Relațiile dintre India și China s-au înrăutățit în ultimele luni. Cele două puteri mondiale se confruntă, pe viață și pe moarte, de-a lungul mult disputartei granițe din regiunea Himalaya. Granița dintre China și India este și cea mai lungă frontieră (3.440 km) contestată de pe planetă.
„Granița” aflată în litigiu este o linie arbitrară trasată pe un teren care nu stabilește clar delimitarea. Arhitectul Henry McMahon a desenat-o pentru a accentua controlul britanic asupra unei regiuni disputate în timpul „Marelui joc” din sec. al XIX-lea dintre Anglia și Rusia pentru controlul Asiei Centrale.
Râurile și lacurile de-a lungul frontierei înseamnă că linia se poate schimba oricînd, aducând soldații față în față și provocând în orice moment o confruntare.
Cele două națiuni concurează, de asemenea, pentru a construi infrastructură de-a lungul frontierei. Proiectul Indiei de a construi un nou drum către o bază aeriană de mare altitudine este văzută drept unul dintre principalii factori declanșatori ai unei confruntări cu trupele chineze, anul trecut, în iunie, soldată cu moartea a 20 de soldați indieni.
Dacă India nu vede cu ochi buni marele proiect chinez ce presupune construirea vastelor reţele de drumuri şi căi ferate, nici China nu se împacă deloc cu intenția Indiei de a-şi extinde prezenţa maritimă în zona Oceanului Indian şi Pacific.
Regiunea face parte, de asemenea, din așa numitul „al treilea pol” al lumii, cu vaste câmpuri de zăpadă și ghețari care furnizează apa pentru 11 țări din regiune, inclusiv India și China.
Este vorba și de petrol
Aksai Chin (regiunea pe care China i-a luat-o Indiei în războiul de graniță sino-indian din 1962) nu doar că poate controla autostrada Tibet-Xinjiang, ci și zona prin care China construiește o conductă de petrol. Chinezii văd conducta – care va pleca din portul pakistanez Gwadar, din Marea Arabică, până la Xinjiang – drept o modalitate de a ocoli punctele-cheie din Oceanul Indian controlate de Marina SUA.
Proiectul de 62 de miliarde de dolari face parte din coridorul economic China- Pakistan, ca parte unui plan-gigant de construire a Centurilor și Drumurilor, inițiativă privind relansarea infrastructurii și creșterea comerțului între Asia de Sud, Asia Centrală, Orientul Mijlociu, Europa și China.
Cât de gravă este situația?
În ciuda mai multor discuții la nivel militar, tensiunile continuă. Cea mai recentă confruntare, de la 20 ianuarie, s-a lăsat cu victime de ambele părți. Ciocnirea a avut loc de-a lungul graniței în statul Sikkim din India, situat între Bhutan și Nepal. Cele două țări au purtat un singur război, în 1962, când India a suferit o înfrângere umilitoare.
Analiștii consideră că riscul escaladării tensiunilor nu trebuie ignorat pentru că poate fi devastator, având în vedere că India și China sunt puteri nucleare. Ar exista, de asemenea, consecințe economice majore, deoarece China este unul dintre cei mai mari parteneri comerciali ai Indiei.
Confruntarea militară este reflectată și de tensiunile politice din ultimii ani legăturile dintre premierul indian Narendra Modi și președintele chinez Xi Jinping devenind tot mai reci. În ciuda numeroaselor runde de discuții dintre India și China asupra frontierei contestate, China nu a renunțat niciodată la politica sa expansionistă față de Himalaya.