“Potriveste-ma cu ceva!”, acesta este scopul si mijlocul unui serviciu de matchmaking. Adica de a pune fata in fata doi oameni de afaceri din colturi diferite ale lumii, dar cu interese economice comune, in scopul realizarii unui parteneriat de durata. Astfel de servicii aduc oamenilor de afaceri din Romania castiguri de sute de mii de euro anual.


Misiunea de afaceri a Taiwan-ului la Bucuresti a adus fata in fata peste 250 de companii din diferite domenii de activitate. In cadrul acesteia au avut loc, in medie, pe zi, 12 intalniri unu la unu intre producatori taiwanezi si posibili cumparatori sau chiar investitori romani in scopul promovarii si incheierii de parteneriate. Legatura intre comunitatile de afaceri prezente a fost stabilita de un matchmaker care, in urma unor studii de piata si a unor analize economice, politice si culturale, a reusit sa gaseasca “perechea” pentru fiecare companie prezenta. Rolul acestuia nu a constat doar intr-o “matrimoniala economica”, ci si in punerea laolalta a doua sisteme si mai ales culturi diferite.

“Mai intai am studiat profilul fiecarei companii straine, dupa care am intocmit o baza de date cu firmele romanesti care ar putea fi interesate de produsele oferite de catre oamenii de afaceri din Taiwan. Dupa o selectie foarte atent facuta a participantilor, am organizat intalniri bilaterale, multe dintre ele de mare succes”, a spus Antonia Colibasanu, matchmakerul evenimentului. Succesul a constat in peste 500 de intalniri de afaceri si parteneriate incheiate.


Astfel de evenimente sunt organizate periodic de catre institutii precum Camerele de Comert si Industrie, World Trade Center sau de catre consulate, ele insele matchmakeri consacrati. De cele mai multe ori, cei care apeleaza la serviciile acestora sunt oamenii de afaceri straini, interesati sa incheie parteneriate cu producatori sau cumparatori autohtoni. “Organizam, anual, in jur de 24 de misiuni economice pentru care oferim servicii de matchmaking. Dintre acestea, 75% sunt un adevarat succes si inteleg prin asta in jur de zece intalniri de afaceri pentru fiecare firma si cel putin doua contracte incheiate”, a spus Adriana Ungureanu, director Relatii Internationale, World Trade Center.


Multe dintre intalnirile de afaceri au loc la targurile si expozitiile internationale organizate in strainatate, unde, gratie serviciilor de matchmaking, zeci de firme romanesti isi gasesc “jumatatea”. “Participam, in medie, la patru misiuni de afaceri si avem cam 50 de intalniri fata in fata. Ajungem sa incheiem in jur de 25 de contracte pe an, care ne aduc profituri de peste 200 de mii de euro”, a spus Gheorghe Rusu, presedinte Interglob. Intalnirile la care a participat firma sa au fost stabilite prin intermediul Aries, singura asociatie din tara care ofera servicii de matchmaking prin intermediul Programului Cadru de Cercetare si Dezvoltare finantat de Uniunea Europeana. Scopul acestuia este de a promova proiecte inovative, punandu-se accent in special pe tehnologii obtinute ca urmare a cercetarii.



“Am realizat un site unde companiile din Romania care au un produs inovativ si vor ca si altcineva sa profite de acesta, fac o descriere amanuntita a produsului oferit si-l pun pe suportul electronic. Noi, prin intermediul asociatiilor din strainatate la care suntem afiliati, incercam sa le gasim perechea, astfel incat sa rezulte un parteneriat de durata”, a spus Roxana Niedl, director de marketing, Aries. In momentul de fata sunt aproximativ 40 de cereri si de oferte care asteapta sa-si gaseasca un “corespondent” din tara sau din strainatate.












“Serviciile de matchmaking sunt mai mult decat o intermediere a unor intalniri de afaceri. Nu este vorba numai de o matrimoniala economica, ci si de o intalnire intre doua culturi diferite.”


Antonia Colibasanu,

director Relatii Internationale-servicii matchmaking Ferinvest






Un partener gasit, un matchmaker iscusit

• Un matchmaking reusit inseamna intermedierea a cel putin opt intalniri pentru o singura firma. De regula, oamenii de afaceri, prin intermediul materialelor puse la dispozitie de catre matchmakeri, isi cunosc foarte bine partenerii de discutii inainte chiar de intalnirea propriu-zisa.


• Matchmakerul studiaza profilul economic al companiei dornice sa-si gaseasca un partener de afaceri. In urma acestei analize, el isi formeaza o baza de date cu toate firmele care ar putea fi interesate de afacerea respectiva.


• Dupa ce au fost contactate firmele care corespund interesului de afaceri al companiei adresante, se organizeaza intalnirile fata in fata.


• Bugetul unei misiuni de afaceri in spatele careia se ascunde un matchmaker se poate ridica la 30 de mii de euro.

Cum putem Intalni parteneri de afaceri?

• Majoritatea targurilor, expozitiilor, conferintelor organizate in scop economic au in spate servicii de matchmaking.


• Una din societatile care organizeaza astfel de evenimete este World Trade Center, un matchmaker prin definitie. Misiunea principala a acestuia este de promovare a comertului international si sprijinirea comunitatilor locale de afaceri in context global. Acesta organizeaza, in medie, 24 de misiuni de matchmaking pe an, 75% din acestea fiind de success.


• In ceea ce priveste inovatiile tehnologice, Aries este singura asociatie din tara care ofera servicii de matchmaking prin intermediul Programului Cadru de Cercetare si Dezvoltare finantat de Uniunea Europeana. Scopul acestuia este de a promova proiecte inovative, punandu-se accent in special pe tehnologii obtinute ca urmare a cercetarii.