Vestit pentru calitatea și fiabilitatea vehiculelor sale de teren, Mitsubishi a decis în 2010 să coboare din sferele înalte ale „specialistului off-road“, pentru a face loc în gamă unui SUV compact sau, cum le place unora să îl numească „crossover“. Încă din momentul lansării modelul ASX s-a remarcat prin designul puternic, greu de pus în aceeași categorie cu concurenți precum Nissan Qashqai sau Volkswagen Tiguan.
Asta pentru că designerii niponi au încercat din răsputeri să păstreze imaginea de 4X4 autentic a modelelor Outlander și Pajero în ciuda poziționării micului SUV în atractiva zonă a SUV-urilor de oraș. În ciuda unui ușor face-lift și a unor modificări stilistice minore, ASX a rămas până în prezent un SUV compact, rugos și puternic, având legături clare cu frații săi mai potenți în zona off-road. E drept că această înrudire i-a fost întotdeauna atât un avantaj cât și o slăbiciune. Clienții dornici de a deține un vehicul cu care să poată oricând parcurge atât marile bulevarde din orașe cât și trasee accidentate i-au rămas fideli, însă odată cu transformarea nebuniei crossover într-o adevărată manie și cu apariția unor concurenți tot mai stilați și mai efeminați, Mitsubishi ASX a început să piardă teren. Lipsa liniilor fluide și a unor detalii futuriste de design interior au grupat potențialii clienți în două tabere adverse. Din nefericire, cea favorabilă caracteristicilor modelului nipon este tot mai mică.
Testul realizat de Capital cu modelul ASX în echipare Instyle dotat cu noul motor diesel de 1.6 litri care dezvoltă 114 CP – intrat anul trecut în oferta Mitsubishi – ne-a dovedit că niponii încearcă din răsputeri să mențină vehiculul în linie cu acerba concurență de pe piața europeană. Acest motor, inclus în ofertă tocmai pentru a susține cererea pentru modele cu cilindree mică, consum și emisii de noxe reduse, pare oarecum forțat să ducă în spate o caroserie de 1,5 tone. În aglomerările urbane, acolo unde vitezele de deplasare sunt mici, cei 114 CP sunt mai mul decât suficienți, iar consumul se menține destul de aproape de cifrele publicate de producător. În schimb, atunci când sunt parcurse segmente de autostradă sau drumuri virajate de munte, limitele motorului devin evidente și sunt asezonate cu un zgomot destul de mare. De altfel, în ciuda apartenenței clare la spațiul urban, Mitsubishi ASX se simte cât se poate de bine mai ales pe trasee neamenajate. Asta pentru că tracțiunea integrală nepermanentă (4WD multi-select), cuplabilă prin simpla rotire a unui buton, își face pe deplin datoria amintind că modelul face parte din familia Mitsubishi. Deloc surprinzător pentru cei care cunosc performanțele modelelor Mitsubishi din segmentul SUV, ASX se adaptează perfect la trecerea de pe asfalt pe drumuri accidentate, iar consolele scurte și ampatamentul redus ajută chiar și atunci când drumul devine impracticabil pentru alte modele concurente.
Dacă propulsorul de 1.560 cmc nu încântă fiind strict o unealtă care să micșoreze taxele și impozitele proprietarului, respectiv pentru obținerea unui consum redus de carburant și a unor emisii rezonabile de CO2, comportamentul rutier al lui ASX este cât se poate de corect. Inginerii niponi par să fi găsit compromisul cel mai bun între confort și sportivitate atunci când au configurat suspensia. De asemenea, sistemul de direcție reacționează rapid la comenzi și nu păcălește șoferul printr-o asistare excesivă, iar frânele sunt bine dimensionate. Toate acestea asigură o stabilitate bună în viraje, distanțe de frânare competitive în segment și dau un sentiment de siguranță destul de greu de găsit la multe SUV-uri.
Din nefericire, pe lângă atuurile evidente, Mitsubishi ASX păcătuiește printr-un design îmbătrânit al habitaclului, cu suprafețe mari din plastic prea dur și cu o ergonomie discutabilă. Sistemele de comandă, control și confort sunt doar cele strict necesare, fără extravaganțe. În final, putem plasa Mitsubishi ASX în zona mașinilor corecte, fără prea mult rafinament și sclipiri, dar cu un plus de spațiu destinat pasagerilor și un comportament rutier peste media segmentului SUV-urilor compacte.