Sistemul de învăţare Montessori este foarte în vogă în toată lumea, inclusiv în România. Mii de familii preferă să cheltuiască lunar sume consistente pentru a-şi educa copiii după modelul Mariei Montessori. Iar oportunitatea de business pentru românii care au deschis unităţi de învăţământ cu aceeaşi credinţă, s-a dovedit de succes.
Sonia Şuteu şi Carmen Olariu au simţit că există o nevoie acută pentru un alt tip de şcoală în România. Aşa că au decis să investească 150.000 de euro în şcoala şi grădiniţa Montesara, pentru a crea un spaţiu unde se învaţă după principiile Mariei Montessori. Asta deşi există deja mai multe şcoli şi grădiniţe în ţară şi mai ales în Capitală, care predau după aceleaşi sistem.
Cu toate acestea, cererea este atât de mare încât există loc pe piaţă pentru toată lumea. Mai ales pentru că acest sistem de învățământ este recunoscut și acreditat de către Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice și are o tradiție de peste 15 ani în România post-comunistă. După ce au adunat toate aceste informaţii şi au făcut un research de piaţă a început investiţia efectivă, povestesc Sonia şi Carmen.
Primul pas: autorizarea, care costă aproximativ 5.000 lei pe fiecare nivel (școlar și preșcolar).
Însă cel mai costisitor este trainingul educatoarelor. Potrivit antreprenoarelor, preţul pe specializare poate ajunge până la 20.000 de euro, mai ales dacă se desfăşoară în afara ţării. Acum, educatorii Montesara urmează cursuri de specializare în Praga, în timp ce asistentele de educator s-au specializat în cadrul Montessori Institute of Bucharest, unde cursurile costă 500 de euro. Apoi urmează costurile cu dotarea clădirii. Şcoala Montesara are trei săli, iar investiția minimă pentru dotarea unei clase de acest tip porneşte de la 7.000 euro, şi poate ajunge până la 10.000 euro.
Preţul educaţiei
Tarifele Montesara încep de la 1.000 lei/lună şi ajung până la 2.000 lei/lună, în funcție de cerințele părinților. Există şi reduceri pentru plata tarifului anual într-o singură tranșă (discount de 10%), iar pentru familiile care au doi sau trei copii înscriși la grădinița sau școala Montesara se acordă o reducere de 20%, respectiv 25%. Tot aici, părinţii pot opta şi pentru cursuri opţionale precum: dans și mișcare în engleză, înot, pian, fun science, muzicanții veseli sau terapie prin artă. Costurile acestor cursuri sunt achitate separat și variază: de la 100 pâna la 200 de lei pe lună, în funcţie de numărul de şedinţe.
Planuri de viitor
O instituție Montessori este de fiecare dată un proiect pe termen lung și foarte lung, susţin la unison antreprenorarele. „Evoluția acestei afaceri ține în mare măsură de comunitatea construită în jurul ei. În momentul de față în București există o sigură clasă Montessori la nivelul 9-12 ani, însă sistemul Montessori continuă să se dezvolte“, mai spun ele.
În cadrul Montesara, conducerea şcolii are dreptul de a-și alege copiii. Mai precis, înainte de înscriere se organizează o vizită de cunoaștere prin care familia este acceptată sau nu în programul Montesara.
Înscrierile pentru cele trei comunități (1-3 ani, 3-6 ani, 6-9 ani) se fac imediat după ce conducerea Montesara este convinsă ca familia respectivă este potrivită pentru acest sistem.
SCURT ISTORIC
La începutul anilor 1900, dr. Maria Montessori a elaborat această metodă educaţională, pe baza observaţiilor sale ştiinţifice asupra comportamentului copiilor. Având cunoştinţe solide în materie de pedagogie, antropologie si psihiatrie.
Ea a dezvoltat ideea că fiecare copil se naşte cu un potenţial unic ce trebuie valorificat, copilul nefiind doar un „vas gol“ care aşteaptă să fie umplut. Astfel a luat fiinţă o metodă de auto-educaţie şi dezvoltare care se bucură de recunoaştere in toată lumea. Metoda propusă de Maria Montessori se concentrează pe susținerea procesului natural de dezvoltare a ființei umane. Cei care practică această metodă au un punct de pornire comun: încrederea deplină în potențialul copilului.
Acest principiu are un ecou puternic în rândul adulților, care învață să respecte diferențele individuale, să încurajeze interacțiunea socială și educarea personalității ca întreg, să vadă în copil potențialul ce așteaptă să fie descătușat.