Miza in afaceri se pune pe dezvoltarea liderilor

In perioada 25 septembrie - 4 octombrie a.c., CARO - Consultanta in management si resurse umane - impreuna cu specialistii unei firme de consultanta cu traditie in Canada, Le Groupe CFC Management et ressources humaines, a efectuat un studiu asupra sistemului de conducere a organizatiilor din Romania in noile conditii economice. Modalitatea de cercetare a fost cu totul inedita. Consultantii canadieni au invitat manageri ai unor intreprinderi de stat si particulare din sase orase - Curtea de Arg

In perioada 25 septembrie – 4 octombrie a.c., CARO – Consultanta in management si resurse umane – impreuna cu specialistii unei firme de consultanta cu traditie in Canada, Le Groupe CFC Management et ressources humaines, a efectuat un studiu asupra sistemului de conducere a organizatiilor din Romania in noile conditii economice. Modalitatea de cercetare a fost cu totul inedita. Consultantii canadieni au invitat manageri ai unor intreprinderi de stat si particulare din sase orase – Curtea de Arges, Brasov, Cluj, Craiova, Ramnicu Valcea si Bucuresti – sa participe la o serie de conferinte pe tema „Management 2003”. Timp de mai multe ore, participantii au fost orientati pas cu pas sa descopere, prin raportare la realitatea existenta in organizatiile din care proveneau, noile provocari la care sunt expusi in conditiile economiei de piata si abilitatile de care au nevoie managerii viitorului.
Scopul urmarit de consultanti a fost atragerea acestora in procesul actual de transformare, care are loc in toate tarile cu economie dezvoltata, pornind de la un contact direct cu persoane de decizie strategica si operationala.
Rezultatele cercetarii, care a inclus peste 150 de organizatii, indica o stare putin incurajatoare pentru mult dorita relansare economica: demotivare generala, rezistenta la schimbare, incoerenta manageriala, structuri organizationale deficiente, subfinantare cronica, tehnologie invechita si un management lipsit de cunostinte si abilitati necesare dezvoltarii afacerilor. Exercitiile practice, efectuate cu directorii generali sau de resurse umane din aceste organizatii, au relevat insa, in mod surprinzator, o buna cunoastere a metodelor prin care se pot remedia problemele din organizatiile romanesti:
1. Rigoare in
management
o Crearea unor structuri organizationale bazate atat pe definirea clara a responsabilitatilor si a relatiilor de subordonare sau de colaborare, cat si pe utilizarea sistemelor informationale moderne.
o Introducerea unor servicii de resurse umane, pornind de la practici eficiente, remunerare, randament, gestiune a performantei si a carierei angajatilor.
o Abordarea proceselor de baza din perspectiva unui marketing bazat pe nevoile clientului si sustinute printr-un management al calitatii totale.
o Orientarea stilului de conducere pe lucru in echipa, implicarea angajatilor si stabilirea unor obiective clare.
2. Dezvoltarea resurselor umane
Solutiile date de cei chestionati – formarea managerilor, dezvoltarea abilitatilor de comunicare, lucru in echipa, leadership, invatarea continua, motivarea si responsabilizarea personalului – indica in mod evident o abordare similara tendintelor existente peste tot in lume, afirma Ionela Stancu, director executiv la firma CARO. Managerii nostri au aceleasi preocupari ca si cei din Canada, spre exemplu. Ei trebuie doar invatati cum sa-si puna in aplicare ideile prin adoptarea celor mai bune strategii.     

Diagnosticul organizatiei
Cercetarea efectuata de CARO-CFC indica urmatoarele preocupari ale managerilor romani:

Noi provocari in afaceri

Solutii in management
55% sunt preocupati de eficienta si profitabilitatea intreprinderii
31% sunt preocupati de calitatea produselor si serviciilor
8% sunt interesati de inovatie si competitivitatea in afaceri
6% se concentreaza asupra cresterii accelerate a afacerii.

In ultimii ani
62% cresterea eficacitatii managementului
46% promovarea dialogului intre toti partenerii din organizatie
28% dezvoltarea competentelor manageriale.

Actuale
44% stimularea invatarii la nivelul individului si al organizatiei
22% dialog pentru reinnoirea continua a viziunii organizatiei
22% cresterea puterii (responsabilitatii) personale.

Viitoare
31% preocupare constanta pentru realizarea plusvalorii prin inovatie
17% redefinirea implicarii personale si a coerentei la nivelul conducerii organizatiei
11% dobandirea unor noi atitudini fata de clienti, dar si fata de munca si organizatie
8% conducerea afacerilor intr-un mediu economic plin de constrangeri.

Yvan Tellier, preSedinte CARO – ConsultanTA In management Si resurse umane
In contextul economic actual, managementului ii revine dificila misiune de a sprijini intreprinderea in confruntarile cu provocarile viitorului, deoarece dispune de tehnologia, cunostintele si aptitudinile necesare pentru a imagina noi solutii, forme inedite de organizare a muncii si de promovare a noilor relatii intre angajati. In cadrul cercetarilor intreprinse, consultantii nostri au identificat noi tendinte si metode de conducere in Canada, observabile acum si in Romania in organizatiile performante:

o evolutia accelerata a organizatiilor creeaza tensiuni si nelinisti, ceea ce necesita o excelenta pregatire a managerilor in gestionarea schimbarilor;

o adoptarea rolului de „antrenor” (coach) dovedeste ca managerii au depasit comportamentul specific unei culturi antreprenoriale;

o noile sisteme de evaluare a performantei angajatilor au ca efect responsabilizarea acestora, asumarea riscului si implicarea in activitatea pe care o desfasoara organizatia;

o concentrarea tot mai mare asupra nevoilor clientului obliga angajatii sa comunice tot mai mult si sa-si uneasca fortele in cadrul echipei pentru a-si asigura dezvoltarea;

o necesitatea adoptarii tot mai rapide a deciziilor obliga managerii sa poarte un dialog permanent la toate nivelurile organizatiei.

Evolutia noilor sisteme economice genereaza o vulnerabilitate crescuta in planul stabilitatii locului de munca, al carierei individuale, dar si al retinerii celor mai buni angajati sau al dezvoltarii lor in ierarhia organizatiei. In cadrul schimbarilor aparute responsabilitatea rezolvarii acestor probleme revine managerilor, care trebuie sa sustina oamenii si sa-i orienteze permanent.