Deşi criza afectează serios vânzările de instrumente, echipamente şi accesorii muzicale, un brand românesc vrea să se impună pe piaţa internaţională de profil. În afaceri, ca şi în viată, de multe ori pleci de la o idee şi ajungi în cu totul altă parte. Dan Panaitescu e deja un nume cunoscut în lumea muzicală autohtonă graţie amplificatoarelor de chitară electrică pe care le-a modificat sau construit pentru muzicienii români, de-a lungul timpului. Nicu Covaci de la Phoe
Deşi criza afectează serios vânzările de instrumente, echipamente şi accesorii muzicale, un brand românesc vrea să se impună pe piaţa internaţională de profil.
În afaceri, ca şi în viată, de multe ori pleci de la o idee şi ajungi în cu totul altă parte. Dan Panaitescu e deja un nume cunoscut în lumea muzicală autohtonă graţie amplificatoarelor de chitară electrică pe care le-a modificat sau construit pentru muzicienii români, de-a lungul timpului. Nicu Covaci de la Phoenix, Dan Iliescu de la Timpuri Noi, Florin Ochescu şi mulţi alţii cântă sau au cântat fie pe un astfel de echipament construit de Panaitescu, fie pe unul produs de un nume mare, dar modificat de electronistul român după gusturile lor. Prin urmare, ideea acestuia de a înfiinţa o firmă care să producă în serie amplificatoare care să se bată cu numele mari de pe piaţa de profil a venit de la sine. Însă, pentru un astfel de demers e nevoie de bani, aşa că în scenă a intrat şi omul de afaceri Sorin Urzică, patronul Music Club, unul dintre cele mai cunoscute cluburi din Bucureşti. Iar ideea a început să se transforme în afacere, Dominance fiind atât numele companiei înfiinţate de cei doi acţionari cu părţi egale, cât şi brandul sub care se vând produsele. „Nu ar avea niciun rost să ne batem cu Marshall, Mesa sau Fender pe această piaţă, dar să ne canalizăm pe o nişă care se conturează deja foarte bine în străinătate, cea a amplificatoarelor boutique, e o oportunitate“, spune Sorin Urzică. „Mai ales că ceea ce construim noi, pe baza reputaţiei, priceperii şi experienţei lui Dan Panaitescu, este ceva unic până acum în materie de sound, iar toţi instrumentiştii mari care au testat produsul în timpul dezvoltării acestuia susţin acest lucru“, adaugă Urzică.
Muzica live, din nou la putere
Preţurile pentru gama de amplificatoare nu au fost încă definitivate, acest lucru urmând să se petreacă după demersurile de marketing şi analiză a pieţei premergătoare lansării, explică Sorin Urzică, însă acestea, chiar dacă nu vor fi foarte mari, nu vor poziţiona produsele în gama entry-level, amplificatoarele boutique apreciate şi căutate fiind produse exclusiviste şi nu tocmai ieftine.
Şi totuşi se câştigă
Manon Veil şi Călin Ilie avertizează însă că, cel puţin pe piaţa din România, singurele instrumente şi echipamente care se mai cumpără sunt cele mai ieftine. „Nu cred că am vândut mai mult de patru sau cinci chitare PRS, de exemplu, majoritatea vor Ibanez, din gama de jos, sau Aria, iar la amplificatoare vindem majoritar Vox sau Peavey, de exemplu, dar tot ieftine, pe tranzistori“, spune şi Manon Viel. Anul trecut, MC Musical, care îşi împarte piaţa de distribuţie de instrumente muzicale cu ProGuitar, Senia, Sound Creation, Grosmann şi încă câteva nume mai mici, a avut venituri de 2,5 milioane de euro, un stoc de marfă de circa un milion de euro şi o marjă de profit între 20% şi 30%. Manon Viel adaugă însă că MC Musical nu îşi va restrânge gama de produse pe fondul crizei, ba chiar va aduce unele noi şi îşi va extinde prezenţa în teritoriu cu alte magazine.
Punând faţă în faţă datele şi evoluţia pieţei cu demersul ambiţios al celor doi acţionari de la Dominance, concluzia care se desprinde este aceea că, fără a fi imposibil, crearea a încă unui brand românesc care să se impună pe pieţele externe este un demers mai dificil acum decât altă dată, dar cu atât mai de apreciat în caz de reuşită.
Dan Panaitescu, acţionar Dominance