizitionat, in 1998, si acest interes s-a mentinut constant pana in prezent. Astfel de oferte pot constitui o varianta pentru noi si le luam in considerare intotdeauna, insa o decizie care sa schimbe situatia nu a fost luata pana in acest moment”, spune Liana Rusu, director de comunicare al GSK.
Unul dintre marile lanturi prezente pe piata din Romania care a dorit sa intre in posesia farmaciilor Europharm este Help Net Farma. “A fost selectionat un numar de firme pentru achizitionarea lantului de farmacii. In runda finala au ramas doar patru, printre care ne-am numarat si noi, dar pentru continuarea discutiilor a fost aleasa compania A&D Pharma”, precizeaza Ovidiu Buluc, presedinte al companiei Help Net Farma.
In opinia sa, dorinta marilor lanturi de a cumpara noi farmacii se explica prin faptul ca un pret bun obtii atunci cand detii o cota de piata de 15-20%, iar in prezent nici un jucator din Romania nu a ajuns la aceasta cifra. A&D Pharma are, la nivel national, un numar de 124 de farmacii Sensiblu.
Cine sunt principalii jucatori de pe piata
In momentul de fata, este dificil de realizat un top al principalelor retele de farmacii din Romania. si acest lucru se intampla mai ales din cauza faptului ca numarul de farmacii detinut de fiecare, poate cel mai la indemana criteriu, nu este relevant, intrucat vanzarile depind foarte mult de puterea de cumparare a populatiei din zona respectiva. “Spre exemplu, vanzarile dintr-o astfel de locatie situata in zona Dorobanti sau 1 Mai din Capitala sunt echivalente cu cele inregistrate in zece farmacii din tara”, afirma presedintele Help Net. Prin urmare, potrivit datelor furnizate de companii, liderul acestei piete este reteaua de farmacii Sensiblu, detinuta de compania A&D Pharma, urmata de lantul Help Net Farma. “In prezent, cota noastra de piata este de 6-7%. In ceea ce priveste planul de dezvoltare, speram ca in acest an sa ajungem la 85 de farmacii”, a spus Ovidiu Buluc.
“Pe termen mediu, in trei-cinci ani, pe piata din Romania vor exista patru-cinci retele mari si farmaciile individuale, raportul dintre acestea, in ceea ce priveste acoperirea teritoriala, fiind de 50%.”
Ovidiu Buluc, presedinte Help Net Farma
Daca in ceea ce priveste primele doua locuri lucrurile sunt oarecum clare, pe urmatoarele pozitii este dificil de estimat cine se plaseaza. Printre competitorii de pe piata se numara retelele de farmacii ale distribuitorilor de medicamente Relad, Fildas, Montero sau Farmexpert. Potrivit reprezentantilor companiei Montero, in primul semestru din 2005, lantul de farmacii Remedio a inregistrat o crestere de 52% a cifrei de afaceri, fata de aceeasi perioada a anului trecut. “Lantul de farmacii Remedio numara in prezent 68 de locatii, urmand sa se extinda pana la 200 in urmatoarele 36 luni”, a precizat Monica Fusea, director de marketing al Remedio.
In prezent, pe piata din Romania exista si un alt fenomen. Sunt proprietari de mici lanturi de farmacii, care si-au deschis trei-patru locatii, iar acum vor sa le vanda. Pentru realizarea planului de dezvoltare pe care si-l propun, marile retele duc tratative si cu cei care detin aceste companii.
In ceea ce priveste viitorul acestui domeniu, toti jucatorii de pe piata sunt de acord ca integrarea Romaniei in Uniunea Europeana va duce la intensificarea luptei pentru primele locuri in top. “Procesul de integrare a Romaniei in UE va influenta intr-o mare masura economia romaneasca si va duce, printre altele, la cresterea concurentei si la accesul marilor companii din Europa pe piata romaneasca”, este de parere Claudiu Oprea, General Manager Sensiblu.
Presedintele Help Net Farma considera ca, pe termen mediu, in trei-cinci ani, pe piata din Romania vor exista patru-cinci retele mari si farmaciile individuale, raportul dintre acestea, in ceea ce priveste acoperirea teritoriala, fiind de 50%. In opinia sa, proprietarii care se vor preocupa de dezvoltarea farmaciei proprii, vor investi in acest business, in amenajarea spatiilor, in pregatirea si scolarizarea personalului, vor supravietui pe piata unica.
Liberalizarea pietei
In Europa exista in prezent doua sisteme. Cel in care pe piata sunt doar farmacii individuale, cum a fost in Germania si cum e in Franta. In Germania, insa, s-a votat deja o lege a liberalizarii, pentru ca acestea sunt cerintele Uniunii Europene. si sistemul concentrarii farmaciilor in lanturi, ca in Marea Britanie. Intrucat directivele UE sunt pentru liberalizare, aceasta tendinta se asteapta si pentru Romania.
Jucatorii de pe piata autohtona asteapta pana la finele anului sa vada forma finala a proiectului de lege care prevede liberalizarea partiala a pietei, care coboara pragul minim de pacienti deserviti de o farmacie. “Este foarte important ca acest proces sa se realizeze treptat, in doi-trei ani”, este de parere presedintele Help Net.
Evolutia numarului de farmacii particulare
Numarul farmaciilor si cel al punctelor farmaceutice a crescut cu 468 in 2004 fata de anul precedent, prin privatizarea unor farmacii din sectorul public sau mixt si prin infiintarea altora noi.
Sursa: Institutul National de Statistica