Graţie promovării agresive a unor preţuri extrem de avantajoase, Wizz Air devine primul transportator aerian low cost, detronând compania Blue Air. În primele trei luni din 2009, cu Wizz Air au călătorit 313.000 de pasageri.

În 2004, omul de afaceri Nelu Iordache lansa în România primul operator low cost, compania Blue Air, care a rămas până nu demult lider de piaţă, deşi numărul operatorilor a crescut de la an la an. Trei ani mai târziu, Wizz Air, lansat iniţial în Polonia, făcea primul zbor în România, piaţa cu cea mai rapidă creştere. Dacă pentru primul trimestru din 2008 Blue Air anunţase un total de 182.000 de pasageri, faţă de cei 146.000 ai Wizz Air, în perioada similară din 2009 raportul s-a inversat: 313.000 de călători pentru Wizz Air şi doar 201.000 pentru Blue Air, fiecare dintre ele ţintind pentru acest an 1,7 milioane de pasageri, dintr-o piaţă de 5 milioane. Coincidenţă sau nu, la scurtă vreme după încheierea primului trimestru, Adrian Ionaşcu vine director general la Blue Air, în locul lui Gheorghe Răcaru.

Un nou concept: ultra low cost

Schimbare majoră şi în politica de preţ: bilete doar de zeci de euro, cu mai puţin de o săptămână înainte de data plecării,  formulă practicată până mai ieri numai de Wizz Air. „Ne-am dezvoltat prin lansarea de noi rute, deschiderea de noi baze şi alocarea de noi aeronave. Aşa a devenit Wizz Air lider de piaţă pe segmentul low cost din România, în doar doi ani de la inaugurarea primei baze operaţionale la Bucureşti“, explică succesul Natasa Kazmer, director de comunicare şi PR al companiei. În plină criză, Wizz Air a dublat capacitatea de transport pentru România, a crescut numărul angajaţilor şi a alocat două aeronave Airbus 320 bazelor din Timişoara şi Bucureşti. „Succesul companiei are la bază modelul de business ultra low cost, care s-a dovedit câştigător în relaţia cu clienţii, indiferent dacă piaţa se află într-o perioadă benefică sau cunoaşte dificultăţi“, precizează şi Jozsef Varadi, director executiv al Wizz Air. Pentru cei de la Blue Air, pierderea supremaţiei reprezintă un eşec greu de digerat. Gheorghe Răcaru, noul manager al departamentului de dezvoltare în cadrul grupului deţinut de Nelu Iordache, a declarat pentru Capital: „Wizz Air a intrat cu preţuri de dumping! Nu ştiu cât îi va mai ţine să piardă bani, cât vor mai rezista.“ Poziţia lui Răcaru este combătută de Natasa Krazmer: „Preţul unei călătorii este stabilit de piaţă. În condiţiile în care preţul scade, având în vedere că Wizz Air are costuri mai mici decât ale concurenţilor, compania va resimţi mai puţin efectul variaţiei.“

162-31429-capital_19.jpg