„Controlul ideologic este un alt aspect neluat în seamă și despre care nu s-a vorbit (…). E ceea ce ne pregătește Guvernul dacă avem manuale unice din punctul de vedere al editorilor. Deci, Editura Didactică și Pedagogică este incapabilă la momentul de față să realizeze cele peste 100 de seturi de manuale de care este nevoie în școală și o editură de stat beneficiază, cu ghilimelele de rigoare, de o suficientă influență din partea statului, astfel încât mesajele pe care le transmite să fie unele care nu deranjează”, a spus Mitrică la o dezbatere pe tema manualelor.
El a precizat că ordinul de ministru prin care sunt interzise auxiliarele la clasă nu are putere de lege.
„O altă problemă pe care aș vrea să o atingem este că domnul Liviu Pop, domnul ministru Pop, a speriat întregul sistem educațional cu un ordin de ministru care, din câte știu, nu a fost publicat în Monitorul Oficial, acel ordin de ministru prin care sunt interzise auxiliarele la școală, la clasă, nu a fost publicat niciodată în Monitorul Oficial, el nu are putere de lege, nu are puterea unui act juridic, este o declarație de intenție, dacă vreți, nu e opozabil niciunui profesor care decide să aducă la clasă un material de genul acesta sau orice alt tip de material”, a mai spus Mitrică.
Întrebat de jurnaliști ce va face dacă va fi adoptată ordonanța de urgență privind Editura Didactică și Pedagogică, el a răspuns că depinde ce va prevedea aceasta.
„Sunt convins și Consiliul Concurenței și Autoritatea Națională pentru Achiziții Publice au suficienți specialiști care să analizeze acest act și cred că va fi cine să-i sesizeze”, a menționat Mitrică.
El este de părere că, dacă s-ar ajunge la manualul unic, vor dispărea foarte mulți dintre editorii din mediul educațional care nu pot să se adapteze.
„Sunt circa 30 de milioane de euro investiți în piața educațională. Din acești 30 de milioane de euro anual, statul nu acoperă decât 6 milioane de euro, reprezentând costurile pe care le suportă cu tipărirea, respectiv retipărirea manualelor. Costul e infim, toți ceilalți bani (…) sunt luați de la părinți. Riscurile pentru editorii din mediul educațional sunt clare, vor dispărea foarte mulți dintre cei care nu pot să se adapteze. Riscurile pe termen mediu sunt pentru societate, nu pentru editori. Editorii care vor ști să se adapteze și să treacă de la educațional la generalist vor supraviețui”, crede Mitrică.
El a adăugat că piața auxiliarelor este jumătate din cea de carte din România. „Piața totală de carte în România e de 60 de milioane de euro. Piața de auxiliare mai adaugă un 30 de milioane de euro, încă vreo 5 milioane sunt edițiile de chioșc și alte inserturi care mai apar, deci suntem cam jumătate dintr-o piață foarte mică, trebuie spus, cea mai mică piață de carte din UE pe cap de locuitor”, a arătat Mitrică.
Președintele Federației Editorilor Europeni de Carte Educațională, Helga Holtkamp, consideră că o bună educație înseamnă profesori buni, diversitate, manuale diferite pentru abilități, grupe de vârstă, modalități de învățare, respectiv moduri de predare distincte.
Ea a spus că în Ungaria este manual unic, dar că acesta ‘nu merge’. Holtkamp a precizat că în Polonia s-a dorit manual unic, dar în prezent au renunțat la acesta, după ce producția a întârziat, s-au produs unele greșeli, iar profesorii s-au plâns că nu au putut preda.
Conform acesteia, competiția e importantă pentru a proteja calitatea, practica în alte țări europene arată că piața se va reglementa categoric ea însăși după un interval de timp foarte scurt, iar cele mai bune manuale vor supraviețui.
Holtkamp a opinat că, dacă se experimentează cu ceva precum manualul unic, elevii ar avea de pierdut în fața colegilor din Europa, pentru că nu vor fi educați suficient.