Anul 2006 a fost, de departe, mai efervescent decât 2005 în domeniul fondurilor de investiţii. Au apărut încă trei societăţi de administrare a investiţiilor, iar cele care erau deja prezente pe piaţă au lansat mai multe fonduri noi. Creşterea pieţei fondurilor deschise de investiţii a fost, în primele 11 luni din 2006, de circa 60% (în lei), activele nete totale administrate la finalul lui noiembrie fiind de 175 de milioane de euro. Randamentele au fost mai mici decât anul
Anul 2006 a fost, de departe, mai efervescent decât 2005 în domeniul fondurilor de investiţii. Au apărut încă trei societăţi de administrare a investiţiilor, iar cele care erau deja prezente pe piaţă au lansat mai multe fonduri noi.
Creşterea pieţei fondurilor deschise de investiţii a fost, în primele 11 luni din 2006, de circa 60% (în lei), activele nete totale administrate la finalul lui noiembrie fiind de 175 de milioane de euro. Randamentele au fost mai mici decât anul trecut, însă suficient de consistente încât să atragă atenţia investitorilor. Aceasta este însă imaginea per ansamblu, pentru că la nivelul fiecărei societăţi de administrare lucrurile stau diferit.
Cum în acest an nu s-au mai văzut randamente spectaculoase, din cauza evoluţiilor mai slabe ale acţiunilor cotate la bursă, accentul a fost pus mai mult pe mărirea cotei de piaţă a fondurilor administrate de fiecare companie de asset management, ceea ce a modificat substanţial „raportul de forţe“ de pe piaţa administrării fondurilor deschise de investiţii.
Cea mai spectaculoasă creştere a activelor administrate a avut-o, categoric, Raiffeisen Asset Management, care a reuşit să depăşească 10% cotă de piaţă la doar jumătate de an de la lansarea primelor două fonduri, Prosper şi Benefit.
Succesul de până acum al fondurilor Raiffeisen este pus de conducerea societăţii pe seama diversificării portofoliilor, apartenenţei la un grup de prestigiu şi a ofertelor originale aduse.
„Lansarea pachetului promoţional de tip „bundle“ – un mix între o investiţie într-unul din fondurile Raiffeisen şi un depozit pe trei luni cu dobândă de 10% pe an – a reprezentat un factor de creştere“, spune Felicia Popovici, vicepreşedinte Raiffeisen Asset Management. „Suntem singura societate de administrare care investeşte pe pieţe străine de acţiuni. Acest lucru ne permite accesul la randamente similare cu cele ale pieţei locale şi diminuează semnificativ riscul produselor noastre comparativ cu alte produse similare, cu expunere doar pe piaţa românească“, completează ea.
O creştere chiar mai mare a activului net a avut divizia de asset management a Bancpost, cota de piaţă a acesteia depăşind 11%. Numai că peste jumătate din bani sunt în fondul monetar Bancpost Plus, fiind depuşi de cinci persoane juridice. Printre acestea, cel mai probabil, şi banca, aşa cum se întâmplă şi în alte părţi. Aşa că nu se poate discuta despre o atragere de bani din partea investitorilor, ci doar de o relocare a fondurilor băncii.
Primul loc în privinţa administrării de active îl deţine însă BCR Asset Management, cu 17% din piaţă, după ce a atras sume importante de bani de la investitori. BCR a reuşit să depăşească Société Générale Asset Management (SGAM) în acest „clasament“, orientându-se în principal pe fonduri de acţiuni şi diversificate, şi mai puţin pe cele monetare, cum e cazul SGAM.
Paradoxal, compania cu cei mai mulţi bani administraţi, şi care a reuşit să câştige încrederea unui mare număr de clienţi, a avut rezultate printre cele mai slabe în administrarea efectivă.
BCR Dinamic, Clasic şi Expert au avut creşteri între 7% şi 2% între începutul anului şi jumătatea lunii noiembrie, sensibil mai mici faţă de fondurile din categoriile similare.
Spre deosebire de anii trecuţi, când fonduri minuscule obţineau performanţe uriaşe, a doua jumătate a lui 2006 arată că randamentele fondurilor au început să fie preţuite mai mult. Dovada este investiţia recentă a SIF Muntenia, trei milioane de lei plasate în fondul Active Dinamic, cel care a avut în acest an cel mai bun randament de până acum, peste 27%.
Deşi lucrurile par să se vadă într-o lumină roz, nu a dispărut problema cea mai importantă, şi anume încrederea destul de mică a investitorilor de retail, a oamenilor obişnuiţi care să îşi lase banii în grija fondurilor de investiţii.
Ponderea investiţiilor realizate de persoanele fizice este de doar 43,19% în prezent, după ce la începutul anului era ceva mai mare, 48,34%. Cu alte cuvinte, în loc să crească prin atragerea de bani de la populaţie, fondurile au parte mai degrabă de infuzii de capital de la companii, în cea mai mare parte societăţi de asigurări şi bănci. În momentul de faţă, din totalul de 175 de milioane de euro administrate de cele 14 societăţi prezente pe această piaţă, doar 75 de milioane vin de la persoane fizice. O sumă egală cu o avere medie din Top 300 Capital, reprezentând în acelaşi timp totalul banilor pe care românii au avut încredere să îi investească în unităţi ale fondurilor deschise.
Produse inovatoare
«Lansarea pachetului promoţional de tip „bundle“ – un mix între o investiţie într-unul din fondurile Raiffeisen şi un depozit pe trei luni cu dobândă de 10% pe an – a reprezentat un factor de creştere.»
Felicia Popovici, vicepreşedinte Raiffeisen Asset Management